Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

jäsa 200l?

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av korky »

Kolonnen skrev:Kolla på industrierna i din närhet,
Det finns återvinnings firmor som tvättar tunnor.
Blocket kanske..

E smältlim rent ifrån gifter?
ja får kolla runt så får jag se :) vet inte om det är rent ifrån gifter men det kommer inte ha nån kontakt med mäsken
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av korky »

hittade det perfekta nu :)

http://www.blocket.se/orebro/Plastfat_P ... m?ca=7&w=2

2st av dom gråa med skruvlock ska jag köpa i morgon :) då blir det vist 400l :)
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: jäsa 200l?

Inlägg av Winemaker »

godkänd för livsmedel och märkt med PP eller PE ???
På gång:
23 liter brown ale + 23 liter IPA + 46 liter äppelvin + lite med R2D2 ...!
Kolonnen
Finjäsare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis maj 15, 2012 12:48

Re: jäsa 200l?

Inlägg av Kolonnen »

Dom blå funkar både som jäs och kok kärl.

Be att han kollar på gjutstämpen om det är pp plast.

På dom blå ligger det en tätning i locket.

Kolla att det finns tätning på skruvlocken.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av korky »

Dom är godkända för det har varit korv i dom. japp det var tätning med. var och köpte 2st idag :) det roliga med saken var att han frågade om jag skulle hem och koka brännvin. haha :)
Kolonnen
Finjäsare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis maj 15, 2012 12:48

Re: jäsa 200l?

Inlägg av Kolonnen »

Hittade denna..

bonnraggarn
Föredetta moderator


Registreringsdatum: 11 mars 2003
Inlägg: 583
Ort: Heatland (Värmland)
Postat: mån mar 31, 2008 16:35 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Vet många som kört med 4 påsar Cobra 24 h, 50 kg socker och vatten upp till 200.
Jäser ut på ca 3-4 dagar till -10 ca.
_________________
***BONNRAGGARN***

Till överst på sidan
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av korky »

Kolonnen skrev:Hittade denna..

bonnraggarn
Föredetta moderator


Registreringsdatum: 11 mars 2003
Inlägg: 583
Ort: Heatland (Värmland)
Postat: mån mar 31, 2008 16:35 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Vet många som kört med 4 påsar Cobra 24 h, 50 kg socker och vatten upp till 200.
Jäser ut på ca 3-4 dagar till -10 ca.
_________________
***BONNRAGGARN***

Till överst på sidan

tack det ska kollas upp :)
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av korky »

Tjenare. har varit ifrån detta försök att tag. men har nu handlat nästan allt jag behöver. har 2st 200l tunnor med lock och packning till. har borrat hål i locken och satt ner en slang som ska ledas till en hink med vatten och fungera som jäsrör. har även gjort litet hål för en digital stektermometer så jag kan se tempreaturen.

socker och jäst är inhandlat. tänkte köra på 5 paket 6kg häxan och 36kg socker. sedan vatten upp till 200l eller ska jag ha mindre socker ?

men det största problemet jag har är att jag ska jäsa ute i uthuset och har tänkt stoppa ner en doppvärmare i för att kunna justera temperasturen om det skulle bli för kallt. men efterssom det är sommar så kanske det går endå ? men tempen ute kan ju höjas och sänkas hur mycket som helst under natt och dag. och vilken temperatur brukar mäsken jäsa i? den alstrar ju lite värme själv. och hur varmt och hur kallt kan den jäsa som mest ? och vart får man tag i en doppvärmare som är ställbar inom rätt temperatur ?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: jäsa 200l?

Inlägg av temp_wricko »

Din jäst är ju gjord för mer socker så varför inte ta 48kg socker?
Jästen jäser ner till ca 16 grader så har du bara varmare än så så går det bra. Isolera tunnan med liggunderlag eller liknande så håller det sig nog bra.
/Wricko
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av korky »

temp_wricko skrev:Din jäst är ju gjord för mer socker så varför inte ta 48kg socker?
Jästen jäser ner till ca 16 grader så har du bara varmare än så så går det bra. Isolera tunnan med liggunderlag eller liknande så håller det sig nog bra.
man ska ju ha 6kg socker per jäst. så 5paket jäst blir ju 30kg? sen tänkte jag att jästen klarar säkert lite mer socker så därför tänkte jag 36kg. eller är ja ute och cyklar nu ? :)

så det gör inget att temperaturen i mäsken pendlar väldigt mycket bara den inte går under 16Grader då ?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: jäsa 200l?

Inlägg av temp_wricko »

Jästen säger ju också 6kg per 25l vätska så då är du uppe i 48kg på 200l. Jästen kommer räcka.
Det är inte optimalt att det pendlar, men eftersom du gör mäsk och inte ett fint vin så spelar det ingen roll.
/Wricko
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av korky »

temp_wricko skrev:Jästen säger ju också 6kg per 25l vätska så då är du uppe i 48kg på 200l. Jästen kommer räcka.
Det är inte optimalt att det pendlar, men eftersom du gör mäsk och inte ett fint vin så spelar det ingen roll.
jadu det tänkte ja inte på ;) men då ska jag prova på 48kg socker och 5 påsar jäst så får vi se hur det går :)
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av korky »

nu är det mäsken satt. det blev 50kg socker och 5 påsar häxan 6kg och vatten upp till 200l. nu får vi se om det funkar eller om det blir skit av allt :)
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av korky »

klantade mig lite. väntade inte nog länge med att hälla i jästen. när jag satte på locket och fick i termometern så var det bara 12grader i tunnan. kommer jästen att dö eller kommer det börja jäsa endå. vad tror ni ?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: jäsa 200l?

Inlägg av stillton »

jästen dör inte av kyla, men du måste försöka få upp tempen i runt 20 grader ett par dagar för att det ska starta.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster