Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Uppnå ren sprit utan kolning med hjälp av en kolonn under spiralen
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av savonit »

I morgon fixar vi akvarium silikon, så kan vi fixa silikon strulet på båda sidorna.

Men vad tror ni om kablarna? Eller rättare sagt kabeln som smalt?
Räcker det att skaffa grova kablar och vart gör man det?

Sedan behöver jag modda vattenkokare elementet på något vis för att far att der elementer jag dimmerstyr inte skall slås ifrån av den automatiska funktionen som slår ifrån när vattnet kokar eller går det ändån eftersom mäsken inte kommer bli 100 grader?

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av savonit »

Energimätare som mäter wat finns för en hundring på clasohlson.
http://www.clasohlson.com/se/Elenergim% ... 0#moreinfo
Hajen
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons jul 25, 2012 21:03

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av Hajen »

savonit skrev:Energimätare som mäter wat finns för en hundring på clasohlson.
http://www.clasohlson.com/se/Elenergim% ... 0#moreinfo
Men! Inte konstigt jag missade den, det heter ju watt meter! Klantar! Bra fynd dock :)
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av Mooki »

Kul att höra att det går framåt för dig.
Såg att du hade en hel del funderingar varav de flesta iofs besvarats men några kvarstår.
savonit skrev:En annan sak.
När man kör doppvärmaren från locket med slang skall man inte använda jordning enligt pdfen men när man kör på sidan med kabel förskruvning skall man köra jordat?
Varför?
När du kör med doppis riskerar man att få in lite fukt, man kan alltså få krypströmmar genom mäsken och om man har jordat tar strömmen den vägen varpå ev jordfelsbrytare löser ut.
Med vattenkokarelement sitter all nätspänning utanför kärlet och man är hyfsat trygg från krypströmmar pga fukt - mitt råd är att köra jordat om du har sådant uttag i närheten.

savonit skrev:Nu har jag testat att koka vatten med två element.
Efter att ha kört i 5 min fick jag rycka ur en kabel som blev överhettad och höll på att brinna upp den smalt ihop helt.
Var smälte kabeln?
Det kan vara så att du har dålig anslutning mellan kabel och vattenkokarelement, man får då en hög värmeutveckling som lätt kan smälta kontakten.
Eller var det mitt på kabeln? Isåfall lite underligt, eller matade du båda elementen med samma kabel?
Jag kör med ett värmeelement från en Jula-kokare (802309) som de brukar sälja för 79kr lite då å då, ordinarie 99kr har jag för mig. Till den passar det med en vanlig "datorkabel" (typ 980429), har inte haft några problem med varma kablar.

Är det 2st 2200W element du kör?
Har du porslinssäkringar brukar dessa hålla ett tag även med överbelastning, har för mig att de ska palla typ 4 timmar med 1.5 ggr märkström. Automatsäkringar slår ifrån betydligt fortare.
Kör du 2st 2200W element från samma uttag låter det rimligt att säkringen går efter en kvart typ, tror den måste lösa ut inom 30 min enligt kraven.

savonit skrev:Men vad tror ni om kablarna? Eller rättare sagt kabeln som smalt?
Räcker det att skaffa grova kablar och vart gör man det?
Jag skulle nog rekommendera 1.5mm2 som matningssladd per vattenkokarelement. Olika uttag (som belastar olika säkringar) behöver du också.

savonit skrev: Sedan behöver jag modda vattenkokare elementet på något vis för att det element jag dimmerstyr inte skall slås ifrån av den automatiska funktionen som slår ifrån när vattnet kokar eller går det ändån eftersom mäsken inte kommer bli 100 grader?
Vad tror ni?
Jag har inte moddat mitt vattenkokarelement, tycker du kan testa att köra som det är utan att pilla för mycket - du bör märka om termostaten slår ifrån :)


Som tidigare tipsats om finns hyfsat billiga watt mätare även i Sverige om man letar - Jula (406102), ClasOhlson (36-2897), Conrad (125330), antagligen även typ Elgiganten och Siba.

Ett tips på effektregulator är Conrads mer eller mindre halvfärdiga dito.
Några extra vridpotar och en plastlåda och kylfläns så har du en stabil och bra regulator.
Artikelnummer: 191343
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av savonit »

Använde inte samma kabel, använde dock samma el urtag eller det är ju två utag i samma dosa så att säga så de går till samma propp.

Men i alla fall så, var det bara ena kabels som brann upp, det är samma typ av element som till Jula kokaren, datorkabel passar fint.

Nu var kabeln lite smalare och lite längre än den andra kabeln som höll.

Den långa lite smalare smalt längst in vid vattenkokaren där det blir en kabel och precis vid elutaget där kabeln börjar.

Känns lite skrämmande men jag skall köpa två nya kablar och sedan skaffe en lång tjock förlängnings kabel så jag kan koppla på två olika proppar.
Nu var den proppen jag körde på tydligen en 6a kanske kan ha betydelse.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av savonit »

Har inte hänt så mycket här.
Men kommer innom kort labba lite med ett billigt alternativ till kolonn.

Min tanke är att använda använda hundmats burkar som jag limmar ihop och lägger silikon över limmet, För att sedan stabilisera kolonnen tänker jag snurra några varv silvertejp runt.
Finns det någon vits att isollera kolonnen med liggunderlag eller är det bara dummt?
Sedan givetvis stålull i kolonnen.

Vad tror ni om detta?

Har en annan fundering i ett annat projekt som bara är i fantasi stadiumet ännu men jag frågar här.

Vad skulle hända om man hade värme på kolonnen?
Finns det någonsin en vitts med det eller är det bara totalt idiotiskt?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av aqua vitae »

Det där med hundmatsburkar lät lite... :barf:
1 meter 42 mm kopparrör kostar runt 300 kr, det kan det nog vara värt.

Med stålull menar du skurbollar va?

Att värma kolonnen innebär bara att du kommer förstöra balansen i den. Det behöver vara olika temperatur i botten och i toppen för att effektiv separering skall ske. Detta sker i en välisolerad kolonn med refluxkylning i toppen.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av savonit »

Ärch du överdriver.
Det är ju ingen mat i burkarna, dom är tvättade med klorin så alla "bakterier" och lukt kommer vara helt borta.

De är gjorda i aluminium, ganska bra dimmension på, billiga troligtvis stabila när jag är färdig med dom, man kan enkelt anpassa höjden till det man anser vara bässt.

Jag tror det blir perfekt, och det kommer bil riktigt billigt med.

Samtidigt så när man väl kört några satser igenom detta så kommer den vara 200% ren, så varför det skulle vara spya äckligt förstår jag icke.

Så nu skall brukarna inhandlas och sedan skall djuret få äta upp.
Sedan skall vi trixa.
Hajen
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons jul 25, 2012 21:03

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av Hajen »

Visa den inte för någon, för jag hade fan inte druckit någon sprit ur en sån maskin :D
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av latmasken »

Menar du att burkarna är ungefär 5 cm i diameter? Jag trodde hundmatsburkar var mycket grövre?

Ska man bygga i aluminium kan man väl lika gärna ta ölburkar i såna fall?

Menar du sen att du ska lägga sillikon på insidan? Hur gör du när den börjar lossna och behöver "repareras"? Tror du ens att sillikonet sitter kvar när du trycker i skurbollarna?
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av savonit »

Latmasken.
Många bra tankar.
Första tanken var ölburkar men sedan insåg jag att de är väldigt mjuka och tunna, tror därför inte det kommer bli tillräckligt stabilt med en spiral uppepå.

Men matburkarna är ju kanske för stora.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av stillton »

aluminiumburkar brukar vara sprayade med en epoxyhinna på insidan. ingen aning om det gäller hundmatsburkar dock.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av savonit »

Projektet fort går. Och det går frammåt.
Kommer till att börja med bli en helt vanlig spiralbrännare med 4400 w uppvärmning, 2 ' 2200 watt vattenkokare element.

Ena kommer gå att dimma.

Har beställt och fått hem en dimmer http://www.ebay.com/itm/3800W-0-220V-Vo ... 3a792d4746

Sitter fast monterad på en sladd nu men behöver en effektmätare för att veta om det funkar som det skall.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av savonit »

Har testat regulatorn nu på en fläkt och det går att styra hastigheten bra.
Så det hela fungerar.
Användarvisningsbild
Finkelfunkel
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: fre okt 11, 2013 10:43

Re: Spiralbrännaren med turbo och kolonn.

Inlägg av Finkelfunkel »

Lite sent men endock.
Om väggutaget är säkrat med en 10 A säkring och du får 230 V till do.
kan man endast få ut 2300 W,sen slår en automatsäkring ifrån.Porslins kanske ngt tuffare :whistle:
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren med kolonn"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster