Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kemisk sprit

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Kemisk sprit

Inlägg av byggarn »

Jag har testat men med mindre lyckat resultat att "blanda" sprit.
En blandning av kemiskt ren EtylAcetat och NatriumHydroxid ska efter reaktion bestå av Sprit och restprodukter. Mitt försök gjordes med 5 liter Etylacetat och det hände ingenting till att börja med så jag lämnade det över natten ute i kylan. På morgonen hade det gått snett - processen är tydligen väldigt exoterm (tror jag det heter) och allt blev för varmt.

Är det någon som har erfarenheter av detta? Kanske någon som tom lyckats? :wink:
Användarvisningsbild
Aethylicus
Föredetta admin
Inlägg: 509
Blev medlem: tor jul 17, 2003 2:00

Kemisk sprit

Inlägg av Aethylicus »

Var får du tag på kemiskt ren etylacetat? Och blir inte det mycket dyrare än att jäsa?

Vad var det förresten som gick snett då? Att det blir varmt är ju inte ett fel i sig.
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Kemisk sprit

Inlägg av byggarn »

Den lokala färghandlaren hade sådana varor. Jo, det blir mycket dyrare än att jäsa, tror jag räknade ut att det skulle bli ca 40 kr per liter. Saken är den att jag vet att den här metoden har använts och den ger 96-98% sprit som är helt finkelfri. Om man lyckas med processen ska det ta ett par timmar och sedan ska man enkelt kunna "strippa" spriten från restprodukterna.
Det är mest på kul - billigare än mäsk kan det aldrig bli.
Användarvisningsbild
POTSTILL
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: fre aug 08, 2003 2:00
Ort: Around the Globe...

Kemisk sprit

Inlägg av POTSTILL »

Hejsan kemister :lol:

Jag provade för ca 6-7 år sedan att blanda Etylacetat med Natriumhydroxid och det fungerade utmärkt. Jag fick nu tag i ovan nämnda kemikalier via mitt arbete så det blev billigt.
Jag destillerade det sedan snabbt med en Foa och spriten blev otroligt ren och fin utan någon som helst finkel.. Nåväl.

När blandningen har reagerat klar så lägger sig spriten höst upp och NatriumHydroxiden lägger sig som en hård kaka i kärlets botten, dekandera och destillera, eller rena med ett bra aktivt kol. Det ska påpekas att det blir en ordentlig värmeutveckling så man bör kyla hinken (kärlet) man har blandningen i.

OBS!!

Risken med att blanda detta är att Etanolånga sprider sig i hela lägenheten (rummet) (pågrund av värmeutvecklingen) och risken för explosion är mycket stor. Det räcker med en liten gnista så smäller det, tex ett Relä som slår till... Jag råder inte Er att leka med de här kemikalierna utan riktigt kembänk med utsug mm.
Lev V?l... Drick Scotch
Användarvisningsbild
Groover
Bryggmästare
Inlägg: 431
Blev medlem: sön maj 04, 2003 2:00
Ort: Skaune

Kemisk sprit

Inlägg av Groover »

Utomhus i snö efter en grundlig kurs kemi kanske?
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Kemisk sprit

Inlägg av byggarn »

Det var nåt sånt jag tänkte mig Groover. Jag skulle vilja kunna röra om i grytan samtidigt som det ska vara lock på den så inte den goda spriten dunstar. Kan man lägga i lite isbitar efterhand för att sänka tempen? Det späder ju ut lite men man dricker ju inte 98%ig sprit ändå...
Användarvisningsbild
POTSTILL
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: fre aug 08, 2003 2:00
Ort: Around the Globe...

Kemisk sprit

Inlägg av POTSTILL »

Hejsan igen!

Jag glömde att tillägga att man bör använd endast kemikalie beständiga plastkärl inte metall. Natriumhydroxid är stakt frätande.

Visst kan du lägga i isbitar... Men inte under själva reaktionen för det föder bara mer reaktion som frigör mer etanol-vattenlånga, kyl kärlet ifrån utsidan, tex placera hinken i bakaret med kallt vatten i (upp till hinkens kant), och kyler du ordentligt så blir sprit förlusten inte så stor.

Men... Explosions risken finns alltid där.
Lev V?l... Drick Scotch
Användarvisningsbild
Ygg
Bryggmästare
Inlägg: 393
Blev medlem: lör nov 22, 2003 1:00
Ort: Bakom fl?tet

Kemisk sprit

Inlägg av Ygg »

Tjenare grabbar.
En nyfiken fråga, i vilka proportioner blandar man vätskorna?
Är det någon mer som har vågat prova? 8O
Var r?dda om groggvirket gubbar, br?nnvin
finns det gott om.
Användarvisningsbild
biafra
Finjäsare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

Kemisk sprit

Inlägg av biafra »

jag citerar Swedish Informania, fil 901:

" Du blandar 3:4 av Etylacetat:NaOH, ty även om reaktionen ska gå jämnt upp, så är de lättare att avlägsna natriumacetat och natriumhydroxid ur din etanol än etylacetat. Reaktionen är exoterm, så du ska nog kyla ditt kärl genom att stoppa ned det i badkaret eller liknande åtgärd."

Jag har bara testat med några cl i en E-kolv när jag hade kemi i gymnasiet, men funkar det gör det. Och kom som sagt ihåg, reaktionen är exoterm, det blir varmt som satan. Var försiktiga som attan, ni som vill prova.
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

Kemisk sprit

Inlägg av Flintis »

Går det lättare om man blandar NaOH:n med vatten först (till natronlut) ?
Vid mitt försök så var det pin ki att få NaOH:t att lösa sig i etylacetatet.
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Kemisk sprit

Inlägg av byggarn »

Bra tänkt men fel ändå - det ska inte vara någon H2O i processen...
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kemisk sprit

Inlägg av Farbror_Plast »

visst går det bra med vatten i processen. Enklast är det om luten är i lösning och blandas med etanol+etylacetat.

Fast som det nämndes innan, processen ger massor med värme och kan lätt få allt att koka. så man måste blanda lite i taget.
Användarvisningsbild
Adamit
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tor apr 08, 2004 2:00

Kemisk sprit

Inlägg av Adamit »

Fråga, ni som provade, hade ni 50/50 eller hur hade ni? För jag hade tänkt köra på 3 Etylacetat + 4 Natriumhydroxid.... För jag har svårt att tro att man får det att gå exakt jämnt ut så at´t det inte blir nån etylacetat eller natriumhydroxid kvar och den senare ska enligt uppgift vara lättare att avlägsna från spriten-
Användarvisningsbild
Ygg
Bryggmästare
Inlägg: 393
Blev medlem: lör nov 22, 2003 1:00
Ort: Bakom fl?tet

Kemisk sprit

Inlägg av Ygg »

biafra skrev:jag citerar Swedish Informania, fil 901:

" Du blandar 3:4 av Etylacetat:NaOH, ty även om reaktionen ska gå jämnt upp, så är de lättare att avlägsna natriumacetat och natriumhydroxid ur din etanol än etylacetat. Reaktionen är exoterm, så du ska nog kyla ditt kärl genom att stoppa ned det i badkaret eller liknande åtgärd."
Jag har också tänkt att prova, men inte kommit mig för. Lämna gärna rapport på hur det går. :wink:
Var r?dda om groggvirket gubbar, br?nnvin
finns det gott om.
Gäst

Kemisk sprit

Inlägg av Gäst »

Vänligen lek inte med detta !! jag vet vad som kan hända,dvs det exploderade i våran källare pga att det blev för varmt + att spritångorna spred ut sig,hur det blev 1 grinsta och hur det kom sig att det exploderade vet jag ej,men 2 st personer blev ganska svårt skadade när dom hade varit i närheten av denna burk/källare
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster