Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

bokabob kolonnbygge!

Här diskuteras Liquid Management och Reversed Liquid Management
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

bokabob kolonnbygge!

Inlägg av destillergeek »

hej jag har nu lödit ett LM huvud och det såg faktiskt ganska bra ut om man bortser från dom otroligt fula lödklumparna på utsidan av kolonnen!

jag började med att såga 2 st jack i kolonnen (ett bokabob bygge) och lödde fast 2 st kopparplattor på ca 0,5 mm i tjocklek och det gick förvånadsvärt bra måste jag säga för lodet tog överallt!

och nu är frågan när jag sågade så såg jag att spritfällan blev liten aning sne i kolonnen fast jag tittat och mätte riktigt!
jag borrade hål för ett 10 mm rör alledes ovanför jacket för spritfällan!
kommer denna konstruktion att kunna användas?
jag har testat att hälla vatten på toppen av röret och det kommer ut vatten ur enbart hålet men det rinner över om man täpper till det!

bild kommer så fort jag fått igång kameran!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: bokabob kolonnbygge!

Inlägg av stillton »

det ska inte spela nån roll, huvudsaken att du centrerar refluxen genom att böja ner kanten på fällan, eller sätter en centreringsring under.
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: bokabob kolonnbygge!

Inlägg av destillergeek »

det är en centring cirka 20 cm under själva sprit fällan så det har jag kommit ihåg sen en termometer under centrerings ringen :D

jg ska lägga ut bilder om ca 15 min!
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: bokabob kolonnbygge!

Inlägg av destillergeek »

hej nu har jag tagit lite bilder men dem blev inte för bra men dock så ser man det mesta på dem!

ritningen jag går efter!
http://imageshack.us/photo/my-images/21/lmbrnnare.png/

spritfällan!
http://imageshack.us/photo/my-images/68 ... drrhl.jpg/

hålet är yttepytte lite större än 10 mm för att det ska gå att löda på ett 10 mm rör på det!
http://imageshack.us/photo/my-images/71 ... glage.jpg/

fula lödklumpar jag inte vågade slipa bort för då slipade jag i röret och fick reparera med ännu mer lod!
http://imageshack.us/photo/my-images/35 ... mstic.jpg/

hoppas bilderna inte blev för suddiga ;)!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: bokabob kolonnbygge!

Inlägg av stillton »

destillergeek skrev:det är en centring cirka 20 cm under själva sprit fällan så det har jag kommit ihåg sen en termometer under centrerings ringen :D
ok, men det är bra om du böjer ner en läpp på fällan också, annars kommer det mesta av refluxen rinna ut mot kolonnväggen.
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: bokabob kolonnbygge!

Inlägg av destillergeek »

menar du att jag bara ska såga upp en pytteliten i mitten och böja ner den bara eller hur tänkte du dig?
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: bokabob kolonnbygge!

Inlägg av destillergeek »

plus så ska jag nog sätta en liebigkylare på toppen istället för en kylspiral då det är mycket enklare att bygga och blir billigare!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: bokabob kolonnbygge!

Inlägg av stillton »

destillergeek skrev:menar du att jag bara ska såga upp en pytteliten i mitten och böja ner den bara eller hur tänkte du dig?
ja, om du kommer åt att göra det nu i efterhand så.
annars kanske det går att böja till plåten med en draghammare eller liknande om inte plåten är för tjock.
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: bokabob kolonnbygge!

Inlägg av destillergeek »

ääh jag skiter i det har ju en centreringsring!

en sak till bara är det nån fara om man skulle använda klämringskopplingar till produktuttaget som är gjorda i mässing?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: bokabob kolonnbygge!

Inlägg av stillton »

destillergeek skrev:ääh jag skiter i det har ju en centreringsring!

en sak till bara är det nån fara om man skulle använda klämringskopplingar till produktuttaget som är gjorda i mässing?
dom bör behandlas
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=115566#115566
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: bokabob kolonnbygge!

Inlägg av destillergeek »

aah nice :D
då ska jag behandla dom och sätta dit dom istället för att löda produktuttget :D kan tänka mig att det blir förbannat mycket snyggare ååh!

tror du jag kan slipa lite till på dom där fula löd klumparna utan att plåtarna lossnar eller ska jag ha det så!?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: bokabob kolonnbygge!

Inlägg av stillton »

destillergeek skrev:aah nice :D
då ska jag behandla dom och sätta dit dom istället för att löda produktuttget :D kan tänka mig att det blir förbannat mycket snyggare ååh!

tror du jag kan slipa lite till på dom där fula löd klumparna utan att plåtarna lossnar eller ska jag ha det så!?
jag skulle låta det vara. du får väl isolera kolonnen med något snyggt om du stör dig på utseendet.
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: bokabob kolonnbygge!

Inlägg av destillergeek »

jaao haha mest för syns skull man vill ju ha en fin apparat :D

aah men tack för tipsen!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: bokabob kolonnbygge!

Inlägg av stillton »

kul med ett LM-bygge förresten, inte så vanligt här.
har du kollat något på RLM? det skulle lösa centreringen av reflux också..
typ såhär:
Bild

du har alltså ventilen helt öppen för att ge full reflux tillbaks till kolonnen.
fördelen är att du då får en stabil mängd reflux istället för en stabil mängd uttag, vilket ger en stabilare kolonn som inte behöver justeras lika mycket.

men det är ju något du kan bygga senare om du får lust. man bör ju helst ha en ganska kompakt ventil också, så att det inte stjäl så mycket packningshöjd i kolonnen.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: bokabob kolonnbygge!

Inlägg av aqua vitae »

Bromsrörsspiral är nog både det mest kompakta (ja man kan ju alltid sätta den horistontellt), effektivaste, enklaste och billigaste. 6 mm bromsrör 5 meter långt hittar du nog ganska enkelt för typ 200 kr. (Fanns åtminstone förut på biltema, men borde gå att få tag på i reservdelsbutik). Här är en fin guide för att böja till en spiral:
https://bryggforum.nu/download/public/publi ... denser.pdf
Den där är dubbel vilket gör att du inte behöver offra så mycket kolonnhöjd, men vill du göra det lite enklare så gör en enkel.
Här är en förenklad bild på hur man böjer till en enkel:
Bild

Har du sett Caprimulgus fina tråd om hans bokabob-bygge?
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=14284
Där kanske du finner lite mer inspiration. :)
Skriv svar

Återgå till "Liquid Management (LM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst