Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
straygator
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön mar 27, 2011 17:04

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av straygator »

Jag är ny på erat eminenta forum och jag kan mycket väl tänka mig att bli hemtam här. Jag har precis skickat efter en massa fina flaskor och burkar som med tiden ska fyllas till brädden av Djävulens Nektar.

Våren är på antågande, även här i norra Dalarna och jag skulle vilja ha tips på vilka kryddor som jag ska springa ut i skogen eller på ängen och skörda. Alltså kryddor som bara finns en kort period på året.

Jag har sökt, men icke funnit en tråd om detta ämne.
Senast redigerad av straygator, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av Odqvist »

Pors

The one and stands alone ;)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
straygator
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön mar 27, 2011 17:04

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av straygator »

Pors. Tack för den! Hade jag aldrig kommit på själv. Har läst på litegrann om den nu. Man ska tydligen använda dom späda bladen som kommer först på våren. Ska ut och se om jag kan lokalisera var den växer, men jag får nog vänta ett tag innan bladen kommer.
I am going, I am going
Any which way the wind may be blowing
I am going, I am going
Where streams of whiskey are flowing
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av dan610324 »

glöm inte midsommar akvaviten
den bör sättas nu om den ska hinna mogna till midsommar
straygator
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön mar 27, 2011 17:04

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av straygator »

Tur att jag lade lite kummin "i blöt" nyss då. Dom ska silas av i helgen. Kanske ska blanda i lite korianderfrön också. Akvavit är förövrigt min absoluta favorit till sillen. Bra att du varnade mig. Tänkte inte på att det behöver stå till sig.

Min intention är att jag så snart som möjligt har 20+ burkar med essens som jag kan experimentera med.
I am going, I am going
Any which way the wind may be blowing
I am going, I am going
Where streams of whiskey are flowing
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av dan610324 »

en synnerligen trevlig och relativt snabb akvavit är :
2 tsk anis
3 tsk fänkål
4 tsk kummin

sen kan den kompletteras med div olika efter tycke och smak
t.ex
vanilj
rönnbär
stjärnanis
nypon
enbär
hallon
citrus skal
bittermandel
svartpeppar
dillfrön
svarta vinbär
kryddpeppar
habanero
vin
konjak
rom

använd din egen fantasi
men basen ska alltid vara anis kummin å fänkål som åxå ska vara smak dominerande enligt mitt tycke om den ska kallas för akvavit .
annars kan man ju kalla den för sillesnapsen , julesnapsen , midsommarsnaps eller va som helst .

en snabbis kan vara drickbar på en vecka , men blir godare med lagring .
så planering och att vara ute i god tid är A och O när det gäller kryddning .
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av Odqvist »

Porsen är fin i juli också, då du kan ha tur att få med dig dess kottar :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
straygator
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön mar 27, 2011 17:04

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av straygator »

Var ute och letade efter pors idag. Tyvärr hittade jag ingen. Tror jag var för dåligt påläst angående utseendet. Till råga på allt, så var jag kraftigt förkyld, så jag kunde inte använda luktsinnet heller. Tror att jag bor precis på gränsen till där busken förekommer allmänt, så jag är lite rädd för att det kan bli knepigt att hitta den. Testade vid vattendrag idag. Där det växer al, växer det nog pors tänkte jag. Ska leta på en myr imorgon.

Kom hem med en påse granskott istället. Antagligen ingen höjdare, men men... dom är konserverade nu i alla fall. Har hört att man kan krydda med grankvistar. Är det någon som vet ifall granskott är gott?

Tack dan610324 för ditt recept ovan. Kändes spontant som att det var väl mycket anis och fänkål för att vara akvavit. Jag har i alla fall baserat mitt livsvatten efter ditt recept, och flarran står nu och väntar.
I am going, I am going
Any which way the wind may be blowing
I am going, I am going
Where streams of whiskey are flowing
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av dan610324 »

nädå de där proportionerna är vettiga , låt dra 2-4 dagar i 0,5 liter sprit och sila av sen
då har du en bra essens
börja med att blanda 1 dl essens med 5-6 dl vanlig sprit så är du nog nära styrkemässigt
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av Odqvist »

Haha, är näsan med är det lätt att hitta pors ;)
Titta längs myrmark, sidor längs åar, sjökanter.

Den är mörkgrön i bladen (inte lika mörk som lingonris), 2 cm långa lätt spetsiga blad och på sommaren små kottar. Busken blir mellan 2-6 dm hög.

Om du tror du hittat pors, gnid några blad mellan fingrarna och lukta. Doften säger allt. Frisk, örtig och underbar :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
straygator
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön mar 27, 2011 17:04

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av straygator »

Har hittat en urgammal flora hemma hos mina föräldar. Där står det att man ofta hittar pors vid skogstjärnar. Har några tjärnar som jag ska besöka. Efter det ger jag nog upp. Är det förresten någon som har kryddat sitt öl med pors? Dom senaste veckorna har jag slukat all information jag har hittat som handlar om pors. En intressant grej är att vi i Skandinavien ursprungligen kryddade vårt öl med pors. Sedan kom tyskarna med Jürgen Klinsmann och Franz Beckenbauer i spetsen och sade till oss: "Det där kan ni för fan inte dricka. Ni kommer att bli så in i helvete bakfulla om ni kryddar med pors". Nu lade tyskarna in en högre växel och anlitade ett par internationella supermodeller, kända för sin överjordiska skönhet. Nämligen Birgit Prinz och vår egen Pia Sundhage. I en sällsynt aggressiv reklamkampanj bultades det in i våra arma förfäders medvetanden att pors minsann var giftigt.

Trendkänsliga som vi var redan för 600 år sedan, så gjorde vi som Karl Heinz Rummenige sade och kryddade vårt öl med humle istället för med pors. Frågan är... Gjorde vi rätt? Skulle våra förfäder ha trotsat Gerd Müller och fortsatt krydda med pors? Kunde vi inte ha bildat två läger, där hälften föredrog vår inhemska kryddning och den andra halvan drack den här nya bögdrickan som en förföriskt läcker Otto Rehagel i hockeyfrilla och ölskum i mustaschen förespråkade? Kommer vi någonsin att få klarhet i denna fråga? Svaret är: Nej, inte förrän vi vi testar. Så nu uppmanar jag er medlemmar. Ge er ut i naturen. Plocka en massa pors och brygg öl.

Skulle Bernd Schuster dyka upp på din förstukvist och undra vad du håller på med, så kan du kontra med: Stoppa upp era tyska renhetslagar i röven. Ni har för fan förlorat två världskrig i rad, så håll käften!
I am going, I am going
Any which way the wind may be blowing
I am going, I am going
Where streams of whiskey are flowing
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av Odqvist »

Grejen med humle är just att den är något antibakteriell och med humleoljorna i vörten blev sannolikheten för att en jästkultur skulle ta sig istället för en oönskad bakteriekultur mycket bättre. Detta var ju innan man riktigt förstod vad jäst och jäsning var.

Humlen var redan vördad för sina medicinska egenskaper, bland annat som sömnhjälp. Att den sedan gav en behaglig bitterhet i ölet, som överkryddade vissa fel och felsmaker, var väl också en fördel.

Humlen var kyrkans starka handelsvara, pors en stark konkurrent. Man lät lära ut att porsen var "ond" för att driva bort konkurrensen.

Pors är dock milt giftig och irriterar magen, i lite högre doser ger den lömsk huvudvärk. En skröna säger att denna "porsbakfylla" kan ha varit anledningen till vikingarna vilda humör. ;)

Hursom, du kan krydda öl med pors, men det blir inte alls som det vi kalla öl idag. Pors har inga bittra aromatiska oljor som humle och är helt annan i smaken. Det är i stor del humleoljorna som tar fram de toner vi kalla "maltiga" och inte malten i sig. Prova att jäsa en vört helt utan pors, den blir inte alls öllik, snarare något åt vinhållet.

Men pröva :) Såg ölrecept med pors på forumet tidigare, så sök. Själv aldrig prövat.

Dock är Porsen klart den bästa brännvinskryddan som finns, enligt mig.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
straygator
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön mar 27, 2011 17:04

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av straygator »

Det är bara att erkänna. Jag var lite "glad i hatten" när jag skrev mitt förra inlägg.

Tack Odqvist för att du bringar lite klarhet i frågan. Själv är jag för lat för att brygga öl, men den dagen jag får chansen att köpa en flaska porsöl kommer jag att slå till direkt. Fanns på bolaget förr har jag förstått. Kan tänka mig att någon extremt välsorterad bar i Stockholm kanske har ett par flaskor.

Nu är det hög tid att plocka maskrosor och brygga vin. Jag är för lat för det också.
I am going, I am going
Any which way the wind may be blowing
I am going, I am going
Where streams of whiskey are flowing
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av dan610324 »

ÄR DU FÖR LAT FÖR Å BI FULL MÄ ?? :lol:
straygator
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön mar 27, 2011 17:04

Dax att skörda! Säsongens kryddor.

Inlägg av straygator »

He he, nej så lat blir jag nog aldrig... :D
I am going, I am going
Any which way the wind may be blowing
I am going, I am going
Where streams of whiskey are flowing
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster