Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

får endast 92%

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

får endast 92%

Inlägg av stillton »

muschamaster skrev:Tack stillton!

Så det är alltså inget att använda i toppen av kolonnen med andra ord....?

Nå det blir ett besök på någon vvs-firma då antar jag för att skaffa en huv..

Hur är det annars men hastigheten om man använder kolonn? Går det eventuellt att öka dropptakten lite grann? Är så otroligt sällan jag har så många dagar ledigt att jag kan köra en hel sats i spiralen.... Bara en tanke :D
bara du inte har mässing på kylsidan så ska det vara lugnt.

enklast är antagligen att löda fast en övergångsnippel i huven.
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1322
eller så köper du en mutter som passar till och tätar med gängtejp eller silikon. kan ju vara smidigt att enkelt kunna plocka isär den.

jag skulle rekommendera att du kör långsamt vid uttag av heads åtminstone. när du kommer till bodyn kan du öka på lite. än bränning på 25 liter bör du klara av på ett dygn med en spiral med kolonn. + uppvärmningstiden då. men det går ju på under en timme med ett 2000W vattenkokarelement.
Användarvisningsbild
muschamaster
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tis feb 01, 2011 20:22

får endast 92%

Inlägg av muschamaster »

Tack så mycket för dina tips stillton!

Jaså det skulle gå att klara av på ett enda dygn med kolonnspiral??? wow!
Som läget e nu så kör jag ju nästan i 5 dygn åt gången!!

Ska verkligen fixa den där kolonnen!!

Tack igen!
"Hellre många järn i magen än i elden"
Användarvisningsbild
muschamaster
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tis feb 01, 2011 20:22

får endast 92%

Inlägg av muschamaster »

Nå nu är kolonnen under byggnad....jag bara lämna att grubbla lite över en sak....

Eftersom det kommer att bli en del isolering runt både kärl och kolonn, så betyder ju detta att jag för att kunna reglera apparaten behöver ansluta en dimmer.....

Jag brukar köra ett vattekokarelement som e på 900w och doppisen på 300w under uppvärmning, och sedan köra enbart doppis och reglera med att ta bort eller lägga till isolering om tunnan...

Det kommer ju inte att vara direkt lyckat, eller praktiskt, med en kolonn under spiralen....

Så då funderar jag över att lägga till en dimmer före min doppvärmare för att kunna reglera denna...(jag har förstått att man skall klara att köra kolonnspiral med enbart 300w)

Eftersom allt vad ström- och elektronik heter inte tillhör mina starka sidor så undrar jag om någon kan ge råd på en förmånlig dimmer som skulle klara att reglera doppisen...

Vore denna nåt? : http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =165056364

Är jag helt ute och cyklar så säg bara till! :)
"Hellre många järn i magen än i elden"
CrazyTalk
Bryggare
Inlägg: 181
Blev medlem: mån jul 04, 2011 15:42

får endast 92%

Inlägg av CrazyTalk »

kjell o comp har en jag använder artnr 37803
den fungerar utmärkt
Varför betala mer, när man kan få hälften till samma pris?
Förresten vem vill ha en sexpack när det finns fatöl?
Användarvisningsbild
muschamaster
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tis feb 01, 2011 20:22

får endast 92%

Inlägg av muschamaster »

Tack för tipset crazy!

Jag har faktiskt kollat in en motsvarande variant, liten och nätt, och framför allt praktisk!

Det är alltså möjligt att använda en sån?
I så fall tror jag valet blir lätt! :D

Thanx!
"Hellre många järn i magen än i elden"
användarnamn
Turbojäsare
Inlägg: 49
Blev medlem: tis maj 01, 2012 12:10

Re: får endast 92%

Inlägg av användarnamn »

ursäkta men är ny och har mina tankar på att bygga en spiralis, inteskulle du kunna lägga upp nå bilder på apparaten och kanske förklara dehär med skurbollar samt heads och tails :)
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst