Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Apelsiner

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
Wintrow
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: mån mar 24, 2003 1:00

Apelsiner

Inlägg av Wintrow »

Ett tips för den kräsne:

Köp en 4 liters glasburk med lock (Sådan där konserveringsburk man brukar ha till sylt) för en femtilapp. Fyll upp med ca 2.5 liter sprit och häng en appelsin ovanför spriten. Jag doppa den inte med tanke på att skalet kan vara ganska beskt. Låt den hänga där i 2 månader.

Resultatet blir en ganska så pösig apelsin, men det är ju inte den vi vill ha, eller?

Det andra resultatet blev en väldigt gott kryddad apelsinsprit.

Jag har också testat att lägga en vaniljstång någon vecka i ca 2 dl sprit för att sedan hälla i den i apelsin-burken med ett ännu trevligare resultat. Det blir en liten sötaktig smak som efterföljs av vaniljens mjuka eftersmak.

Fungerar även med klementiner och mandariner, men det går åt ett par stycken då.

Klementinvarianten funkar perfekt till julbodet
DrPly

Apelsiner

Inlägg av DrPly »

Spännande. Själv brukar jag fylla ett halvt rör med skalade vitlöksklyftor.

Efter ett par veckor får man en sprit som gör att du luktar vitlök i dagar...
Användarvisningsbild
Wintrow
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: mån mar 24, 2003 1:00

Apelsiner

Inlägg av Wintrow »

Tja, det är ju kanske frågan om vad man är ute efter. :-)

Jag brukar alltid säga att vitlök är bra mot förkylning. ...Fast det är inte MIN förkylning det är bra emot. Man smittar helt enkelt inte lika mycket om ingen vill vara i närheten av en. =)

Å andra sidan ä vitlökskryddad sprit gott. Hade en idé om att man kanske skulle köra en sats med lök-vin i plastbrännaren och se om man kan använda den som marinad?

Alla sätt är bra utom de allra, allra sämsta...
Användarvisningsbild
Faidros_den_andre
Föredetta moderator
Inlägg: 53
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Kontakt:

Apelsiner

Inlägg av Faidros_den_andre »

Apelsingrejen verkar vara en kul grej, den ska provas nån dag!

Alla sätt är bra utom de tråkiga..
I vinet finns sanningen.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Apelsiner

Inlägg av Farbror_Plast »

rivet apelsinskal i sprit tycker jag är en höjdare, citronvodka på samma sätt är också smaskens.

Lökvin.. hehe finns allt tydligen :wink:
jag gjorde lingonvin en gång, det smakade.. annorlunda
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster