Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

Har ett par frågor angående buteljering.
1. Jag har köpt vinflaskor (75cl) som har en öppning som mäter ca 17mm i öppningen. Köpte syntetiska korkar som är 24x39 men jag får verkligen inte dom att "gå" i flaskan med min korkmaskin. Har jag köpt för stora korkar eller är det något jag missat/knep ?
2. Har gjort en del vin som nu står på bulklagring som ska kolsyrejäsas efter buteljering, vad för flaskor samt kork är att föredra ?
Jag har köpt en del flaskor med bygelkork på Ikea, skulle dom passa eller finns det bättre alternativ ?
Tack !!
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Campingen skrev: mån okt 16, 2023 16:05 1. Jag har köpt vinflaskor (75cl) som har en öppning som mäter ca 17mm i öppningen. Köpte syntetiska korkar som är 24x39 men jag får verkligen inte dom att "gå" i flaskan med min korkmaskin. Har jag köpt för stora korkar eller är det något jag missat/knep ?
Mina korkar är 22x38 och med dem måste man också ta i lite. Vad har du för korkmaskin? Går det att trycka ihop dem mer? Om inte tror jag att du helt enkelt får köpa mindre korkar.
Campingen skrev: mån okt 16, 2023 16:05 2. Har gjort en del vin som nu står på bulklagring som ska kolsyrejäsas efter buteljering, vad för flaskor samt kork är att föredra ?
Jag har köpt en del flaskor med bygelkork på Ikea, skulle dom passa eller finns det bättre alternativ ?
Tack !!
Bygelkork är bra, kan hålla mycket tryck men blir det för mycket av någon anledning kommer det antaglingen pysa ut innan flaskan sprängs. Annars skulle jag absolut rekommendera bubbelflaskor och 29 mm kapsyl. Snyggt och funktionellt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Korkapparaterna brukar ha en "tratt" som liksom pressar ihop korkens diameter, det är alltså viktigt att man trycker i korken snabbt för annars hinner den expandera. Det ska ta en sekund att trycka i korken typ.

Annars hinner korken expandera fullt innan den gått ner i flaskans hals och då sitter den liksom fast. Hjälper sällan att försöka trycka mer, det är bara att försöka få ur den och försöka igen.
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

Fisken skrev: mån okt 16, 2023 22:53
Campingen skrev: mån okt 16, 2023 16:05 1. Jag har köpt vinflaskor (75cl) som har en öppning som mäter ca 17mm i öppningen. Köpte syntetiska korkar som är 24x39 men jag får verkligen inte dom att "gå" i flaskan med min korkmaskin. Har jag köpt för stora korkar eller är det något jag missat/knep ?
Mina korkar är 22x38 och med dem måste man också ta i lite. Vad har du för korkmaskin? Går det att trycka ihop dem mer? Om inte tror jag att du helt enkelt får köpa mindre korkar.
Campingen skrev: mån okt 16, 2023 16:05 2. Har gjort en del vin som nu står på bulklagring som ska kolsyrejäsas efter buteljering, vad för flaskor samt kork är att föredra ?
Jag har köpt en del flaskor med bygelkork på Ikea, skulle dom passa eller finns det bättre alternativ ?
Tack !!
Bygelkork är bra, kan hålla mycket tryck men blir det för mycket av någon anledning kommer det antaglingen pysa ut innan flaskan sprängs. Annars skulle jag absolut rekommendera bubbelflaskor och 29 mm kapsyl. Snyggt och funktionellt.
Korkmaskinen är en "hävarmsmodell" som heter korkapparat de luxe. Jag hittade nu "tratten" som nästa svar av Latmasken berättade men korken fastnar hur mycket jag än tar i. Testade med att blöta korken (syntet) för att få bättre glid men det går bara inte. Läste nån recension om dessa syntetkorkar att dom är svåra att få i, dom går liksom inte att "forcera" ihop något större och att kilen som trycker ner korken har gått igenom korken hos vissa användare.
Jag köper nya riktiga korkar och testar :)

Bubbelflaskor låter som en bra idé, jag köper in ett sånt gäng och kapsyler (samt en kapsyleringsmaskin)
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

latmasken skrev: tis okt 17, 2023 20:06 Korkapparaterna brukar ha en "tratt" som liksom pressar ihop korkens diameter, det är alltså viktigt att man trycker i korken snabbt för annars hinner den expandera. Det ska ta en sekund att trycka i korken typ.

Annars hinner korken expandera fullt innan den gått ner i flaskans hals och då sitter den liksom fast. Hjälper sällan att försöka trycka mer, det är bara att försöka få ur den och försöka igen.
Hade helt missat denna tratt så tack för du uppmärksamma en nybörjare som mig på detta men det går bara inte, se mitt tidigare svar :)
Jag kanske kan pressa ihop denna (syntet) kork ca 1-2mm om jag tar i för kung & fosterland men inte mer.

Kommer köpa nya korkar (i kork denna gång) som är något mindre.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Jag har haft en liknande korkapparat, kanske till och med en identisk. Tyckte den var helt omöjlig att använda, mina 22 mm-korkar i silikonbehandlad naturkork fastnade stenhårt i apparaten. Nu har jag en som heter Gilda från humlegården istället. Den har fungerat betydligt bättre för mig.
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

Fisken skrev: tis okt 17, 2023 23:33 Jag har haft en liknande korkapparat, kanske till och med en identisk. Tyckte den var helt omöjlig att använda, mina 22 mm-korkar i silikonbehandlad naturkork fastnade stenhårt i apparaten. Nu har jag en som heter Gilda från humlegården istället. Den har fungerat betydligt bättre för mig.
Kan mycket väl vara apparaten som inte är något vidare kvalitet.
Jag mätte "tratten" på apparaten, den mäter 24,75mm på övre delen av tratten men bara 16,01mm där korken skall komma ut.
Ska kika in Gilda :thumbup:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Har du provat att trycka korken genom apparaten utan en flaska? (Kan vara lite bökigt att hitta nåt lämpligt att ha som mothåll kanske.)
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

latmasken skrev: ons okt 18, 2023 20:24 Har du provat att trycka korken genom apparaten utan en flaska? (Kan vara lite bökigt att hitta nåt lämpligt att ha som mothåll kanske.)
Japp, tyvärr går korken lite mer än halvvägs innan den fastnar. Stod med en skruvmejsel och hammare igår kväll för att få ut korken igen ;)
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

Finns så mycket kunskap här på forumet så jag drämmer till med ett par ny frågor :)

Jag har en del vin som står på bulklagring/klarning som ska bli mousserande vin. Efter vad jag har läst och försökt (miss)förstå så ska man först bulklagra/klarna allt mellan 6-18 månader innan man buteljerar på flaska och kolsyrejäser.
1. Då jag inte har något kallt rum i huset så kommer dessa att stå i ca +20 - är det ok att låta dom stå i ca 6 månader innan buteljering eller ska jag försöka klämma in damejeannerna i vinkylen?

2. Efter kolsyrejäsningen så blir det väl eventuellt lite jäst/sediment som fäller ut i flaskorn - jag kommer inte kunna ha flaskorna stående utan dom blir liggande i vinkylen. Vet någon hur det blir med jästen/sedimentet när man öppnar en flaska som har legat ett tag, tänker om det följer med ut i glaset direkt ? När jag i ungdomen gjorde vin/öl så var man ju inte lika noga men kommer ihåg att flaskorna som man förvarade i en back om jag inte missminner mig så låg jästen på botten så man hällde upp all öl i glaset tills bottensatsen började komma.
Kosken
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis okt 10, 2023 22:32

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Kosken »

Har en fråga igen, som säkert är besvarad någonstans, men kör endå. Gjorde ett "vin" av päron/mango juicekoncentrat, ser ut som apelsinjuice idag. Men det är väl ca en månad sedan nu jag slängde ihop 5 liter, och det bubblade fint, tillsatte till sist jäststopp/svavla då det bubblat färdigt och sockret mätte jag till ca +2. Nu har det stått i ca 7+ i ej uppvärmd farstu på klarning i ca 1 1/2 vecka, ser bra ut, så tog in damejeannen för att förbereda flaskfyllning, och märker då att det börjar bubbla i röret igen och har nu gjort det i 2 dygn, ca 1-2 ggr /minut. Är det något otäckt som börjat hända där i eller har jästen överlevt på något vis? Eller är det kolsyra kvar som jag aldrig lyckades skaka ur? Mvh
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Campingen skrev: ons okt 18, 2023 23:23 Finns så mycket kunskap här på forumet så jag drämmer till med ett par ny frågor :)

1. Då jag inte har något kallt rum i huset så kommer dessa att stå i ca +20 - är det ok att låta dom stå i ca 6 månader innan buteljering eller ska jag försöka klämma in damejeannerna i vinkylen?
Det är inte så varmt, ska inte vara några problem. Är betydligt viktigare att vara noga med att vinet inte utsätts för syre under lagringstiden. Med andra ord, fulla damejeanner och ta inte bort locket/proppen om du inte absolut måste.
Campingen skrev: ons okt 18, 2023 23:23

2. Efter kolsyrejäsningen så blir det väl eventuellt lite jäst/sediment som fäller ut i flaskorn - jag kommer inte kunna ha flaskorna stående utan dom blir liggande i vinkylen. Vet någon hur det blir med jästen/sedimentet när man öppnar en flaska som har legat ett tag, tänker om det följer med ut i glaset direkt ? När jag i ungdomen gjorde vin/öl så var man ju inte lika noga men kommer ihåg att flaskorna som man förvarade i en back om jag inte missminner mig så låg jästen på botten så man hällde upp all öl i glaset tills bottensatsen började komma.
Skulle tro att koldioxidbubblorna som bildas när man öppnar en kolsyrad flaska kommer röra upp en del sediment. Det kan man ju tycka är ok, men är du säker på att vinkylen är rätt plats? Om den är för kall kan det bli svårt med kolsyrningen.
Kosken skrev: tis okt 31, 2023 12:22 Har en fråga igen, som säkert är besvarad någonstans, men kör endå. Gjorde ett "vin" av päron/mango juicekoncentrat, ser ut som apelsinjuice idag. Men det är väl ca en månad sedan nu jag slängde ihop 5 liter, och det bubblade fint, tillsatte till sist jäststopp/svavla då det bubblat färdigt och sockret mätte jag till ca +2. Nu har det stått i ca 7+ i ej uppvärmd farstu på klarning i ca 1 1/2 vecka, ser bra ut, så tog in damejeannen för att förbereda flaskfyllning, och märker då att det börjar bubbla i röret igen och har nu gjort det i 2 dygn, ca 1-2 ggr /minut. Är det något otäckt som börjat hända där i eller har jästen överlevt på något vis? Eller är det kolsyra kvar som jag aldrig lyckades skaka ur? Mvh


Hade det varit kortare tid hade jag trott att det bara handlade om att damejeannen värmdes upp, varm materia tar mer plats än kall. Men då borde det slutat inom 2 dygn tycker jag. Andra alternativ är att det är koldioxid som frigörs som du föreslår, eller att det pågår jäsning i vinet. Var det vinsvavla eller jässtopp du använde? Vinsvavla stoppar inte jäsning.
Kosken
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis okt 10, 2023 22:32

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Kosken »

Kosken skrev: tis okt 31, 2023 12:22 Har en fråga igen, som säkert är besvarad någonstans, men kör endå. Gjorde ett "vin" av päron/mango juicekoncentrat, ser ut som apelsinjuice idag. Men det är väl ca en månad sedan nu jag slängde ihop 5 liter, och det bubblade fint, tillsatte till sist jäststopp/svavla då det bubblat färdigt och sockret mätte jag till ca +2. Nu har det stått i ca 7+ i ej uppvärmd farstu på klarning i ca 1 1/2 vecka, ser bra ut, så tog in damejeannen för att förbereda flaskfyllning, och märker då att det börjar bubbla i röret igen och har nu gjort det i 2 dygn, ca 1-2 ggr /minut. Är det något otäckt som börjat hända där i eller har jästen överlevt på något vis? Eller är det kolsyra kvar som jag aldrig lyckades skaka ur? Mvh

Hade det varit kortare tid hade jag trott att det bara handlade om att damejeannen värmdes upp, varm materia tar mer plats än kall. Men då borde det slutat inom 2 dygn tycker jag. Andra alternativ är att det är koldioxid som frigörs som du föreslår, eller att det pågår jäsning i vinet. Var det vinsvavla eller jässtopp du använde? Vinsvavla stoppar inte jäsning.
Nu har den i stort sett stannat av igen, så värmeskillnaden kan varit boven, i samband med kolsyran kanske. Jag använde en pgw påse med jäststopp som skulle innehålla svavel också som jag förstod det
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Ja, när innehåller värms upp expanderar det, framförallt gasen (koldioxiden), då bubblar det igen.

Man får samma fenomen om man ställer det kallt när det jäst klart, då krymper innehållet och jäsröret kan börja bubbla baklänges.
Lillesven
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor okt 05, 2023 13:21
Utrustning: två jäshinkar

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Lillesven »

Lillesven skrev: tor okt 05, 2023 21:27 Jättetack! Så skönt att äntligen få hålla någon i handen i det här. Ska leta damejeanner i helgen!
Nu har de båda vinen stått ca tre v i matkällaren som den här tiden på året håller 5-10 grader. Det vita i två 10 l och det röda i en 11,4 l damejeanne med jäsrör.
Jag la i ytterst lite svavel i samband med omtappningen. Det vita som redan från pressningen har sett ut som rabarbersaft - rosa och ogenomskinligt, klarnar sakta sakta ovanifrån och översta decimetern ser nu ut som vitvin :)
Frågan är vad jag ska göra nu. Är det bara att vänta?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster