Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

problem med mäsk

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
H B
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: mån jan 02, 2012 21:20

problem med mäsk

Inlägg av H B »

min mäsk dunst bort vad gör jag för fel jag hade 25l när jag sate den i lö men i dag har jag bara 22l vad beror deta på jag hanvänder ej lock eller jäsrör skule jag det?
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: problem med mäsk

Inlägg av Blådåren »

Står den väldigt varmt ?, eller har du hund..

Nog borde du ha lock, men sätt inget jäsrör i hålet första dagarna !.
Sprit löser mycket, men inte problem..
Jussi

Re: problem med mäsk

Inlägg av Jussi »

H B skrev:min mäsk dunst bort vad gör jag för fel jag hade 25l när jag sate den i lö men i dag har jag bara 22l vad beror deta på jag hanvänder ej lock eller jäsrör skule jag det?
Någon har väl surplat åt sig lite? Du lär ju inte satt den att stå på ett så varmt ställe så att det skulle ha ångats bort heller!?

Använd lock nästa gång, jäsrör går att använda även de första dagarna (men du lär inte vilja ha dunken nära sovrummet då)
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: problem med mäsk

Inlägg av raoul-duke »

Det här var ju ett ovanligt problem som man inte ser så ofta. Om du har tappat om det så försvinner det ju ofta någon liter när man tar bort bottensatsen. Om du inte har gjort det... och inte har en vulkan eller liknande i samma rum så ser jag ingen annan förklaring än att någon person eller ett djur har avlägsnat mäsk för hand.

Mvh - Raul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster