Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

jäsa 200l?

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Användarvisningsbild
flutmyrg
Bryggmästare
Inlägg: 274
Blev medlem: ons feb 18, 2009 20:38
Ort: ginnugagap

Re: jäsa 200l?

Inlägg av flutmyrg »

Här bumpar vi en elva år gammal tråd.
Är väl så smått på gång med att gå över från att slabba med 25litersdunkar till att börja jäsa på plastfat. Har en lokal som håller 17 grader, och kommer använda guldturbo.
Vad rekommenderar ni? Fyra, fem påsar jäst, 50 kg socker, vatten upp till 200 liter?
Väl mött.
på gång :

Husförsäljning!!!
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: jäsa 200l?

Inlägg av MurvSneaker »

Jag har använt 2 påsar till 100 liter så jag tror de skulle räcka med 3-4 påsar för 200 liter.
Tänk på att jästen trivs bäst runt 24 grader. Så du kanske skulle behöva isolera plastkärlet så att jästen klarar att hålla upp värmen.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster