Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Varför blanda kryddorna med hälften av spriten?

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Hårdrock
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis dec 20, 2011 19:12

Varför blanda kryddorna med hälften av spriten?

Inlägg av Hårdrock »

Tycker mig se i vart och vartannat snapsrecept att man skall blanda kryddorna med hälften av spriten, låta stå i ett antal dagar/veckor och sedan sila bort kryddorna och fylla på med resten av brännvinet. Jag har dock svårt att förstå varför. Får man inte samma resultat om man blandar kryddorna med all sprit direkt och sedan bara filtrerar och dricker när de dragit färdigt?
Användarvisningsbild
kattsand
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:35
Ort: hemligt

Re: Varför blanda kryddorna med hälften av spriten?

Inlägg av kattsand »

Hårdrock skrev:Tycker mig se i vart och vartannat snapsrecept att man skall blanda kryddorna med hälften av spriten, låta stå i ett antal dagar/veckor och sedan sila bort kryddorna och fylla på med resten av brännvinet. Jag har dock svårt att förstå varför. Får man inte samma resultat om man blandar kryddorna med all sprit direkt och sedan bara filtrerar och dricker när de dragit färdigt?
det kan bli väldigt koncentrerat av smaken har jag märkt när jag gjorde med "hela spriten".. kan nog vara därför man kör halva halva
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster