Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bananflugor i mäsk?

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
MetalMaster
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: tor jan 31, 2008 19:18

Bananflugor i mäsk?

Inlägg av MetalMaster »

Hur är det ifall man hittar några döda banonflugor i sin mäsk? Kan man fortfarande dricka det eller kan man riskera att få nån sjukdom via flugorna som varit i vattnet eller dör bakterierna redan ifall man bränner mäsken? Eller borde jag riktigt lägga mäsken i en kastrull och koka den för att få kol på alla bakterier eller är jag överdrivet paranoid då?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Bananflugor i mäsk?

Inlägg av latmasken »

Kokar du mäsken försvinner ju spriten... Och då kan du ju lika gärna destillera den istället?
Användarvisningsbild
carta
Finjäsare
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 10, 2011 17:11

Bananflugor i mäsk?

Inlägg av carta »

några bananflugor gör ingen skada, dem blir man aldrig av med om man bränner...
Användarvisningsbild
Xantor
Bryggare
Inlägg: 101
Blev medlem: ons maj 13, 2009 16:06

Bananflugor i mäsk?

Inlägg av Xantor »

jag har inga bananflugor!

Jag hade men dom försvann när jag förslöt alla ingångar o skit
The Coach
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: ons mar 23, 2011 14:14

Bananflugor i mäsk?

Inlägg av The Coach »

Men det blir väl banansprit då va, va gott!
Användarvisningsbild
Nyfikna_m
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: fre okt 28, 2011 19:27

Bananflugor i mäsk?

Inlägg av Nyfikna_m »

Om den bananflugan hade nått virus/bakterie som först överlever i typ 18% mäsk, sedan en destilation på uppåt 80 grader, för att sedan hamna i en 50% spritlösning.
Då hade jag nog varigt mer nervös över vart det lilla flugskrället varigt innan den kom till mäsken.
Kanske på promenad på frukost mackan, där den passade på att göra sina morgonbestyr. :shock:
Nej, blir till att lägga frukost mackan i 95% spritlösning innan man äter den i fortsättningen ;)
Så Nyfiken, men tyvärr väldigt glömsk.

Ursäkta ev, läs & stavfel (Dyslexi)
Användarvisningsbild
carta
Finjäsare
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 10, 2011 17:11

Bananflugor i mäsk?

Inlägg av carta »

flugorna kommer man aldrig ifrån, därför kan man sätta upp flugfällor så slipper man ha dem omkring sig...
Användarvisningsbild
Brandon
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: ons nov 25, 2009 16:27
Ort: Trollskogen

Bananflugor i mäsk?

Inlägg av Brandon »

Jag vet inte vad ni andra bor på för ställen men hemma hos mig så brukar det vara standard att ha rena bryggprylar utan vare sig bananflugor eller annan smuts...Använd brygghink med jäsrör så skulle jag vilja se den bananfluga som lyckas trolla sig in i hinken...
Det kan ju inte mer än gå åt helvete!
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster