Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

kylspiral till boka LM

Här diskuteras Liquid Management och Reversed Liquid Management
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

kylspiral till boka LM

Inlägg av destillergeek »

hej jag undrar eftersom jag har rullat en kylspiral redan och ej testat den än!

går det att ha en kylspiral som är dubbel lindad till en LM om den bara är lindad med 3/16 oljerör?

när jag beställde så såg jag här på forumet att man rekommenderade bromsrör och bromsrören på biltema som va 6mm va 3/16 dom ååh men det blev ett jävla tryck i strålen när jag testa så det inte va nå läckage! sen så värkade den inte bli så kall heller men det kan ha varit vatten tempen men vill ju bara kolla :D

den är lindad av ca 6meter oljerör och jag kunde dubbel linda den utan problem så den är ganska mjuk och känns nästan som en fjäder i konsistensen :)

om inte den funkar nån som rekommenderar nåt annat rör som är lämpligt att dubbellinda utan en verkstad lika stor som saab fabriken :D
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: kylspiral till boka LM

Inlägg av aqua vitae »

Bränslerör är det som nämns i klistrade tråden, bromsrör är lite mindre och kan ge onödigt högt vattenmotstånd. Dock kan det nog av misstag stå bromsrör lite varstans på forumet, skrev det själv tills blådåren påpekade det :oops:
Men jag förstår inte vad frågan är riktigt? Du har en dubbellindad kylspiral som det inte är stopp i och inte läcker och undrar om den fungerar? Ja isåfall.
Vad är det för material i de där oljerören du använde då?
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: kylspiral till boka LM

Inlägg av destillergeek »

det är koppar! och jag vela egentligen få reda på hur många watt den kan kyla ner utan att det blir spritånga i hela toarummet :D

om den funkar är det ju bara bra men har budget för ett bränslerör om det är så men om den funkar till en LM så skiter jag i att byta upp mig!
bara den kyler och funkar som den ska så!
Skriv svar

Återgå till "Liquid Management (LM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster