Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Must mos eller frukt vilket är bäst?

Utrustning och teknik.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

beroende på äppeltyp och utrustning så ger det mellan 5 och 7,5 dl per kilo frukt

satan vad intressant , tror nästan att jag testar en skvätt i halvor till hösten
karld
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis feb 28, 2012 18:40

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av karld »

Mycket intressant tråd! Bra att veta inför hösten!

Inte speciellt oväntat att centrifugen gav en betydligt mindre mängd. I alla fall alla råsaftcentrifuger som jag sett/använt har då lämnat en förhållandevis stor mängd waste. Även dyra maskiner.

Det mest intressanta är väl troligtvis hur smakerna kommer att skilja sig åt vinen emellan. Hur länge har du planerat att lagra dem innan provsmakning?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

inihelvete intressant till och med :lol:
tur att det finns folk med nya ide'er och inovationer så man slipper gå å lulla i samma gamla fotspår hela tiden

tyvär så tar det ju uppemot 2 år från start tills äppelvinerna börjar bli hyfsade , men smaken moddar man ju mycket med själv när jäsningen är avslutad så inte tror jag att smaken i vin från halva äpplen skiljer sig nå mycket från någon annan variant utan vattentillsats .
där är det nog mer en fråga om jästval , syra , sötma och hur högt du släpper upp alkoholen i vinet .

men det är ju en fantastisk ide' , bara att vara så utanför den 4kantiga boxen i tänkandet så man kommer på en så inihelvete "sjuk" ide' .
jag skulle då fan inte kommit på tanken , och från att få den minst sagt knäppa ide'n till att tala om det för alla andra här, misstänker att det var många som satt hemma framför skärmen å fundera va de va för galning som kommit på nått så jävla vansinnigt .
jag hade då åtminstone lite sånna funderingar i början innan jag tänkt igenom det hela ordentligt måste jag erkänna :oops:

men nu är det ju bevisat att det lönar sig att tänka utanför boxen oavsett hur många kanter den har .

jag skulle utan tvekan klassa det här som dom senaste årens absolut mest intressanta ämne när det gäller vinjäsning .
fan bozo om det fanns ett nobelpris i vinjäsning skulle jag rekommendera dig
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av latmasken »

Ett alternativ borde ju annars kunna vara att blanda halvor med lite must (så man får dem "blötare" direkt så att säga). Räcker ju med must så det täcker halvorna.

Det mest intressanta är ju att man inte behöver tillsätta vatten för att använda krossade eller halverade äpplen.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

japp , allt vatten är enbart av ondo
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Tack :oops: .
Jag tror att det kan bli en liten smakskillnad, då kärnor+kärnhus är söndermalda i hink1 och 2. Om detta är bra eller dåligt för smaken vet jag inte ännu. Det kommer att försvinna någon dl i bottensats också, så mängdena är inte "färdiga" ännu. Tror jag gör ett litet smakprov när jag tycker det jäst färdigt och klarnat, sedan efter bulklagring (om man nu kan kalla det så med 1,5l). Kanske till aug-sept då jag tänkt flasktappa i 33cl så man kan kolla 1-2-3 år eller så. Detta blir en långkörare...
Angående att tänka outside the box är faktiskt något som jag automatiskt gjort hela mitt liv, med både bra och dåligt resultat. Jag har några andra ideer som jag vill testa inom en snar framtid.
På återseende.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Evert »

Grymt bra tråd!!! Sånna här grejer är helt klart det mest intressanta som finns.

Btw: Du ska inte vara rädd för kärnor, skrutt och skal. Det bidrar till smaken i och med att tanniner lakas ut, dessutom bidrar det positivt till färgen. Däremot ska man ta bort den där lilla "pluppen" som fäster äpplet i grenen (vad det nu heter). Det ger ingen efterlängtad smak.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Evert »

En ovanligt korkad fråga:

Förstår jag det hela rätt.

Om jag sätter ex. 20 kg klyftade äpplen i en jäshink och sedan tillsätter pectalose, näring, socker och jäst (och inget vatten) så kommer det efter tre veckor ha blivit vin? Man behöver alltså inte musta äppen eller skålla dem? Bara låta dem stå rakt upp och ner?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av latmasken »

Du kommer behöva sila av fruktmassan efter ett tag, men annars är det rätt uppfattat.

Äpplena kommer ju efter hand att ge ifrån sig vätska, det börjar jäsa där och vartefter jästen jäster så kommer äpplena att safta sig mer och mer.

Sen är såklart frågan om det finns en ökad infektionsrisk med att inte skålla äpplena. Det kan ju sitta svampar och grejer på skalet kanske?


Som jag har skrivit tidigare så tror jag ju att man kan få igång det hela snabbare om man blandar lite grann krossade äpplen med klyftorna, eller häller på lite grann must. Men man behöver alltså INTE tillsätta vatten (vilket ju är positivt).
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

sen tror jag att det kan ge grymt trevliga färger på vinet åxå
om man kör lobo till exempel som är så mörkt röda så att dom är nästan svarta .
tror man skulle kunna få ett enormt mörkt rosafärgat vin då , kanske på gränsen till rött .
för det syns ju här på bilderna att det har sugit ut all färg som fanns i äpplena
så med lobo skulle det bli jävligt intressant

Bild

här ovan ser ni lite sena äpplen , så kallad vinterfrukt .
2 av dom är rödsvarta , det är lobo .
dom brukar till viss del även vara röd/rosa i köttet åxå .

dessa äpplen har sparats från hösten till den 16 juni i en jordkällare
nääää inte jag som gjort , bara läste när jag googlade efter en bild på lobo .
lobo hittar du många gånger kvar i träden långt efter att alla löven ramlat av och första snön har kommit .
förra året plockade jag dom sista lobo äpplena den sista november eller första december, kommer inte ihåg vilken av dagarna det var , men nån av dom var det -
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Evert »

Alltså, den här Bozo bord ju få något pris!!

Det är den mest bizarra jag någonsin läst. Har nu suttit på morgonen och läst igenom det hela igen, och blir bara häpen. Ni insar att denna lilla tråd kommer ju att revolutionera världens hela äppelvin/cidertillverkning.

Jag bara joddlar. Nån webb-kille hnär får fasen ta och klistra tråden.

Sen tycker jag att Bozo får renskriva det hela, metod, mängd socker etc etc. när allt är klart, så får det klistras. Och skriver du en bok i ämnet, efter några års testade, missöden, förbättringar och erfarenhet, så köper jag 100 av dig.

Damn. Detta är revolutionerande!!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av latmasken »

Nåt pris? Duger inte äran?

Vi kallar metoden Bozo-metoden! :)


Som jag antydde så kan det ju vara så att den här metoden faktiskt har provat redan för hundra år sen men ratades på grund av infektionsrisken. Men idag har vi ju oftast bättre hygien på utrustningen så det kanske kan funka ändå. Tvätta äpplena i StarSan innan man klyftar dem t.ex.?

Sånt som sitter på äpplena lär ju annars följa med om man mustar dem, så det är nog inte så stor skillnad ändå.


Vi får väl göra så att vi är ett gäng som provar metoden till hösten och ser hur det fungerar. Är vi 10 stycken som gör ett test var så får vi ju i alla fall 10 provjäsningar. Om alla blir bra så verkar det ju funka, blir hälften dåliga får vi väl försöka förfina metoden:)

Just såna samarbeten fanns ju inte så mycket förr, visst kunden nån skriva i nån föreningstidning eller nåt men det var ju inte alls lika utbrett. Det är ju som med Open Source programvara idag, om man är många som hjälps åt så kan man få riktigt bra resultat. Jag tycker sånt är kul, man kan hjälpa till där man kan och får hjälp av andra med annat.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

framemot hösten får vi göra en bozo tråd för tester i full skala
hoppas att det blir många som testar
jag kommer minst att köra 1 200 liters tunna med ca 100 kg äpplen i .

men det vore intressant att försöka sig på någon form av cidertest med bozo metoden , i princip utan socker , i vilket fall med minimalt med tillsatt socker .
alobergsli
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: sön mar 04, 2012 17:58

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av alobergsli »

Jag ska absolut testa detta, om jag gör cider beror helt på hur mycket äpplen jag får tag på. Första tjing är vin :)
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

leta reda på ett kvarter som är byggt på 40 talet , gå in dår och fråga i alla husen så har du garanterat 10 ton äpplen :lol:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster