Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Midsommarsnapsen 2012

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Midsommarsnapsen 2012

Inlägg av Odqvist »

Risken finns att många har testat humlesprit, men sedan somnat innan de hunnit skriva här hur det blev. ;)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
davidA
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor apr 26, 2012 16:55
Ort: Nordfjordeid

Re: Midsommarsnapsen 2012

Inlägg av davidA »

Inte omöjligt det du säger Odqvist:)

Tog mig precis en Aalborg taffel akvavit, ganska kärv, hade föredragit en Skåne, hoppas humle-brännvin blir lite mer lättdrucket:)

Om det blir bra så är det ju en fantastisk källa för fina snapsar, det finns ju en uppsjö av humle, och tänk bara på att du kan odla humle själv och använda till både öl och sprit!:D

Men jag känner att detta kan bli en långt experiment.
Att peta i humle i flaskan och rysta om, eller att koka lag på humle, borde ju ge olika resultat.
Tänker man ur öl-perspektiv så blir det ju lättare att få till olika nivåer av smak med kokad lag - då kan man ju få fram bitterheten, aromen och smaken genom att utvinna alfasyrorna som vid ölbryggning.
Lägger man humlen rakt i spriten blir det ju mer som torrhumling vilket borde ge en mindre komplex smak.

Spännande...
Ingen annan av er som känner er manade att prova att koka lag, och publicera resultat? Jag kommer köra på pellets rakt ned i flaskan.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Midsommarsnapsen 2012

Inlägg av dan610324 »

vill du ha nått lättdrucket så testa midsommarsnapsen 2011
herrejösses vilken liten goding det är
lättdrucken och len som sammet om du ligger på ca 38%
en smak för gudar

jag är satan så sugen att långtidslagra den i små ekfat
vet att det finns 16 liters sherry olorosso fat
några sånna fulla med 2011 års midsommarsnaps vore inte fel
10 år sen tror jag att det vore mumma
Användarvisningsbild
Cubus
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön dec 19, 2010 22:33

Re: Midsommarsnapsen 2012

Inlägg av Cubus »

davidA skrev:Har sökt i forumet men intet funnet.

Är det ingen som försökt krydda sprit med humle, typ peta i ett par pellets i flaskan och rysta om, så filtrera efter ett tag?

Eller kanske koka upp en liten humle-lag och späda spriten med denna?
Jag provade att krydda med humle nu till denna midsommar. En flaska med bara humle, en med humle och lakritsrot och en med humle och angelicarot. Det fick ligga i ett dygn och sen filtrerades det.

Resultat?
Alla blev riktigt äckliga och dem fick inte följa med på midsommarfesten. :(

Humlesmaken passade inte ihop med så mycket alkohol. Flaskorna står nu på lagring men jag tror inte det blir mer drickbart med tiden.

Denna däremot är riktigt god:
http://borgebykryddgard.jetshop.se/dr-n ... c-134.aspx
davidA
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor apr 26, 2012 16:55
Ort: Nordfjordeid

Re: Midsommarsnapsen 2012

Inlägg av davidA »

Men du, hur mycket humle hade du pr liter, sånn ca? Kottar eller pellets, eller vad? Rakt i slaskan eller kokat lag?

Och vilken typ av humle?

Man borde ju åtminstone kunna göra ngt som smakar OK av det, eller något åt brorsan, som ett mandomsprov, om det bliräckligt:)
Användarvisningsbild
Cubus
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön dec 19, 2010 22:33

Re: Midsommarsnapsen 2012

Inlägg av Cubus »

davidA skrev:Men du, hur mycket humle hade du pr liter, sånn ca? Kottar eller pellets, eller vad? Rakt i slaskan eller kokat lag?

Och vilken typ av humle?

Man borde ju åtminstone kunna göra ngt som smakar OK av det, eller något åt brorsan, som ett mandomsprov, om det bliräckligt:)
Jag hade ungefär 15g totalt per flaska (70cl).
I en flaska hade jag kottar, en kottar+pellets och en med pellets. Ingen skillnad i humlesmak mellan dem. Och jag la bara i dem utan att koka nån lag.
Typen var Easte Kent Goldings pellets och Northdown kottar.

Förra helgen gjorde jag likadant med pors (15g pors/70cl sprit). Jag var rädd att det skulle smaka liknande som min humlesnaps, men porsen var väldigt mycket godare. :)
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster