Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Laglig och gratis destillator.

Apparater som inte platsar i någon av de andra kategorierna.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av stillton »

Vinograd skrev:Det är inte alltid så att det som ter sej som självklart verkligen är det.
Ser inte heller ut att ta någon hänsyn till om man ska köra bil på spriten, sälja den eller dricka den själv.
Om jag inte har helt fel har det en gång i tiden varit tillåtet att bränna sprit för husbehov.
Inte alla som vet att man kan använda sprit till annat än att dricka den.
Då pratar jag om 1% av befolkningen.
Dricka sej redlös kan man ju även på vin, så troligen är det inte därför sprit är förbjudet.
Allt pekar på att det är penningarna dom är ute efter.
Staten slåss med hjälp av poliser för att få behålla sitt monopol.
Bara på grund av det, skulle man kunna bränna sprit och ge bort för tillverkningskostnaden och byta mot gentjänster.
Utan att direkt behöva tjäna några pengar på det.
Eller så kan man se det som om att det är polisen som är staten, eftersom det är deras pengar det är frågan om.
Men så får man ju inte säga.
Hade det inte varit för de höga skatterna och avgifterna skulle det inte heller finnas något hembränt.
Så fort en producent blir tagen, har polisen plockat en poäng till sej själva..
Tyvärr är det ofta girigheten som ligger bakom, antingen producentens egna eller någon annans.
Skulle jag tro.
jag tror nog att fler än 1% vet att an kan köra bil på etanol. det går ju att tanka E85 på på var och varannan mack (tack vare statens korkade beslut)
vad polisen gör har föga relevans till vad åklagarväsendet beslutar. polisen kan agera vittne i en domstol, och dess vittne väger tungt, men polisen har inget att säga till om när det gäller bestämmande och tolkning av lagtexten.

om skatten inte var så hög så kanske det här forumet inte vore lika populärt, men hembrännare hade det funnits. hobbyn finns i länder med låg alkoholskatt också, även om den inte är lika inriktad på att tillverka billig sprit.
Användarvisningsbild
Vinograd
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: tis okt 25, 2011 11:07

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av Vinograd »

Menade att det bara var 1% som tror man inte kan annat än dricka alkohol.
Polisen får tacka den höga beskattningen att dom klarar sej från att tigga pengar på sos.
Men det hade varit trevligare för alla skulle jag tro.
Åklagare kan ses som polisens arbetsgivare.
Skulle tro brännare i skattebefriade länder bränner för att dom inte litar på innehållet från köpeprodukter.
Med andra ord för hälsans skull.
På vilket sätt skulle det vara korkat med E-85 menar du?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av stillton »

Vinograd skrev:Menade att det bara var 1% som tror man inte kan annat än dricka alkohol.
Polisen får tacka den höga beskattningen att dom klarar sej från att tigga pengar på sos.
Men det hade varit trevligare för alla skulle jag tro.
Åklagare kan ses som polisens arbetsgivare.
Skulle tro brännare i skattebefriade länder bränner för att dom inte litar på innehållet från köpeprodukter.
Med andra ord för hälsans skull.
På vilket sätt skulle det vara korkat med E-85 menar du?
många fler vet väl att man kan tanka e85, så dom borde därmed veta att man kan göra annat än dricka alkohol.
efter att ha hört vittnesmål från ryssland, polen, usa, england, australien, nya zeeland, indien, china, och antagligen ett flertal andra länder med relativt (jämfört med sverige) låga alkoholskatter så kan jag konstatera att dom är ganska välorienterade bland komersiell sprit. i vissa fall vet dom exakt vad dom vill efterlikna, och i andra fall vet dom vad dom vill undvika. bortsett från ett fåtal fanatiker som vägrar dricka sprit som tappats på en plastflaska så har dom ändå det gemensamma, att dom söker inspiration från den kommersiella spritindustrin utan rädsla för vad produkten innehåller.

E85 är ett bra komplement, men staten har tvingat oljebolagen till att erbjuda det på ställen där efterfrågan inte finns. hade man låtit marknadskraften styra så hade man fått tanka det man ville, på dom platser man ville. E85 är idag en lösning som bara fungerar om man ser till att ingen utnyttjar den. om alla börjar tanka den miljövänliga etanolen så leder det till mycket värre miljöproblem än vad oljan gör.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av latmasken »

Jag förstår inte varifrån du fått att domstolar skulle fälla någon på "sannolika skäl"?

Det där med "sannolika skäl" är ett begrepp som används vid häktning, men även om man häktas "på sannolika skäl" så kan man frias av domstolen.

http://www.aklagare.se/settings/Ordlist ... lika-skal/
Användarvisningsbild
Vinograd
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: tis okt 25, 2011 11:07

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av Vinograd »

latmasken skrev:Jag förstår inte varifrån du fått att domstolar skulle fälla någon på "sannolika skäl"?
På andra områden än hembränning.
Användarvisningsbild
Vinograd
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: tis okt 25, 2011 11:07

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av Vinograd »

Om alla börjar tanka den miljövänliga etanolen så leder det till mycket värre miljöproblem än vad oljan gör.
Hur menar du då?
Själva framställningen kräver något högre temperatur, så troligen går lite mer energi åt där.
Hur det ser ut innan "mäsken" kommer till destillatorn vad gäller både olja och etanol kan variera.
Den skillnaden är nog lika stor vad gäller mellan olika oljor som den är mellan olika mäsk till etanol.
Visst släpps en del gas ut i jäsningen av etanolmäsk, skulle även tro att råoljan orsakar en del påverkan på miljön innan den kommer till destillatorn.
Å andra sidan är själva förbränningen av etanolen näst intill 100% ren.
Så jag tror det går på ett ut. (som mycket annat)
Om tanken var att starta kamp om mark, :) Bra försök i så fall.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av latmasken »

Vinograd skrev: På andra områden än hembränning.
Det spelar ingen roll vilket område det är, "på sannolika skäl" är en häktningsterm, inte ett domskäl.
Användarvisningsbild
Vinograd
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: tis okt 25, 2011 11:07

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av Vinograd »

latmasken skrev:
Vinograd skrev: På andra områden än hembränning.
Det spelar ingen roll vilket område det är, "på sannolika skäl" är en häktningsterm, inte ett domskäl.
Nu var det länge sen, och han fick ett antal år, utan direkta bevis.
Och eftersom han åkt för samma förut så.
Var själv inte med på någon rättegång, och har inget bevis.
Mycket möjligt var det hela ett spektakel, inte vet jag, kanske förstod jag något fel.
När någon upprepar något 1000 gånger "på sannolika skäl" och dessutom på bruten svenska med kluven tunga.
Är det nog lätt det blir ett missförstånd ja.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av stillton »

Vinograd skrev:
Om alla börjar tanka den miljövänliga etanolen så leder det till mycket värre miljöproblem än vad oljan gör.
Hur menar du då?
Själva framställningen kräver något högre temperatur, så troligen går lite mer energi åt där.
Hur det ser ut innan "mäsken" kommer till destillatorn vad gäller både olja och etanol kan variera.
Den skillnaden är nog lika stor vad gäller mellan olika oljor som den är mellan olika mäsk till etanol.
Visst släpps en del gas ut i jäsningen av etanolmäsk, skulle även tro att råoljan orsakar en del påverkan på miljön innan den kommer till destillatorn.
Å andra sidan är själva förbränningen av etanolen näst intill 100% ren.
Så jag tror det går på ett ut. (som mycket annat)
Om tanken var att starta kamp om mark, :) Bra försök i så fall.
jag menar att man måste odla något att jäsa också. det finns varken jord eller vatten till det. ska man skapa det på konstlat vis så går det åt enorma mängder energi.
Användarvisningsbild
Vinograd
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: tis okt 25, 2011 11:07

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av Vinograd »

Det blir någon bonde som får plöja 10 meter med häst eller traktor, och sedan skörda samma sträcka, för att en bil ska kunna komma 1 mil.
Är det ingen som kör den där milen, ja då slipper han ju, och får lägga sej å vila i stället.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av stillton »

Vinograd skrev:Det blir någon bonde som får plöja 10 meter med häst eller traktor, och sedan skörda samma sträcka, för att en bil ska kunna komma 1 mil.
Är det ingen som kör den där milen, ja då slipper han ju, och får lägga sej å vila i stället.
din lösning på problemet är alltså att vi ska sluta använda fordon och gå tillbaks till samhället vi hade runt 1900?
Användarvisningsbild
Vinograd
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: tis okt 25, 2011 11:07

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av Vinograd »

stillton skrev:
Vinograd skrev:Det blir någon bonde som får plöja 10 meter med häst eller traktor, och sedan skörda samma sträcka, för att en bil ska kunna komma 1 mil.
Är det ingen som kör den där milen, ja då slipper han ju, och får lägga sej å vila i stället.
din lösning på problemet är alltså att vi ska sluta använda fordon och gå tillbaks till samhället vi hade runt 1900?
Nja, möjligen kan man byta ut bilen mot ett fordon som är konstruerat för 1 person, i stället för 5, till att börja med.
Travhästar springer fortare nu än i början på 1900.
Är man stressad och inte ska längre än några kilometer duger en sådan.
Utnyttjar dessutom energin mer effektivt än en förbränningsmotor.
Internet fanns inte i början på 1900 vad jag vet, så bättre då att spara godbitarna och slänga skräpet, genom att ta det bästa från både 1900 och 2000 talet.
Skräp = allt som genererar onödigt arbete.
Användarvisningsbild
Vinograd
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: tis okt 25, 2011 11:07

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av Vinograd »

Finns folk som är nöjda med detta sätt att bränna sprit på.
Och tydligen lika många som ser ner på metoden.
Kastrullen ligger på 13 liter, så visst måste det finnas någon logik i att ha en som rymmer mer.
Laddas med 3 liter mäsk och ger 1,5 liter sprit.Styrka beroende på hur stark mäsken är.
Allt detta stämmer på pricken med vad jag skrev tidigare.
Håller man dessa proportioner ska det gå att få fram fin sprit.
9b596d77a082.jpg
Senast redigerad av Vinograd, redigerad totalt 6 gånger.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av latmasken »

Om man inte vet hur bra sprit man kan få så är det klart att folk är nöjda med en dålig lösning.

Det är ju bara att se reaktionerna på folk här på forumet när de för första gången provar sin nybyggda brännare. Det blir ju väldigt ofta reaktioner i stil med "Trodde inte man kunde få så bra sprit utan att kola".
Användarvisningsbild
Vinograd
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: tis okt 25, 2011 11:07

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av Vinograd »

Plocka bort dom första 50-60 ml så slipper man headsen.
kolning är upp till var och en, och självklart kan jag inte säga emot att det är lättare att få fram bra sprit ur en riktig brännare.
Vet man bara hur man ska bete sej kan man nog få bra sprit även ur en kastrull.
Och nu finns det i ovanstående post lite proportioner, så det blir enklare att lyckas.
Isbitar i kylvattnet ökar effekten ytterligare.

Bilder. (inte mina)
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=127705#127705
Enklare än så kan det inte bli.


Historia (rolig?)

Vid husransakan hittades en hembrännare hos bonden.
-Du kommer bli gripen för hembränning.
-Jag har inget brännt.
-Du har ju en apparat.
-Grip mej för våldtäkt då också.
-Har du våldtagit någon?
-Nej men jag har en apparat.



Taget härifrån.
http://translate.google.se/translate?u= ... v&ie=UTF-8
Skriv svar

Återgå till "Övriga apparater"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster