Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
Lysvik
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: fre mar 04, 2011 17:36
Ort: Lysvik

Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Inlägg av Lysvik »

Hallå..
Tänkte om det finns en massa olika tips på recept som folk har testat sig fram med och funnit att det var bra.

t.ex på äppeljack eller någon annan frukt som det smakade bra med, och hur ni bär er åt.

eller Rom, hur gör man?

tacksam för svar :wink:
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Inlägg av Kabben »

Användarvisningsbild
HerrLarsson
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: mån nov 08, 2010 8:44

Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Inlägg av HerrLarsson »

Hehe, elak länk där, men ack så sant :wink:

Det som kan vara värt att säga om ädeldestillat är att många anrika drycker ofta formats efter de omständigheter och grödor som växer i området som drycken härstammar ifrån. Ett exempel på det är den totala frånvaron av Tequila producerat i 1600-talets Skottland - vilkens frånvaro är ganska självförklarande.
Det jag vill ha sagt är att gamla seder och bruk kan begränsa dagens hemmabryggare till att bli lite stela. Kort sagt: Bara för att systembolaget endast säljer starksprit i form av expv whiskey, rom, vodka osv osv så betyder det inte att bränningen har nått sitt slutmål - experimentera, prova nytt, ha kul och skriv hur det gick! :)
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Inlägg av TorstenStenmark »

Sällan har jag hållit med en "Färsk jäst" mer än i det här fallet.


Det mesta som testats finns nog redan i det här forumet och det som inte redan finns här kommer nog inte hamna i den här tråden.

Om vi kollar vilka som har skrivit mest i just det här forumet så rankar jag nog rätt högt... Whiskey har väl avhandlats rätt mycket, rom har väl dom flesta gett upp pga bristen på rörsocker/sockerrörsmelass och brandy är ju rätt straight forward.

Man får nog söka sig till ett internationellt forum för att få verklig respons när det gäller sånt här är jag rädd.
Men så är jag ju en pessimist också. Hoppas det blir liv i tråden!! (Men jag tvivlar)
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Inlägg av dan610324 »

rom är enkelt

1 jäs
2 destillera
3 lagra
4 drick

va de nå mer ??
Användarvisningsbild
Lysvik
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: fre mar 04, 2011 17:36
Ort: Lysvik

Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Inlägg av Lysvik »

Hade nog tänkt mig litte mer utförliga recept iaf som ingridienserna fanns med i.

Men men skapade en tråd som det redan har skivits om i andra trådar så förstår att det blir litte meningslösa inlägg..
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Inlägg av Hinken Hill »

Ok.. whisky recept. Köp skottsk rökmalt från humlegården. Ta 6 kg av malten och krossa den mixer,brödkavel vad som helst släng ner den i ett kärl typ vinhink eller nåt. Häll på 27l 76 gradit vatten som du värmt upp i tex vinhink med vattenkokar element. Rör om. På med lock och isolera kärlet. Vänta 1-1.5 h. Häll mäsken ner i kokkärlet genom en sil (vinhink med element om du kommer ihåg eller badkaret mig kvittar det) :wink: häll tillbaka malten i mäskkärlet och fyll på med ca 7l 76 gradit vatten som du kokat på spisen i en stor gryta eller i vinhinken men då måste du ha ett ennat kärl och förvara vattnet i under tiden, låt dra i en kvart. Rör om och fyll upp kokkärlet till 27l. Koka vörten en liten stund. Häll ner vörten i ett jäskärl och ställ på balkongen eller i badkaret tills tempen är ca 20-30 grader. Släng i 2 kuber kronjäst söta degar och jäs. Vänta tills mäsken är helt utjäst och klar sedan bränner du den till en styrka på 55% (bränn den bara en gång för bränner man två förlorar man för mycket smak).
Lagra på flaskor med ekspån i nån månad. Ekspån kan du göra själv med en ek en kniv och en ugn.
larsw10
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis apr 29, 2008 17:41

Ska prova det receåtet Hinken

Inlägg av larsw10 »

Kollade på Humlegårdens Ekolager och fann Ej Skotsk Rökmalt utan hittade dessa sorter "Torvrökt malt" och "rökmalt (Weyermann®)" vilken ska användas om man vill göra en riktigt rökig whisky i Teorin självklart tills jag är i Min Utlands stuga vill säga.

Har Du använt dig av någon av dessa sorter för dessa är de enda som jag hittar på Humle shopen.

Tackar för utförligt recept. :D :D
Användarvisningsbild
goffy
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2009 19:46

Re: Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Inlägg av goffy »

skillnaden i stora drag mellan brännvin och whisky är vad man destillerar.
i brännvin så destillerar(bränner) du som namnet framhäver vin medan whisky så destillerar du en simpel öl gjord på säd och jäst(öl utan humle). om du sedan ska in på rom så är det teoretiskt sett brännvin gjord av mäsk på melass(saft från sockerrör).

här kommer lite hjälpsamma länkar:

romtråden:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... sc&start=0
melass av sockerrör:
http://embutiken.se/product.html?product_id=20
special rom turbojäst, behövs egentligen inte, går lika bra med vanlig som du kan läsa i tråden åvan
http://hembryggning.com/butik/turbojast ... -1192.html

wiskey, se föregående tråd eller öl forumet annars har Riku en bra tråd:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=2500


wiskey malt, 2kr extar per kilo om du inte orkar mala den själv:
http://maltmagnus.se/malt/specialmalt?p ... nP_BK5hJog
tror den här jästen kan fungera bra(jäser starkt)
http://maltmagnus.se/jast/ale/aleflytande/wlp099
öl jäst kan du även fortsätta odla så du inte behöver köpa ny. orkar inte gå in på, om du är intresserad så finns det läsning här:

tror du kan hitta "recept" för brännvin själv :P

nästan helt hundra på att all fakta är korekt, annars får någon sparka mig.

bränn lungt //S

edit=blaha
innocence proves nothing
fredde whisky
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: lör okt 06, 2012 18:01

Re: Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Inlägg av fredde whisky »

Läste tidigare inlägg, håller inte riktigt.

Hur du skall få 55% med bara en bränning utan för mycket reflux förstår jag ej. Vid för mycket reflux gör du vodka
Jag kör alltid tre ggr. Vid första koket, då destillatet håller 20% och mindre, sparar jag det o kör det en gång till.
Vid den slutliga destillation vill jag att det som är i kokkärlet håller 40%+

Vid första koket e det viktigt att malten är kvar i koket. Svårt att inte bränna elemetet.

Jäsning med malten, destillering med malt= Mycket smak!
Jäsning med malten, destillering utan malt= Smak!
Jäsning utan malten, destillering utan malt= Lite smak!

Fredde
qvistus
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 17, 2008 20:12

Re: Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Inlägg av qvistus »

Hejsan
Tycker att den intressantaste drycken att göra själv är just smaksatt sprit! Har gjort ett antal whisky med varierande resultat, dom som blivit bäst är tillverkade traditionellt (öl utan humle) köpte whiskymalt från maltmagnus men har även provat rkr:s souremach som verkar lovande efter 7 mån på ek. Hur gör du för att kunna koka med malten i kärlet ?

Qvistus
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Inlägg av stillton »

qvistus skrev:Hejsan
Tycker att den intressantaste drycken att göra själv är just smaksatt sprit! Har gjort ett antal whisky med varierande resultat, dom som blivit bäst är tillverkade traditionellt (öl utan humle) köpte whiskymalt från maltmagnus men har även provat rkr:s souremach som verkar lovande efter 7 mån på ek. Hur gör du för att kunna koka med malten i kärlet ?

Qvistus
nu har jag ingen större erfarenhet av det själv, så du får ta det jag säger med en nypa salt.
men av vad jag har läst så verkar det vara längden (tidsmässigt) på koken som främst är avgörande. men även anläggningsytan mot vätskan naturligtvis.
det optimala är att köra bain marie, så att anläggningsytan blir så liten som möjligt mot mäsken. om man inte har möjlighet till det så bör man se till att koket går hyfsat fort. den enklaste lösningen bör vara att bygga en stripper som kan sluka mycket energi, och samtidigt använda element med mycket yta förstås. ska man bygga en sån stripper så är det lockande att bygga den ganska stor, men det är då man lätt stöter på problemet att koket tar för lång tid, och därför blir vidbränt.
fredde whisky
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: lör okt 06, 2012 18:01

Re: Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Inlägg av fredde whisky »

Jag kör med vattenbad. Ett annat omslutanade kärl runt där jag kokar vatten. Anläggningsytan blir stor så inte malten bränns vid. Under botten har jag ingen anläggning.
Kör även med väldigt kort rör som stigare då jag vill ha med mig allt.

Andra körningen kör jag med ett en meters stigar rör.

/Fredrik
qvistus
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 17, 2008 20:12

Whisky

Inlägg av qvistus »

Har förstått att man på många destillerier använder sig av rör med ånga som går genom mäsken, men det känns lite bökigt för oss hembryggare. Sen har vi ju det med bain marie men jag har inte sätt någon lösning som verkar säker med bra värme överföring! Typ oljebad osv vore kul att se en vettig lösning på detta, sen när vi kommer till lagring så är ju frågan vilken typ av ek man ska använda!? svensk / amerikansk ? jag har kört med svensk ek från egna marker (som ger en personlig känsla) nu är jag ju lite partisk men det smakar riktigt bra! Tyvärr kan man ju inte bjuda vem som helst på denna dryck men dom jag har bjudit är positiva. (dom är ju bara halvt partiska) Vore kul att gå vidare med detta! Ni som provat vad är era erfarenheter vad det gäller lagring ? ek? luftning?

Qvistus
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Inlägg av harley03 »

Pojkar o gubbar ;-)

Skall ni ha produkter med maximal smak så rekomenderar jag att man använder sig av 3st plattor antingen sieve plates eller bubbel caps plattor och destillerar det bara 1 gång och detta innefattar även en refluxkylare i toppen...

Men det går faktiskt att "fylla" bubbel caps plattor med vatten ovanifrån om dom är 100% täta och då kan man köra utan refluxkylare i toppen....

Sila mäsken så den blir ren så kan ni ha elpatronerna direkt in i boilern om ni väljer elpatroner med lågt watt per cm2...



Cheers
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster