Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Oxideringsrisk?!

Utrustning och teknik.
Balder75
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör okt 15, 2011 23:55
Ort: Göteborg

Oxideringsrisk?!

Inlägg av Balder75 »

Hej,

Jag satte min första mjödsats för exakt 3 veckor sedan. Recept och teknik hittade jag på detta forum - tack alla för matnyttig information!

Mitt problem är jag uppenbarligen kom ihåg fel tidigare idag. I samband med att jag skulle mäta ox, pH och vidta eventuella åtgärder, så gjorde jag generalfelet; jag rörde om rejält i brygden!!! :oops:

:?: Fråga 1:
Har jag pajjat min sats, tror ni? Finns det nåt jag kan göra för att minimera risken för oxidering?

:?: Fråga 2:
pH-värdet låg på ungefär 3. Jag tycker det låter lite lågt. Jag har bara vatten, honung och vinjäst än så länge. Jag har läst här på forumet att man kan tillföra äppeljuice för att sänka pH-värdet, men det känner jag inte är befogat nu. Vad är ett bra värde? Jag har inte sett några exakta pH-värden nämnas här på forumet...

:arrow: Sammanfattning:
Jag gick på Kalle Runristares recept men skalade upp till 22 liter vatten. Det har puttrat bra sen dag 2; ungefär ett putter i minuten. Efter min omrörning tidigare idag puttrar det ungefär 3 gånger per minut.
Ox började på 50 (jag blev förvånad över denna låga siffra). Idag var det 10. Alk = 5.4% om man går på instruktionen som kom med ox-mätaren. Min plan är att fylla på med mer honung (och eventuell jästnäring) om några veckor.
bullen111
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: sön feb 27, 2011 23:03
Ort: Luleå

Oxideringsrisk?!

Inlägg av bullen111 »

1. Jäser det fortfarande så lär det inte vara några problem. Risken att få kraftig oxidation för en kraftig omrörning tror jag inte är så stor. :)

2. Jag har hört att ph 4 skall vara optimalt.. men det låter jag vara osagt.

3.ox 50 låter oerhört lågt, säker på att du hade temperaturen på 20 grader när du gjorde testet? och att all honung var löst i vätskan? Detta kan isåfall ge missvisningar.
På lagring:
Väldigt mycket nu..
Balder75
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör okt 15, 2011 23:55
Ort: Göteborg

Oxideringsrisk?!

Inlägg av Balder75 »

1. Tack för dessa lugnande ord! :-)

2. Skumt! Det där med pH ska jag laborera med i framtida mjödsatser.

3. Nja, inte exakt 20C. Det har varit rumstempererat, runt 24C, sedan start. Ja, honungen var löst. Jag rörde runt som en galning. Jag tyckte det såg lågt ut, så jag dubbelkollade faktiskt och mätte en gång till dan efter och fick samma värde.
Balder75
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör okt 15, 2011 23:55
Ort: Göteborg

Oxideringsrisk?!

Inlägg av Balder75 »

Hepp, imorse hade det jäst ut till 0 ox varpå jag hällde i 3 burkar honung till (det blev ox på 25 efteråt). Jag tappade samtidigt upp ett litet glas för provsmakning, som jag ställde i kylen. För en kvart sen var jag inne och kikade. Jästen var antagligen stendöd. Bottensatsen hade lagt sig, jag sög ut toppskiktet och hällde i ett annat glas. Kallt var det. Klart var det. Gott som faaan var det! :-)

Planen är nu att låta det jäsa ut till 0 igen (alk på 10.1 om jag tänker rätt med matematiken) och eftersöta med ytterligare en burk honung.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster