Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Norit

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Användarvisningsbild
iasockertopp
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons mar 19, 2003 1:00
Ort: Malm?

Norit

Inlägg av iasockertopp »

Undrar hur säkert Norit är. Det är väl träkol? Kan det bli träsprit? :?
Användarvisningsbild
Turbo
Föredetta moderator
Inlägg: 87
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Re: Norit

Inlägg av Turbo »

iasockertopp skrev:Undrar hur säkert Norit är. Det är väl träkol? Kan det bli träsprit? :?
Nej det blir det absolut inte.
/Turbo
Användarvisningsbild
Gits
Bryggare
Inlägg: 109
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Mellansverige

Re: Norit

Inlägg av Gits »

iasockertopp skrev:Undrar hur säkert Norit är. Det är väl träkol? Kan det bli träsprit? :?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :wink:
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Norit

Inlägg av KaptenGrogg »

Det kanske ger träsmak...
Användarvisningsbild
iasockertopp
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons mar 19, 2003 1:00
Ort: Malm?

Norit

Inlägg av iasockertopp »

:( Taskiga ni e :(
Ja kaninget om detta och har ju läst att det blir träsprit om man har trä med i det hela...
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

Norit

Inlägg av Procenten »

Du får nog torr destilera trä om du vill ha träsprit. Och Norit är torv inte trä. Men om man inte frågar får man inget veta. :wink:
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Norit

Inlägg av KaptenGrogg »

Förlåt iasockertopp, nu fick jag dåligt samvete. :oops:

Du kan i alla fall vara lugn vad gäller Norit - det har dåligt rykte som spritrenare men innehåller inte träsprit och kan inte heller ge upphov till det.

Andra kan säkert förklara hur träsprit framställs och hur det fått sitt namn. Det viktiga i det här sammanhanget är att metanol (träsprit) inte uppkommer i någon farlig mängd vid sockerjäsning och att det inte finns i någon form av aktivt kol.

Egentligen finns det anledning att vara mer orolig när det gäller stenkol. Norit framställs i alla fall av organiskt material - precis som de koltabletter min mamma gav mig när jag var liten och hade ont i magen. Stenkol används däremot oftast till uppvärmning och avger då tungmetaller och annat giftigt skit. Man kan bara hoppas att de stenkolsorter som vi använder är ordentligt testade vad gäller sånt.

Så jag tänker aldrig sluta skölja ur kolet ordentligt. Det kan finnas föroreningar i stenkol som varken smakar eller luktar...
DrPly

Norit

Inlägg av DrPly »

Inte får du några metaller av stenkol. Det som eventuellt kan finnas i kolet är ju bundet i den. Det är just det som kolet gör; binder skiten i sig så att du får rent vatten.
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Norit

Inlägg av KaptenGrogg »

Kolet binder inte allt, bara molekyler av passande storlek. Små molekyler som vatten och etanol slinker ju igenom. Tungmetalljoner är ännu mindre.

Men jag gissar ändå att det ovan sagda inte spelar nån roll. Jag kan inte tänka mig att man skulle få saluföra kol för vattenrening om det fanns risk för farliga föroreningar.
Och som extra säkerhetsåtgärd kan man alltså skölja ur kolet ordentligt. Det som eventuellt lossnar går då iväg med sköljvattnet och hamnar inte i spriten.
Senast redigerad av KaptenGrogg, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Norit

Inlägg av Farbror_Plast »

Kol kan innehålla en del ämnen från fabrik, nu är det i och för sig tvättat kol vi använder, men det är bara att fukta upp det, låta det dra och smaka på vattnet som kommer ut.
Vissa kol undrar jag om de är över huvud taget tvättade från fabrik.

Hittade förresten en faq från calgon:
http://www.calgoncarbon.com/faq/FAQSnew.htm#one

de rekommenderar att väta kolet ett dygn och sen backspola det för att få bort luft.
Användarvisningsbild
iasockertopp
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons mar 19, 2003 1:00
Ort: Malm?

nää

Inlägg av iasockertopp »

Nä det är lungt. Tog inte så illa upp. Tack för era svar. :lol:
Gäst

Norit

Inlägg av Gäst »

Jag tycker inte att det smakar just nåt alls av vattnet som Calgon legat och dragit i. Men jag kanske har dåliga smaklökar.

Men det spelar ingen roll, jag väter ändå kolet i en plasthink ute på balkongen för att slippa damm i badrummet när jag fyller röret.

Att fylla röret ute på balkongen vore inte så bra kanske...
Användarvisningsbild
Naghelfar
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: lör feb 14, 2009 21:43
Ort: Skåne

Norit

Inlägg av Naghelfar »

Det bodde en kille i Skara
som skulle sitt hembrända klara.
Han köpte Norit
fick jättefin sprit,
men kan ej sin blindkäpp förklara.
Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

Re: Norit

Inlägg av fridolf »

Norit är inte trä kol! Hade de vart det så skulle ju varenda bensinmack ha en hel avdelning för "grillkol"i olika grovlekar. Sen att de renar dåligt har med absorberingsyta å jox att göra. Så om du vill köra Norit,,Så får du rena lika sakta som en en död krypande Bäver =).
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster