Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rengöra kolonbrännare

Allt om kolonnbrännare.
hobbrygg
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 13, 2013 16:54

Rengöra kolonbrännare

Inlägg av hobbrygg »

Hej! Helt ny här så jag får väl presentera mig som ännu en hobby brännare. :D

Jag undrar över rengöring av en VM kolonnbrännare som jag precis har byggt klart i mässing/koppar. Jag har kunnat rengjort både insidan och utsidan på en del av rören med en vinäger, vatten och salt lösning och undrar hur det kommer gå nu vid första bränningen. Jag har läst igenom mycket här på forumet och kommit fram till att jag ska rengöra med en citronsyra/vatten (och bakpulver?) lösning, har inte uppfattat riktigt om man ska rengöra för hand eller genom att "bränna" lösningen.
Skulle hjälpa oerhört om man kunde få höra hur ni rengör era kolonner.

Lite info om kolonnen:

allt är i mässing förutom röret i liebig kylaren, ska också passa på att fråga om det är/kan vara bly i mässingen. använder också en nålventil istället för kulventil i mässing.

Kärlet är en 30L vintunna med ett gammalt kaffe-kokare element på 1kW med termostaten borttagen.

En till liten fråga; skulle man kunna koka utan termostat med en VM kolonn med säg, 20/60/20 cuts och gå efter smak/lukt bara?
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Rengöra kolonbrännare

Inlägg av Blådåren »

En kolonn i mässing är det nog inte så många som har..
Första frågan måste därför bli om du behandlat den med ättika/väteperoxid ??.
Annars har du problem med bly i kolonnen vilket du nog inte vill ha med i din slut-produkt..
Bly finns med i mässings-legeringen för att göra den lättare att bearbeta mekaniskt.

Rengöring !, jaa, ett balja med varmvatten med en påse med citronsyra i är vad som behövs för att låta grejorna bada några minuter i , sen är dom blanka och fina igen.

Insidan tvättas dock kontinuerligt av alkohol-ånga så den är väl i sig ren men lite puts skadar inte :) .

Är lite tveksam på hur mässing trivs med citronsyra dock, och om det förstör behandlingen mot blyet som finns i mässingen?.

vaför valet av mässing i kolonnen ?, det definivt vanligaste är koppar eller rf som materialval !.

Att köra en vm gör du utan termostat, värmen och kylvattnet hålls konstant, du styr kolonnen med hastigheten på uttaget.
Så ja, det är smak och lukt som avgör !.
Hur dina cuts hamnar i storlek beror helt på dej och dina kvalitets-krav !
Sprit löser mycket, men inte problem..
hobbrygg
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 13, 2013 16:54

Re: Rengöra kolonbrännare

Inlägg av hobbrygg »

Jag har behandlat allt med en ättika/salt/vatten lösning. Men läste nyss nu om nån "NASA lead removal" eller liknande som gäller mässing. Precis som du sa så behövdes väteperoxid. Jag har bara lyckats hitta det på apoteket och det står inte ens hur den är utspädd, så man blir lite osåker på (speciellt jag som inte ens vet hur väteperoxid fungerar) om det kommer att fräta sönder av nån anledning eller om den är för svag för att ens göra effekt.

Anledningen till mässing var flera gamla antika brandsprutor som jag fick en snilleblixt av :). Men allt är lött med koppar/tenn (3/97) lod i alla fall.

Gällande blyborttagningen; finns det några andra metoder att "suga" ur blyet ur mässingen, och finns det möjlighet att det inte ens finns bly i den mässing jag fick tag i, om man nu vill vara optimistisk. Jag har kollat runt lite och kommit fram till att nästan all mässing (osäker på dessa antiker jag hittade) har c.a 2% bly bara.

Fint att spritångorna tar hand om rengörningen innuti, riktigt härligt att höra :D.

Målet är ju att få en så fin produkt som möjligt och allra helst utan att behöva kola alls.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Rengöra kolonbrännare

Inlägg av Blådåren »

Att "suga ur" bly ur mässing lär inta gå, det man gör med "nasa-metoden" är att behandla det som finns på ytan , så det inte släpper/löses upp.

All mässing innehåller bly, just för att den då går att bearbeta utan att spricka/bli spröd och flisa sej.
Annars är mässing en legering av koppar och zink .
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Rengöra kolonbrännare

Inlägg av stillton »

om du har en kolonn i mässing så lär det knappast vara ett modernt rör (senaste 20 åren), och blyhalten är nog därför relativt hög. jag skulle inte använda det alls. det är alldeles för stor risk. även om du inte skulle drabbas av blyförgiftning så ger det en dålig smakpåverkan på spriten som inte går att kola bort. ett kopparrör kostar inte många hundralappar. kör på det istället!
hobbrygg
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 13, 2013 16:54

Re: Rengöra kolonbrännare

Inlägg av hobbrygg »

Ok, ska köpa väteperoxid imorgon. Om jag nu rengör hela kolonnen med väteperoxid och ättika skulle jag då kunna bränna en lika bra produkt som i en koppar-kolonn?

Rengörings-proceduren som jag har tänkt mig:

Väteperoxid/ättika
citronsyra/vattenbad
Mäsk som bränns till produkt och sedan slängs.

En till liten fråga: kommer koppar röret i liebigen kunna säga om jag fått en bra sur lösning eller basisk lösning genom den blåa färgen?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Rengöra kolonbrännare

Inlägg av stillton »

du kan laka bly ur en modern mässingkoppling. det har inte ett dugg med att undvika bly från en mässingskolonn att göra. det går helt enkelt inte att göra. du måste byta ut kolonnen mot ett kopparrör! du kan inte behandla en mässingsklonn på annat vis än att förtenna den, och det är dyrare/krångligare än att helt enkelt göra en kolonn av koppar!
hobbrygg
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 13, 2013 16:54

Re: Rengöra kolonbrännare

Inlägg av hobbrygg »

Ok, tack för tipsen. Då blir det helt enkelt att byta ut kolonnen mot ett fint ordentligt koppar-rör. Eftersom jag nu har ett 1kW element, vilket skulle vara det perfekta innermåttet på den kolonnen i så fall?
Senast redigerad av hobbrygg, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Rengöra kolonbrännare

Inlägg av Blådåren »

54mm brukar vara det vanliga och lättaste att hitta.
1kw borde räcka , uppåt 2kw verkar vara max med 54mm kolonn.
Det som skiljer är din hastighet på uttaget, och uppvärmnings-tid.
Sprit löser mycket, men inte problem..
hobbrygg
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 13, 2013 16:54

Re: Rengöra kolonbrännare

Inlägg av hobbrygg »

Jag hittade nån kalkylator om höjden på kolonnen som gick efter innermått och kolonn fyllning som gav resultat i alkohol procent/"finhet"/HETP.
Har ni någon aning om var man kan hitta den?

En till liten sak som vanligt... Skulle det kunna gå att fylla kolonnen med gamla strömkablar och skrynkla ihop koppar innehållet i dem. Om det nu skulle kunna fungera som en packning hur länge skulle det hålla utan att oxidera?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Rengöra kolonbrännare

Inlägg av aqua vitae »

Är det Plate calculator av farbror plast du tänker på? http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15272

Angående kabel som packning så är det inga problem för hållbarheten, det finns kopparnät att köpa som fungerar bra. Kan behöva ta ut och lägga i citronsyrabad efter ett antal körningar när du ser att det bildats en svart beläggning i botten på kolonnen.
2gw9sg1.jpg
Det kan vara svårt/omöjligt att få till kabelskrotet så jämt och fint som på bilden ovan så det finns risk att det blir en väldigt ineffektiv packning. (hög HETP, dvs få teoretiska plattor per meter) Du kan läsa lite mer om packningar och lite bra länkar i klistrade tråden om destillationsteori.
Skurbollar är en billig packning och har ungefär samma HETP som kopparnät. Ca 30 st per meter 2 tums kolonn går det åt. Använder man kopparkolonn får man kopparns katalytiska effekt ändå.
hobbrygg
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 13, 2013 16:54

Re: Rengöra kolonbrännare

Inlägg av hobbrygg »

Ok, från alla tips som jag har fått så kommer jag nu ersätta hela mässongkolonnen med en i koppar på 54mm diameter på X antal meter, men det är där haken sitter.
Jag vet inte hur mycket utav "sladd-trasslet" jag behöver, jag har otroligt mycket att göra av med, så kvantitet är inget problem.
Jag hittade en sida med en nästan likadan kalkylator som du länkade till aqua vitae, som hade olika alternativ med t.ex:

"Copper Scrubbings blabla med (X)mm³ ytmått ger 96% styrka om du har en kolonn på (Y)m och en diameter på (Z)mm".

Tänkte att jag kunde använda mig utav den, men jag kan inte hitta den längre, det var en amerikans sida har jag för mig.
Kanske går att göra samma sak med länken du gav mig, jag har inte kollat igenom den helt och hållet, ursäkta isåfall.


Allt som allt, undrar jag helt enkelt hur mycket packning jag kommer behöva får att nå 96% utan att kola, om ens möjligt.

Men jag har tänkt att behålla mässings nålventilen, som nu ska gå att rengöra med väteperoxidlösningen enligt Stilton. Och en liebig kylare i mässing ska väl inte vara till skada om innerröret är koppar gissar jag.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Rengöra kolonbrännare

Inlägg av Blådåren »

tror det är denna sidan du letar efter !.

http://www.amphora-society.com/Accessories_c_8.html
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Rengöra kolonbrännare

Inlägg av aqua vitae »

Kanske någon av alla kalkylatorer på Homedistiller? http://homedistiller.org/calcs
hobbrygg
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 13, 2013 16:54

Re: Rengöra kolonbrännare

Inlägg av hobbrygg »

aqua vitae skrev:Kanske någon av alla kalkylatorer på Homedistiller? http://homedistiller.org/calcs
TACK! Precis den jag letade efter! :D
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster