Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Fortsätter jäsa

Inlägg av LarsU »

Hej!

Har kört en sats av detta: https://www.pgw.se/ekens-lantvin-rod.html
Efter jäsning i 24 dagar (Oeschle +82 till 0) följde jag instruktioner och tillsatte jässtopp/klarning.
Den här satsen kom med bara 2 påsar jässtopp/klarning till skillnad från 7-dagarsviner och bär/fruktbaserade satser från PGW.
Fortfarande 2 dagar efter 'jässtopp' fortsätter det bubbla.

1. Vad kan jag göra för att stoppa jäsningen och att det klarnar?
2. Vilket fel kan jag ha gjort?
3. Hur kan det jäsa efter Oeschle 0?
Misis
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 12, 2022 18:34
Utrustning: Vin

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Misis »

Misis skrev: mån dec 12, 2022 18:47 Satte ett vin 22 oktober 4,2kg krusbär, 250g Russin, 3kg socker, totalt blev det ca 9,5 kg vätska. Det har slutat jäsa 55 oechel (lite osäker på hur jag läser av) smakar mycket (för)sött. Vet inte varför det har slutat jäsa, tycker inte det smakar mycket alkohol. Hade jag i för mycket socker?
Funderar på att tillsätta en liter vatten och försöka få igång jäsningen lite till, kan det gå?
Jäsningen kom inte igång, funderar på att starta upp en liten sats av något i en ny hink, tex 2st äppeljuice koncentrat, 2 liter vatten, 2 dl socker och ett halvt paket jäst. Om det sätter fart och jäser så tillsätter jag en liter av det här misslyckad vinet, fungerar det så fortsätter jag tillsätta en liter med några dagars mellanrum. Ingen aning om det kan funka eller om jag ska ge upp och hälla ut det.
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Re: Fortsätter jäsa

Inlägg av LarsU »

LarsU skrev: fre dec 23, 2022 16:33 Hej!

Har kört en sats av detta: https://www.pgw.se/ekens-lantvin-rod.html
Efter jäsning i 24 dagar (Oeschle +82 till 0) följde jag instruktioner och tillsatte jässtopp/klarning.
Den här satsen kom med bara 2 påsar jässtopp/klarning till skillnad från 7-dagarsviner och bär/fruktbaserade satser från PGW.
Fortfarande 2 dagar efter 'jässtopp' fortsätter det bubbla.

1. Vad kan jag göra för att stoppa jäsningen och att det klarnar?
2. Vilket fel kan jag ha gjort?
3. Hur kan det jäsa efter Oeschle 0?
Efter lite sökning i forumet antar jag att jag kan vänta ut jäsningen tills sockret är slut och sen kommer det ändå klarna på längre sikt?
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Fortsätter jäsa

Inlägg av MurvSneaker »

LarsU skrev: sön dec 25, 2022 12:48
LarsU skrev: fre dec 23, 2022 16:33 Hej!

Har kört en sats av detta: https://www.pgw.se/ekens-lantvin-rod.html
Efter jäsning i 24 dagar (Oeschle +82 till 0) följde jag instruktioner och tillsatte jässtopp/klarning.
Den här satsen kom med bara 2 påsar jässtopp/klarning till skillnad från 7-dagarsviner och bär/fruktbaserade satser från PGW.
Fortfarande 2 dagar efter 'jässtopp' fortsätter det bubbla.

1. Vad kan jag göra för att stoppa jäsningen och att det klarnar?
2. Vilket fel kan jag ha gjort?
3. Hur kan det jäsa efter Oeschle 0?
Efter lite sökning i forumet antar jag att jag kan vänta ut jäsningen tills sockret är slut och sen kommer det ändå klarna på längre sikt?
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av LarsU »

Tack, bokmärker den! :thumbup:
Väldigt informativ.
Brigg
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: lör sep 03, 2022 15:19
Utrustning: Pwg startkit, olika
Ort: Skåne

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Brigg »

Fisken skrev: tis nov 29, 2022 18:35 Om förkulturen var aktiv när du hällde i den och "glöggen" inte var för varm skulle jag tro att det visst jäser, men att hinken inte är helt tät så att koldioxiden smiter ut någon annan stans. Har du kollat att locket sitter på helt?
Vill bara uppdatera: Dunderglöggen blev otroligt bra! Jäste ut till 0 oe med 1.5 kg socker, var färdig till julafton. Fortfarande söt, ev pga sackarinet i svagdrickan, men inte för söt (köpeglögg är nästan alltid för söt f min smak).
De ändringar jag gjorde i originalreceptet var 1.5 kg socker ist för 2.5, tillsatt i 2 omgångar, samt 1/2 tsk citronsyra.
Satt en omgång till som skall lagras t nästa jul.
Ulrika H
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis apr 18, 2023 6:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Ulrika H »

Jag funderar på att göra vin av Rallarros och Flädersaft, eller är det en dum omväg att gå till vinjäsningen? Receptet på saften innehåller citronsyra, påverkar det jäsning negativt?
Stefanie
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör maj 20, 2023 14:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Stefanie »

Kan man använda samma jästnärsalt för öl och vin?

Jag tänkte sätta igång ett rabarbervin och har en förpackning jästnärsalt för ölbryggning (Wyeast Beer Nutrient Blend).
Är det någon som vet om det är stor skillnad på den och motsvarande jästnärig för vin? Kan jag använda den jag har eller måste jag beställa en ny förpackning?
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av click »

Jag skulle gissa att den för öl innehåller något färre näringsämnen än den för vin, men det går nog utmärkt ändå
Sirtomtom
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jul 18, 2023 8:55
Utrustning: Plasthink.

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Sirtomtom »

Har satt ett vin på 6kg röda vinbär, 6kg socker och fyllt på med vatten till en sammanlagd volym på 20liter samt tillsatt jäst o näring.

Är inne på andra dagen av jäsningen och det bubblar på bra..

Min fråga..

Om 5 dagar när det jäst sammanlagt 7dagar tänkte jag sila satsen och smaka lite på det. O sen låta det stå några veckor till. Om det smakar klent i smaken i samband med ”filtrering” kan jag då tillsätta några DL koncentrat av svartvinbärjuice för att höja aromen? Eller borde jag ha gjort det redan från början?

Om de nu går.. är de något jag måste tänka på? Går det göra redan nu? Eller ska man vänta o tillsätta det som de sista man gör? Är helt novis. Ge mig all input ni har.
Användarvisningsbild
Drake
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor aug 05, 2021 9:29

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Drake »

Ska sätta ett vin på körsbär.

Har förstått att det går utmärkt att låta kärnorna vara med under jäsningen, däremot är jag inte helt säker på om bärvikten (8 kilo till 20 liter färdigt vin) ska räknas med eller utan kärnor? Det vill säga, bör jag ha i lite mer körsbär om de inte är urkärnade?
Felicitas
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis aug 01, 2023 0:10

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Felicitas »

dan610324 skrev: ons nov 30, 2011 10:09 ett år i hink är ingen fara , jag hade själv ett äppelvin som stod 10 år i dunk
lagringen är för att vinet ska hinna mogna och bli gott , men ju mer tannin och ekdet är i vinet så ju längre lagring krävs
högre alkoholhalt kräver också längre lagring
har du bråttom så gå på bolaget
ett gott vin kan aldrig stressas fram , så några års lagring mår dom bara bra utav
viktigast tycker jag är att man inte forcerar klarningen , även ett vin som ser ut att vara kristallklart kommer att ge fällningar i flaskan om det ligger länge.
så ju längre du kan klarna vinet ju bättre , klarningsmedel tar bort en del av färgen och smaken . så det är ju upp till dig hur du vill göra .
men när det har jäst färdigt så låt det stå en månad eller två till så att bottensatsen får sätta sig ordentligt innan du häver om det till ett nytt kärl .
sen gärna 6 månader till i hink eller dunk innan en sista omhävning innan buteljering , sen 6 månader i flaska så vinet hinner normalisera sig .
vintillverkning är till 99,99% väntan .
men det är ju upp till dig om du vill ha ett bra vin eller inte
När man lagrar eller klarnar så länge...blir det inte dåligt då? Har funderat på att skaffa ekfat att lagra på men hur mycket måste man fylla dem. Hur gör man om man vill provsmaka vinet för att se hur det utvecklas? Om man tappat på flaskor så vill man kanske inte använda en hel flaska för att provsmaka..... Antar att syret när man öppnar dunk, flaska eller fat inte är bra
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

Nybörjare här på vin och har gett mig på att göra vin av äpplen från trädgården, sökte på forumet men hitta ej något.
Jag gick på ett recept från en amerikansk sida där jag skulle ha i "Acid Blend" - hittade inget i någon affär så jag beslöt mig för att kolla vad som ingick i "Acid Blend". Fick det till citronsyra, äppelsyra samt vinsyra. Tror det var 50% citronsyra, 30% vinsyra & 20% äppelsyra i blandningen så det gjorde jag.
Läser runt lite på forumet så står det något som kallas "Malolaktisk fermentering" och att jässtopp/vinsvavla inte ska användas då det kan bilda ett illasmakande ämne.
Jag blandar säkert ihop sakerna men jag blir osäker på om jag kan ha i jässtopp/vinsvavla då jag har haft i ca 2 gram äppelsyra till 12 liter vin (från början), tänker då på den s.k Malolaktiska fermenteringen så vinet inte står och blir dåligt.
Tack :)
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Campingen skrev: sön sep 24, 2023 20:15
Jag blandar säkert ihop sakerna men jag blir osäker på om jag kan ha i jässtopp/vinsvavla då jag har haft i ca 2 gram äppelsyra till 12 liter vin (från början), tänker då på den s.k Malolaktiska fermenteringen så vinet inte står och blir dåligt.
Tack :)
Japp, du har blandat ihop det 😉
Det finns alltid äppelsyra i äpplen så att du tillsatt extra påverkar inte risken för malolaktisk fermentering. Den malolaktiska fermenteringen handlar om att vissa mjölksyrabakterier bryter ner äppelsyra till mjölksyra. Jag vet inte riktigt under vilka förutsättningar detta sker men tror att det framför allt sker en tid efter avslutad jäsning och av någon anledning oftast på ekfat. Jag har aldrig märkt någon andra jäsning i mina viner/cider på damejeanne. Ska du göra ett sött vin skulle jag helt enkelt tilsätta jässtoppet någon vecka efter att vinet jäst klart, ska du gör ett torrt cin skulle jag bara använda svavlet.
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

Japp, du har blandat ihop det 😉
Det finns alltid äppelsyra i äpplen så att du tillsatt extra påverkar inte risken för malolaktisk fermentering. Den malolaktiska fermenteringen handlar om att vissa mjölksyrabakterier bryter ner äppelsyra till mjölksyra. Jag vet inte riktigt under vilka förutsättningar detta sker men tror att det framför allt sker en tid efter avslutad jäsning och av någon anledning oftast på ekfat. Jag har aldrig märkt någon andra jäsning i mina viner/cider på damejeanne. Ska du göra ett sött vin skulle jag helt enkelt tilsätta jässtoppet någon vecka efter att vinet jäst klart, ska du gör ett torrt cin skulle jag bara använda svavlet.

Haha, kommer nog blanda ihop det mer gånger känns det som då det verkar vara mycket att tänka på när man gör vin. :mrgreen:
Tack för svaret :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster