Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
Lillesven
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor okt 05, 2023 13:21
Utrustning: två jäshinkar

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Lillesven »

Ashlake skrev: sön aug 13, 2017 16:02 Hej! Jag ska inom några månader göra mitt eget vin från egna druvor.

Jag har därmed några nybörjar frågor.

1. Påverkas Malolaktiska bakterier av vinsvavla?

2. kan jag ta bort vildjäst med hjälp av att koka vindruvorna?

3. vilken sockerhalt ska jag ha för att uppnå 14% alkoholhalt när jag använder jästen RC212?

4. vid första fermenteringen hade jag tänkt försöka hålla en temperatur på 28 grader celsius, är det en bra temperatur?

5. När ska jag tillsätta malolaktiska bakterier? Många säger efter första fermenteringen då sockret är borta, men har hört olika uppgifter.

6. Vad händer om jag blandar mitt pressvin tillsammans med fritt flödande vin? Måste jag separera dem vid pressning?

7. Ska vin tannin, ek spånn, etc läggas till i första fermenteringen eller andra fermenteringen?

8. Kan någon snälla förklara andra fermenteringen till mig efter jag har pressat vinmusten till daennejeannen?

9. hur länge bör en åldring vara för rödvinn, jag vet att det har och göra med mängden tannin?

10. när ska jag klara och lägga i vinsvavlan?

11. Är där några andra prosseccer jag borde känna till såsom "cold proffing"?

12. Ska man cold proffa?


Stort tack till alla som hjälper mig :).
Hej, helt ny här. Jag försöker hitta något av de 660 svaren på användaren Ashlake’s fråga ovan men kan inte hitta ett enda. Vad gör jag för fel?
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Därför att ingen har svarat på hans frågor vad jag kan se. Är det någon särskild av hans frågor du funderar på?
Lillesven
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor okt 05, 2023 13:21
Utrustning: två jäshinkar

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Lillesven »

Jaaa, underbart! Jag har för två veckor sedan idag pressat blå druvor i en hyrd hydropress och fått ut 14 l must. Jag pastöriserade 80 grader i 10 min, lät temp sjunka och tillsatte socker för att kunna nå 12-13 % alk. samt aktiverad jäst+närsalt och därefter i jäshink med jäsrör. Två dagar senare plockades resten av druvorna, repades, rensades och sköljdes och trampades sedan av min frus nyfilade fötter. Blev 19 l bärmassa. Socker för att nå 14-15 %. Däri körde vi svavel och efter två dygn jäst+närsalt och på med lock och rör. Det bubblade intensivt. Bärmassan blandade jag ner 1-3 ggr per dygn de flesta fem dagarna och tappade sedan av genom självrinning genom silduk. Blev 14 l där också. Gjorde öx-mätning i samband med avskiljningen och fick i både det röda och vita öx-tal väl under 1,0. Frågan är vad jag ska göra nu. Tappa om? Bâtonnage? Jässtopp? Bara låta det stå? Jag smakade förstås av i samband med den andra öx-mätningen och kan säga att det röda nog skulle må bra av en malolaktisk omvandling men att det vita borde ha potential att faktiskt gå att dricka med viss behållning. Någon som har några tips?
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Lillesven skrev: tor okt 05, 2023 15:34 Frågan är vad jag ska göra nu. Tappa om? Bâtonnage? Jässtopp? Bara låta det stå? Jag smakade förstås av i samband med den andra öx-mätningen och kan säga att det röda nog skulle må bra av en malolaktisk omvandling men att det vita borde ha potential att faktiskt gå att dricka med viss behållning. Någon som har några tips?
Alla dessa frågor är svåra att få svar på på ett forum, du har ju redan bra koll verkar det som och hur man ska gå tillväga i detalj hänger så mycket på hur det smakar just nu och vad du är ute efter. Men några tankar har jag ändå:
- Om det är så att det fortfarande jäser något kan det vara läge att tappa om nu. Vinet blir känsligare för syre mm när jäsningen avstannat. Har jäsningen däremot stannat kanske jag skulle vänta någon vecka till så att mer sediment lägger sig. Sedan försiktigt tappa om till kärl i glas eller rostfritt som blir helt fullt. Där kan du lagra i år om du vill. Sedan skulle jag inte göra fler omtappningar innan buteljering.

- Batonnage kan jag inte säga något om, mer än att jag tror att det är värt att bekanta sig med grundprocessen för vintillverkning och lära sig vilket resultat det ger innan man ger sig på finliret.

- Jässtopp är onödigt om du inte vill eftersöta. Egentligen behövs inga tillsatser men svavel ger lite extra trygghet och lite extra hållbarhet eftersom det är antibakteriellt och motverkar oxidation. (Att det är en antioxidant är betydligt viktigare än att det är antibakteriellt i det här skedet)

- Malolaktisk omvandling hade eventuellt kunnat ske av sig själv med lite tid men tror kanske att du dödade de bakterierna med pastöriseringen. Går att köpa malolaktiska bakterier i vissa nätbutiker. Har provat en gång men vinet blev dåligt pga andra anledningar så kan inte såga om det funkade bra.

Annars är lagring alltid ett bra tips. Iaf något år. Men se till att vinet inte utsätts för syre, värme eller starkt ljus under lagringen.
Lillesven
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor okt 05, 2023 13:21
Utrustning: två jäshinkar

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Lillesven »

Jättetack! Så skönt att äntligen få hålla någon i handen i det här. Ska leta damejeanner i helgen!
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Kul att kunna vara till hjälp :)
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

Nybörjare här!

Satte ett bananvin med lite ananas/mango i ett jäskärl. Ca 3kg bananer, 1 kg ananas/mango (all frukt skivad) , 1300gr socker, ca 3liter vatten tillsammans med jästnäring, lite tanniner, lite syror, pektolas samt campden-tabletter. Väntade ett dygn och tillsatte vinjästen. Allt har bubblat fint
och efter 7 dagar så silade jag av ner i en 5 liter damejeanne. OG 1.081 och nu ca 1.001 - nu fortsätter det att småjäsa i den nya damejeannen men jag kan känna en lukt av svavel/ägglukt från jäsröret! Läste någonstans att jästen är "stressad" och saknar ev jästnäring så jag löste upp ca 1gram jästnäring med vatten och hällde i - ingen skillnad nu 12 timmar senare iaf.
Är detta något jag ska bry mig om ? Finns det risk att vinet blir dåligt och att jag ska jässtoppa det pronto? (hade egentligen tänkt oss ett bubbligt vin)
Tack för hjälpen :)
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Campingen skrev: mån okt 09, 2023 12:40 Är detta något jag ska bry mig om ? Finns det risk att vinet blir dåligt och att jag ska jässtoppa det pronto? (hade egentligen tänkt oss ett bubbligt vin)
Tack för hjälpen :)
När jag gör cider brukar det ofta lukta svavel under en fas i processen, sen går det ofta över av sig själv. Andra gånger har lukten blivit kvar även efter jäsning. Är alltså inte säkert att lukten kommer bli kvar även om du inte gör något.
Att du tillsatt näring är bra, skulle rekommendera omtappning asap om du inte redan gjort det när du tillsatte jästnäringen. Sedan bara vänta till det jäst ut. Jag skulle tro att lukten hinner försvinna till dess. Jässtoppa inte, skulle tro att det snarare påverkar negativt.
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

Fisken skrev: mån okt 09, 2023 17:19
Campingen skrev: mån okt 09, 2023 12:40 Är detta något jag ska bry mig om ? Finns det risk att vinet blir dåligt och att jag ska jässtoppa det pronto? (hade egentligen tänkt oss ett bubbligt vin)
Tack för hjälpen :)
När jag gör cider brukar det ofta lukta svavel under en fas i processen, sen går det ofta över av sig själv. Andra gånger har lukten blivit kvar även efter jäsning. Är alltså inte säkert att lukten kommer bli kvar även om du inte gör något.
Att du tillsatt näring är bra, skulle rekommendera omtappning asap om du inte redan gjort det när du tillsatte jästnäringen. Sedan bara vänta till det jäst ut. Jag skulle tro att lukten hinner försvinna till dess. Jässtoppa inte, skulle tro att det snarare påverkar negativt.
Tack, då kanske det faller under normalt förfarande att det luktar lite lite svavel. Jag tappade om som du sa och läste att många "splashar" ner vinet så jag gjorde det.
Kikade runt lite på forum/youtube av nyfikenhet och såg att det var en hel del som råkat ut för samma sak med lukt/svavel. Fanns många vetenskapliga förklaringar där dom sa att jäst kan bilda detta ämne när det saknas näring samt syre och tydligen kan man hänga ner en kopparkabel under x antal timmar så att kopparen ska reagera och ta bort lukten. Kanske ska man chansa med en kopparkabel nästa gång om inget annat hjälper :)
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Campingen skrev: mån okt 09, 2023 22:57 Fanns många vetenskapliga förklaringar där dom sa att jäst kan bilda detta ämne när det saknas näring samt syre och tydligen kan man hänga ner en kopparkabel under x antal timmar så att kopparen ska reagera och ta bort lukten. Kanske ska man chansa med en kopparkabel nästa gång om inget annat hjälper :)
Har också hört att ämnet ska binda till koppar och att man kan bli av med lukten på det viset. Jag har inte provat så vet inte om det fungerar i praktiken. Däremot har jag som sista utväg bubblat drycken med koldioxid genom att hälla den i corneliusfat och koppla koldioxiden till ölröret. Då vädras svavelföreningarna bort. Kräver ju dock att man har kolsyrningsanläggning.
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

Fisken skrev: mån okt 09, 2023 23:26
Campingen skrev: mån okt 09, 2023 22:57 Fanns många vetenskapliga förklaringar där dom sa att jäst kan bilda detta ämne när det saknas näring samt syre och tydligen kan man hänga ner en kopparkabel under x antal timmar så att kopparen ska reagera och ta bort lukten. Kanske ska man chansa med en kopparkabel nästa gång om inget annat hjälper :)
Har också hört att ämnet ska binda till koppar och att man kan bli av med lukten på det viset. Jag har inte provat så vet inte om det fungerar i praktiken. Däremot har jag som sista utväg bubblat drycken med koldioxid genom att hälla den i corneliusfat och koppla koldioxiden till ölröret. Då vädras svavelföreningarna bort. Kräver ju dock att man har kolsyrningsanläggning.
Nu är svavellukten borta, vet inte helt varför men gjorde 3 saker. (nästa gång ska jag testa en & en så att säga så man kan utröna vad som hjälper)
Jag splashade över till en ny damejeanne, tillsatte jästnäring samt testade med en kopparkabel ner i musten/vinet.
Låter ju smidigt med kolsyrningsanläggning, ska jobba in det hos sambon ;)
Kosken
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis okt 10, 2023 22:32

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Kosken »

Ytterligare en nybörjare här, ville börja bra och billigt och mest testa proceduren, så har kört en ~5 liters damejeanne med päronkoncentrat+mango dryck (kivik) utan konserveringsmedel, socker+vatten+jäst är det enda jag haft i utöver detta och det bubblar på fint sedan ca en vecka tillbaka. Men vill vara förberedd så tänkte fråga om jäststopp, köpte en vit påse "nr 2" från pgw, som är anpassad för 20+ liter, hur ska jag tänka för att dosera detta på mina strax under 5? Klarning är oviktigt för mig då jag antagligen kommer dricka detta ganska snart och struntar lite i utseendet 😉 dock låter ju oxidation lite otrevligt, så finns det något "snällare" alternativ än dessa kemikalier? Mvh
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Doseringen av jässtopp bör nog vara hyfsat exakt så du borde föröka använda 1/5 av pulvret. Eller strunta i det, det hade jag gjort iaf. Hur hade du tänkt dig göra klart vinet? Ska det bli bubbligt? Ska det vara sött eller torrt?
Kosken
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis okt 10, 2023 22:32

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Kosken »

Fisken skrev: tis okt 10, 2023 23:57 Doseringen av jässtopp bör nog vara hyfsat exakt så du borde föröka använda 1/5 av pulvret. Eller strunta i det, det hade jag gjort iaf. Hur hade du tänkt dig göra klart vinet? Ska det bli bubbligt? Ska det vara sött eller torrt?
Tänkte först göra cider, men insåg att 4-5 liter vin räcker längre, men tanken var inte att det skulle vara kolsyrat, så eftersötning struntar jag nog i. Men man behöver inte vara särskilt orolig utan kemikalier ifall man planerar att ha gjort slut på vinet innan nyår? Har försökt läsa på om allt från flera källor men det är en hel vetenskap att försöka lära sig på kort tid 😀 känner spontant att jag vill hoppa över den påsen, dock är jag lite otålig av mig och skulle gärna prova lite till helgen
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Nej du behöver inte vara orolig. Se till att plaska med vinet så lite om möjligt när du flaskar så minimerar du oxidationen. Har du en hävert så använd den för att tappa direkt från damejeanne till flaska. Jässtopp innehåller både sulfit och sorbat. Vad jag vet fyller sorbatet inte någon större funktion om du inte eftersötar. Sulfit hämmar vildjäst och bakterier samt begränsar oxidation. Som du föreslår borde du klara dig ok ändå om du flaskar försiktigt med ren utrustning.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster