Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

Fisken skrev: lör jan 06, 2024 12:16
Campingen skrev: fre jan 05, 2024 10:25 Undrar då om man ska bulk-lagra längre i damejeanne (står i rumstemperatur) eller om jag ska kolsyra/buteljera i flaskor för att sen lagras i vinkyl.
Det finns fördelar med att lagra på jästfällningen en längre tid. Jag skulle låta den stå 6-12 månader innan kolsyrning. Håll damejeannen stängd och förvara den mörkt. Titta till den då och då och se så att det inte hänt något konstigt, typ att det bildats någon hinna på ytan, att jäsröret lossnat etc.
https://www.wineenthusiast.com/basics/a ... s-science/
Inte mycket jästfällning kvar i damejeannerna (bara väldigt liten hinna längst ner i botten) men jag kör med skruvkapsyler på damejeannerna eller är det bättre med jäsrör ? Ingen kolsyra, allt vin är utjäst till mellan 0.992 - 0.994 så bör inte bli något större tryck i dom tänker jag ?!
Men, har som du länkat läst lite om detta och det skulle vara trevligt att testa att lagra på jästfällning någon gång. :)
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Gillar själv att ha s-formade jäsrör i för då ser man om det är tätt eller inte. Med en propp eller ett lock kan man inte vara riktigt säker och det skulle kunna läcka in syre utan att man märker det.
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

Fisken skrev: sön jan 07, 2024 17:59 Gillar själv att ha s-formade jäsrör i för då ser man om det är tätt eller inte. Med en propp eller ett lock kan man inte vara riktigt säker och det skulle kunna läcka in syre utan att man märker det.
Bra tanke! Tack :)

Har du, eller någon annan såklart, någon erfarenhet av kolsyra (cornelius-fat) vin ? Finns ju många kolsyretabeller för olika sorters öl men jag har iaf ingen hittat för vin. Vi tänkte då kolsyra viner som är lite eftersötade som tex jordgubbsvin, rabarber/jordgubb, äpple etc och tänker mig att inte alltför mkt kolsyra skulle passa. Jag har möjlighet att stoppa in fatet i en oanvänd vinkyl som kan kyla ner till ca +5
LexSecret
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör feb 24, 2024 8:16

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av LexSecret »

Ska brygga vin på Ingefära. Har två funderingar.

1. Finns massor av recept på nätet. Det som slår mig är att mängden ingefära som rekommenderas är extremt varierande. I vissa fall rekommenderas så lite som
70 grann och i andra 1 kg för en sats om 4,5 liter. Hur ska man resonera här egentligen?

2. Primärjäsningen ska ju ske i hink. Men sekundärjäsningen då? Sker den med fördel i en Glasdamejeanne? Jag tänker att om sekundärjäsningen sker i en hink så kommer vinet skadas pga av all luft mellan ytan och locket? Eller tänker jag fel?

Tacksam för tankar kring detta.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Campingen skrev: tis jan 09, 2024 17:43
Har du, eller någon annan såklart, någon erfarenhet av kolsyra (cornelius-fat) vin ? Finns ju många kolsyretabeller för olika sorters öl men jag har iaf ingen hittat för vin. Vi tänkte då kolsyra viner som är lite eftersötade som tex jordgubbsvin, rabarber/jordgubb, äpple etc och tänker mig att inte alltför mkt kolsyra skulle passa. Jag har möjlighet att stoppa in fatet i en oanvänd vinkyl som kan kyla ner till ca +5
Mousserande vin är vanligtvis betydligt hårdare kolsyrat än öl. Skulle kolla in maltmagmus kolsyretabell och välja den kolsyrevolym som anges för cider.

Min erfarenhet är att ju sötare en dryck är desto mer kolsyrad behöver den vara. Men du får testa dig fram.
LexSecret skrev: lör feb 24, 2024 8:37
2. Primärjäsningen ska ju ske i hink. Men sekundärjäsningen då? Sker den med fördel i en Glasdamejeanne? Jag tänker att om sekundärjäsningen sker i en hink så kommer vinet skadas pga av all luft mellan ytan och locket? Eller tänker jag fel?

Tacksam för tankar kring detta.
Du har tänkt rätt, bortsett från att sekunderjäsningen snarare är en lagring och klarning än en jäsning. Mängden ingefära kan jag inte hjälpa dig med.
Cyberjunkie
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån mar 25, 2024 16:23
Utrustning: Jäskärl

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Cyberjunkie »

När man gör vin säger dom att man ska undvika att få i syre i vinet när det jäst färdigt. men ändå skakar folk ur kolsyran? fattar inte hur det hänger ihop. om syre gör vinet odrickbart hur kan man då skaka ur kolsyran helt? förlåt om det är noob fråga men såg tråden och var tvungen att fråga.
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Laphroaig »

Cyberjunkie skrev: tis mar 26, 2024 19:48 När man gör vin säger dom att man ska undvika att få i syre i vinet när det jäst färdigt. men ändå skakar folk ur kolsyran? fattar inte hur det hänger ihop. om syre gör vinet odrickbart hur kan man då skaka ur kolsyran helt? förlåt om det är noob fråga men såg tråden och var tvungen att fråga.
Men om du skakar hinken och håller en (hyfsat ren) tumme över hålet för jäsröret så kommer det väl inte in så mycket syre i hinken? Eller?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst