Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Must mos eller frukt vilket är bäst?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Evert »

Ja, det är just infektionsrisken, och risken att få in ex. bananflugor jag klurat lite på.

Men jag tänkte göra så här, att jag klyftar äpplena och dumpar dom i en kokande kittel som jag har på gården, sedan tar jag snabbt upp dom. Då får man i alla fall bort det som är på ytan. Ohyra etc.

Edit: Har man en bastu borde man väl kunna ställa in härlighten där och hetta upp det till 80 grader och håller det där en bra stund. Det borde ju gå att hålla rätt hyfsat jämn temperatur. När sedan gojset kallnat, tillsätter man jästen. Då borde det ju oxå vara sterilt och bra. Kanske, vad vet jag. Sitter bara och flumar.

Men det man ser på bilderna är ju en förruttnelse/nedbrytningsprocess. I dom flesta andra fall, tar man ju ut klyftorna efter typ 4-7 dagar, just för att det inte ska ruttna.

Sen måste det finnas överhängande risk för mögel, i och med det ligger exponerat i syre sån länge. Det jag tänkte att man skulle göra, är att göra en liten förkultur som ligger i botten, på några liter. När den jäser, kommer den avge koldioxid som trycker undan syret relativt snabbt, och innan själva nedbrytningsprocessen kickat in. Socker ska nog oxå hällas ovanpå frukten, för att om möjligt konsevera lite och minska risken för infektion. Men men, detta kan man nog fila endel på.

Dock kommer man ju inte undan pressandet/silandet, som man måste göra sist (istället för först som när man mustar). Och även där har man ett moment som kan infektera musten.

Det är klart att det finns negativa aspekter med metoden, men den är ändå väldigt fascinerande.

Men som sagt, jag kommer inte göra en hel sats så här. Kanske 100 kg must och 100kg Bozo eller nått sånt.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

pressandet/silandet kommer nog att bli relativt enkelt eftersom att ungefär hälften av vätskan redan lämnat frukten
och den är hemskt lös
om man öser med ett stort durkslag över till pressen så tror jag det går bra

bananflugor överlever väl knappast utan syre dom heller
så det blir bara lite mer proteinrikt vin :lol:
alobergsli
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: sön mar 04, 2012 17:58

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av alobergsli »

Haha perfekt till kroppsbyggarna. Proteinberikat äppelvin!
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Evert »

dan610324 skrev:bananflugor överlever väl knappast utan syre dom heller
så det blir bara lite mer proteinrikt vin :lol:
Haha! Sant. Men det är ju inte bara bananflugor, jag har ofta endel mask i mina äpplen. Och även om dom dör på några dygn av syrebrist, kommer dom ju ändå ligga och sprattla i sörjan och sedan brytas ner. Jag undrar om man ändå inte ska försöka pastörisera det, så man får bort alla bakterier. Hettar man upp en mask till 75-80 grader, är ju även masken fri från bakterier. (Vid mer tradidtionell "skållning" så får man ju denna effekt direkt.)

Ovan aspekter spelar kanske ingen roll, men ändå. Det är ju något man får kula lite på. Jag skulle nog hellre satsa på ett vin runt 12% än att göra cider, om jag kör denna metod.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

mina viner stannar nära 18 , men det vore skoj att testa något cideraktigt åxå
Användarvisningsbild
Yoji
Bryggare
Inlägg: 155
Blev medlem: sön jul 17, 2011 22:33

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Yoji »

det jag har tänkt på är hur man ska kunna undvika vildjäsning..
visst om man skollar äppelhalvorna snabbt i kokande vatten..
men finns det ett bättre sätt?
Peace!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av latmasken »

Jag har läst att förr när man jäste så slängde man i en död råtta i mäsken för att få protein till jästen. Jästen behöver ju syre och protein i början när den ska föröka sig.

Så jag tror inte det är så farligt med lite mask och flugor i mäsken ändå.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Evert »

dan610324 skrev:mina viner stannar nära 18 , men det vore skoj att testa något cideraktigt åxå
Det är ju oxå ok. Det jag menar är att man nog bör ta upp alkoholstyrkan en aning, eftersom det minskar risken för infektioner etc. Har läst att de som tillverkar cider rekommenderar SG 1055, dvs. ca 6,8% eller mer.

18% är ju fö sjuuuukt mycket. Ger hår på bröstet!! :-)
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Evert »

latmasken skrev:Jag har läst att förr när man jäste så slängde man i en död råtta i mäsken för att få protein till jästen. Jästen behöver ju syre och protein i början när den ska föröka sig.

Så jag tror inte det är så farligt med lite mask och flugor i mäsken ändå.
Nä, det är bara en myt. Jäst tillverkar sin egen protein för att föröka sig.

För länge sedan, när man inte kunde så mycket om jäsning etc, blandade man ihop förruttnelseprocesser och jäsning. Båda avger ju koldioxid, men det ena är alltså bara förruttnelse.

Och alla som håller till i kök, vet att man absolut inte ska blanda bakterier från växtriket och djurriket. Det är därför man använder olika skärbrädor osv. när man gör mat. Minns ni inte vad hemkunskapsfröken lärde er i skolan? :-)
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

18 pocent ä perfekt med hög restsötma och minst 2 år i flaskan (3,5 år totalt )
alkoholen känns knappt

men med riktigt söta äpplen så hamnar kallpressad must på uppemot 60 öx grader , så om man jäser i halvor istället borde ju alkoholhalten bli densamma

har för mig att det blir kring 9% inkl kolsyrejäsningen och ca 11 efter uppsötning med en vinskvätt när det hälls i glaset
men ca 9 bör ju räcka för att laga i 5 år
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av latmasken »

Evert skrev: Nä, det är bara en myt. Jäst tillverkar sin egen protein för att föröka sig.
Men tillsätter man inte jästnäring just för att ge jästen mer protein? Det krävs ju kväve för protein och kväve finns ju inte i fruktens socker, däremot finns det ju protein i fruktens kött.

Jag har läst om att folk fortfarande hänger i en bit bacon eller liknande för att ge näring till jästen?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

finns ju dom som fortfarande har i en rå potatis i brunglöggen trots att den inte gör någon nytta , i och för sig säkert inte någon skada heller .
så varför inte lite bacon , då har man ju en hel måltid med bacon och potäter
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Vad kul med alla nya inlägg :D . Det har inte hänt något med vinerna ännu. Har ev tänkt att tappa om nästa helg, med en provsmakning också. Om man gör sitt vin på detta sätt så kanske man behöver välja en jäst som är såkallad killeryeast som slår ut andra jäststammar för att minska risken för vildjäsning. Om man vill minimera risken för infektion, hade jag kört några kilo äpplen i mixern och startat jäsningen med, när detta jäser så tömmer man av hälften av detta i ett rent kärl. Tillsätter äpple som är tvättat i svavlat vatten (tror detta försämmrar smaken mindre än att pastorisera äpplena). Tömmer på andra halvan av det jäsande äpplegojset. På så sätt så har man koldioxidproduktionen igång och man täcker äppelbitarna med redan jäsande äppelsmet.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

en 5-10 liters start sats på must eller mixad smet med pectolase och näring i rätt proportioner borde räcka till en 100 eller 200 liters tunna full med halvor
personligen kör jag nog med någon av edelmans starkvins jäster
kanske en av varje av sherry tokayer och madeira, det är en mix som jag testade för flera år sen med mycket gott resultat

det finns ingen anledning att tappa om dom nu , jag misstänker att dom jäser kanske till och med fortfarande
låt dom stå 3-4 veckor efter total utjäsning innan du dekanterar för att få bort bottensatsen
bottensatserna från alla 3 kan du blanda och köra genom ett melittafilter
filtratet häller du upp på en 33 cl pet och ställer ovanför ett element (på fönsterbrädan) av värmen kommer den att mogna lite snabbare
forcerad lagring ger inte en 100 %igt rättvis mognad , men man kan få en liten föraning och för att ytterligare påskynda mognaden kan du tillsätta några gram socker
det mognar väl igentligen inte fortare med socker , men det känns drickfärdigt lite tidigare än ett helt torrt vin .

jag tänker inte ens tvätta mina äpplen i svavelvatten innan jag halverar dom eller om jag kommer att klyfta dom
har lite funderingar på en stor tratt medtunn pianotråd uppspänd i ett kors
bara att låta 3 äpplen ramla ner i röret sen tar man en "påskjutare" och klämmer ner dom bara , då är dom i 4 bitar direkt .
som en äggdelare ungefär , fast här är trådarna stilla och äpplena pressas ner och delas
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Evert »

Några nyheter på västfonten? Om mindre än en månad, ska jag skörda och hade tänkt testa detta.

Tänkte köra i 30 liter jäshink och har beställt några påsar pectolase och en påse champange killer yest. Tänkte klyfta med en vanlig äppelklyftare, och fylla på med klyftade äpplen upp till ca 25 liter. Hur mycket socker tror ni man ska hälla över en sån blandning?

Edit... för att hamna runt 12% alltså...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster