Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Några frågor ang potstill

Potstills, essensbrännare och strippers
Användarvisningsbild
Dr.Alkohol
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:51
Ort: landskrona

Några frågor ang potstill

Inlägg av Dr.Alkohol »

Hallå i stugan!

Har precis avslutat min "plastis" karriär och skulle vilja ge mig ann en potstill.

Grundtanken är att ta en kastrull och fästa kopparrör, som då blir min kylare.

Anledningen att jag vill prova är att Legenden Popcorn Sutton har inspirerat mig och jag vill se om det går att koka mäsk ex antal gånger och kola råspriten för att se om det blir drickbart.

Som sagt jag är inte en kräsen man bara simpel och öppen för de flesta sorters brännvin, keep that in mind.

Så vad tror och vad tycker folket?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Några frågor ang potstill

Inlägg av stillton »

visst går det. men ska man använda potstills så bör man helst upp i minst 20L satser för att någorlunda enkelt kunna ta cuts. annars blir det väldigt lätt att cutsen hamnar för mycket fel.
sen bör du även tänka på att popcorn och andra "moonshiners" inte använde/använder sockermäsk på turbojäst.
Användarvisningsbild
Dr.Alkohol
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:51
Ort: landskrona

Re: Några frågor ang potstill

Inlägg av Dr.Alkohol »

stillton skrev:visst går det. men ska man använda potstills så bör man helst upp i minst 20L satser för att någorlunda enkelt kunna ta cuts. annars blir det väldigt lätt att cutsen hamnar för mycket fel.
sen bör du även tänka på att popcorn och andra "moonshiners" inte använde/använder sockermäsk på turbojäst.
Okej ja det låter rimligt men hur lång tid tar det ungefär och hur varmt ska det vara (mäsken) altså?
joli
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: tor jul 28, 2011 15:32
Ort: NV Skåne

Re: Några frågor ang potstill

Inlägg av joli »

Med din lösning är det väl droppandet (1 per sek) färdig sprit som avgör vilken värme det ska vara i koket?
Hur ska du täta kastrullen? Med aluminiumfolie? Kylningen, hur ser den ut? En plasthink med vatten som
kopparröret går genom? Varför inte köra spriten genom en plastis först och sedan köra den genom
kastrullen/potstillen för att få bra sprit?
Användarvisningsbild
Dr.Alkohol
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:51
Ort: landskrona

Re: Några frågor ang potstill

Inlägg av Dr.Alkohol »

joli skrev:Med din lösning är det väl droppandet (1 per sek) färdig sprit som avgör vilken värme det ska vara i koket?
Hur ska du täta kastrullen? Med aluminiumfolie? Kylningen, hur ser den ut? En plasthink med vatten som
kopparröret går genom? Varför inte köra spriten genom en plastis först och sedan köra den genom
kastrullen/potstillen för att få bra sprit?
Tänkte borra hålet aningen för litet så man får vålda in röret med en lugn och icke destruktiv teknik sen tänkte jag täta locket med svetstänger. Ja hink och vatten till kylning.
Jag vill först och främst skapa egen uppfattning när det gäller tid och kvalité sen vill jag prova något nytt helt enkelt alltid kul att skaffa sig kunskap inom en hobby man är intresserad utav :)
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Några frågor ang potstill

Inlägg av stillton »

Dr.Alkohol skrev: Okej ja det låter rimligt men hur lång tid tar det ungefär och hur varmt ska det vara (mäsken) altså?
effekten du väljer beror på hur effektiv kylare du använder.
en vanlig spiralbrännare kör på 300W, så det funkar om du vill luftkyla. annars brukar många köra på 2000W. kolla trådarna om stripperbyggen.
Användarvisningsbild
Dr.Alkohol
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:51
Ort: landskrona

Re: Några frågor ang potstill

Inlägg av Dr.Alkohol »

stillton skrev:
Dr.Alkohol skrev: Okej ja det låter rimligt men hur lång tid tar det ungefär och hur varmt ska det vara (mäsken) altså?
effekten du väljer beror på hur effektiv kylare du använder.
en vanlig spiralbrännare kör på 300W, så det funkar om du vill luftkyla. annars brukar många köra på 2000W. kolla trådarna om stripperbyggen.
Hm första försöket gick inget vidare, måste täta locket mer och jag måste köpa silikon så att jag kan täta kylaren men experimentet fortsätter!
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster