Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Must mos eller frukt vilket är bäst?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Vinerna har varit på flaska någon månad nu.

Mängderna blev följande:

Hink 1 startvikt 2125gr blev 124cl vin. Slutvärde -8
Hink 2 startvikt 2120gr blev 171cl vin. Slutvärde -10
Hink 3 startvikt 2116gr blev 165cl vin. Slutvärde -8

Vid buteljeringen sötades vinerna upp till noll och en liten mängd jässtopp tillsattes.
Smak och lukt mellan de olika hinkarna gick vid buteljeringen inte att skilja åt.
EN VIKTIG SKILLNAD är att vinet i hink 2 är "omöjligt" att självklarna.

På denna bild visar skillnaden mellan 1,2,3. Dessa flaskor har stått i kylskåp i 2 veckor. Man ser inga partiklar i det oklara vinet och mycket liten bottensats. Det är möjligt att det tar lång tid att självklarna eller så får man använda klarningsmedel om man vill ha ett kristallklart vin.

Bild

För att veta hur mycket socker som ska tillsättas så måste du veta hur söta dina äpplen är, antingen genom att pressa/juica äpple och mäta på det. Alternativt köra i mixer, pressa genom tyg/filter och mäta.
Annars om du inte är så noga så finns det tabeller med sockerinnehåll.
Dessa äpplen gav oc på 40-42, dan har haft vinteräpplen som innehöll 60 eller något däråt.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

japp 60-61 öx grader var det mesta jag någonsin fått
nummer 2 är väl så kallat "cloudy" vin :lol:
har tyvärr inget 200 liters ledigt i höst så det blir en test i ett 60 liters fat för mig .
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Evert »

Ok, för att få ett klart vin verkar ju kallpress (nr 1) eller "bozos klyftor" (nr3) vara rätt metod.

Jag kan dock tillägga att jag aldrig fått ett klart äppelvin, trots att jag kallpressar. Blev jätteförvånad när jag på nätet såg att folk kunde få det (dan skrev bl.a. om det). Och nu ser jag ju ytterligare bevis för att man kan få klara äppelviner.

Phew. Undrar vad jag gör för fel?

Intressant att färgen mellan ettan och trean är så lik. Än mer intressant blir att veta om du känner mer strävhet (tanniner) i trean än ettan, för rent teoretiskt borde du få det. Ev. borde du oxå få mer syra/fyllighet i den, om dom "goda" bakterierna kunde arbeta lite friare. Vilket jag inte har en aning om dom kan. Men kanske.

Riktigt riktigt intressant, som sagt. Vansinnigt bra utbyte när man kör bozo-tekniken!! Rent teoretiskt kan man ju inte pressa ut mer än 2116gr x 0,7 = 148cl, men du fick ut hela 165cl!! Phew... Och jag tvivlar att någon någonsin lyckas pressa ut 0,7dl per kg äpplen. Man må va bra stark då. Och du fick ut 0,78 !!! (Sen ingår ju socker i detta värde och det tar ju viss plats, typ 0,6liter per kilo.)

Ska nog testa till helgen, klyftar en hel 30 liter hink full och häller på en massa pectolase + jäst. Jag kommer att räkna på öx40.

Edit: Hur många gram pectolase hade du per kilo äpplen?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

alla mina äppelbaserade blir klara , men rabarbern är värre
det finns ju både flytande och pulver enzym , säkert åxå av div olika tillverkare så det är nog säkrast att följa tillverkarens instruktioner på den sort du använder .

här ser du klarheten på ett bra äppelvin

Bild
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Evert »

Vackert...

Jag har några 5g påsar. Kan ju ta det jag har och pula i. Det finns ju pectolase helt naturligt i frukt, det är den som gör att frukt bryts ned, så det man häller på är ju en liten boost för naturen. Om jag greppat det hela rätt.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Jäkligt fint dan. Har du bulklagrat den i 10 år :shock: . Ser att du använt sherry jäst. Vilken jäst föredrar du i dagsläget till äpplevin? Hade du den djupa färgen efter bulklagringen eller har den utvecklats på flaskorna?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

färgen fanns där efter 10 år i bulk
men satan det där är underbart nu
nu kör jag oftast champagne jäst till äpplen
det ska man ju igentligen inte berätta men jag glömde av en 25 liters dunk bland alla andra i källarnen :oops:
så därför flaskades den efter 10 år :lol:
men det mådde den bara bra utav
och minst sagt kristallklar är den ju , men nu finns det nog inte mer än 35-40 sånna flaskor kvar
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

nu har jag setat här och lusläst den här tråden från början till slut igen
blir bara mer och mer imponerad av resultatet
men tyvärr så är ju årets skörd här enormt sen , till och med transparant äpplena som normalt sett borde vara stora och nästan övermogna nu är fortfarande bara som golfbollar och lika hårda .
så skörden här i trakten kommer att bli liten i kilo räknat och troligen även ha ett lågt socker innehåll i år .
men det är bara att vänta och testa så sent som möjligt för att få ett vettigt sockerinnehåll och så väl utvecklade smaker som möjligt .
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Med mina nyvunna kunskaper tänket jag ta steget och göra en större batch äppelvin, bozostyle.
Recept
Förkultur
4l äppeljuice (köpe)
500gr russin
10 mixade äpplen
Jäst Ec-1118

Första plockningen äpplen
2 olika sorter ätäpplen ca 20kg
1 sort matäpple? beska, sura 7kg
Vildäpplen 5kg
200gr socket/kg äpple totalt 6,8kg

Äpplena tvättades av med högtryckstvätt och klyftades i en hembyggd äppelklyftare direkt ner i tunnan, jag orkade inte pilla av skaften från alla äpplen utan dessa är med. När detta var klart svavlade jag en tesked och hällde på 100ml pectalose (0,5-1ml/kg frukt).
images-b93201283912Pc51d.jpg

Bild

Andra äppelplockningen.
40kg matäpplen?
25kg goda ätäpplen
100gr Hemmrostade ekpån från Jack daniels fat
150gr Orostade spån från Jack daniels fat
2tsk vinsvavel
2tsk Beocell

Dessa äpplen tvättades också av med högtryckstvätten och klyftades i äppelklyftaren. I botten på det oranga röret sitter en köpt äppelklyftare och man lägger i några äpplen i röret och pressar ner med "stötaren".
images-213201284131Pbc98.jpg
images-d33201284227P110f.jpg
När tunnan var i princip full så tömde jag över de jäsande äpplena från föregående vecka. Om några dagar när det sjunkit ihop så ska jag tillsätta 11kg socker som är kvar för att nå 200gr/kg, sedan kanske det blir någon mindre tillsats till. Nu är det bara att vänta...
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Idag lyfte jag på locket och fyllde på 4kg socker, det var vad som fick plats. Jäser som sjutton trotts kall plats 12-13 grader, låter som en liten utombordsmotor från jäsröret. Passade på att ta en bild innan sockertillsatsen.
images-157201290202A656a.jpg
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

vackert
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Jag hade chuck norris på besök och fick låna hans lattevisp.
images-d56201220821Peb10.jpg
images-ae6201220903Pa6e0.jpg
Så här såg det ut före vispandet, med 4kg socker tillsatt.
Bild

Och efter några minuters vispande
Bild

På med locket och hoppas att inga elakingar hittade ner, ioförsig så bör nog alkoholhalten vara skaplig redan nu. "Båtmotorn" startade så snart locket var på.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

vad tycker du om effektiviteten på vispen ??
Användarvisningsbild
Calogero
Bryggare
Inlägg: 150
Blev medlem: sön jul 22, 2012 17:08
Ort: Malmö

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Calogero »

Pressar du detta efter jäsningen eller filtrerar du bara det?
Tillochmed Jesus hatade vatten så mycket att han förvandlade det till vin

Jag handlar MaltMagnus produkter på Bergsgatan i Malmö!
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Vispen förvandlade 100kg mjuka äppelklyftor till mos på mindre än 5min så den får mvg :rockin: . Jag har ingen press så det blir någon form av omtappning och ev press med en tyngd i ett kärl som är kopplat till ett annat, samtidigt som båda är kolsyrefyllda. Låter krångligare än det är.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster