Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Damejeanner

Egna uppladdade bilder och annat (de flesta format är tillåtna).
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Damejeanner

Inlägg av TorstenStenmark »

Med ojämna mellanrum häver jag om mina brygder och diskar upp damejeannerna. Så råkade jag ha dom här två bredvid varann och insåg att dom var lika, så jag knäppte en bild.

Hur kan man hålla på med mäskhinkar, när man kan använda sånna här skönheter istället?

Den "lilla" är på 25 liter och den stora rymmer ledigt 50 liter.

Bild


Släng gärna upp bilder på era damejeanner också!
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Damejeanner

Inlägg av Caprimulgus »

Hm, 50 liter......lyllos!
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Damejeanner

Inlägg av m8e »

25liters med skruvkork.
Bild
Senast redigerad av m8e, redigerad totalt 1 gång.
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Damejeanner

Inlägg av Caprimulgus »

m8e, samma som min. Har du möjligtvis koll på om just den sortens skruvlock finns att få tag på som nya?
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Damejeanner

Inlägg av m8e »

Locket följde med så jag vet inte.
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Damejeanner

Inlägg av Sezzi »

50-litersdammen måste ju vara otroligt jobbig att rengöra / hantera dock :) Men tufft är det!
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Hodja
Föredetta moderator
Inlägg: 474
Blev medlem: tis mar 30, 2010 11:12

Damejeanner

Inlägg av Hodja »

Otroligt snygga Torsten :) underbar färg.
JÄSNING


BULKLAGRAS
Flädervin, Jordgubbsvin, Sommarvin (jordgubb-rabarber), Plommonvin, Sommarbärmix (jordgubb-svarta & röda vinbär), Svenskt rödvin (blåbär-aronia-vinbär-lingon-nypon-äpple), Aroniavin
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Damejeanner

Inlägg av TorstenStenmark »

Jag gillar dom där två, man kan se igenom glaset, men man behöver inte bekymra sig så väldigt mycket för solljus. Jag har mörkare också, men dom ser man ju ingenting igenom!

Vidare har jag två sånna som M8 har, men ena skruvkorken gick sönder när jag drog på den för hårt.

Jo, det är lite besvärligt att hantera 50-liters damejeannerna. Den andra är lägre och vidare och har en rottingkorg, så den går ju iaf att flytta på utan allt för stor ansträngning.

När jag diskade den på bilden fick jag ha en hand runt halsen på den, andra handen under botten och liksom gå på huk, så jag kunde vila den mot låren.

Jag får nog lov att knyta någon slags korg med handtag, så jag kan bära ner den i källaren när jag väl har 50-liter vin att bulklagra.
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Damejeanner

Inlägg av m8e »

Vad är måtten på den stora?

Kanske denna korgen från rusta skulle funka? Fast den kanske inte tål vikten...
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Damejeanner

Inlägg av TorstenStenmark »

Jag vet inte riktigt, men den lilla är 35cm i diameter som störst, så jag tror den korgen är för liten.

Ibland hittar man "lövkorgar" som skulle kunna fungera. Men dom jag hittar är antingen av pil (håller inte), eller för små. En enorm rottingkorg skulle inte sitta fel!

Jag skulle ju kunna svetsa ihop en korg av metall, men det är så ofint. Då ställer jag den hellre på en skateboard och rullar omkring den när den behöver flyttas på!

Jag hittade en 25-liters damejeanne med rottingkorg i en second hand-affär (som mest säljer LP-skivor och serietidningar... lite otippat!), häromdagen. Jag är rädd att mina vänner snart kommer göra en intervention, om jag fortsätter köpa på mig damejeanner (jag har 9 och har användning för typ 4 av dom), så jag lät den vara kvar där. Men det skulle vara fint med ett jämnt 10-tal....
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Damejeanner

Inlägg av Caprimulgus »

Nä, ett dussin låter väl avvägt och bra.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Damejeanner

Inlägg av nils-alf »

Och så blir man så glad av damejaner.

Bild
Senast redigerad av nils-alf, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Damejeanner

Inlägg av m8e »

Inte damejeanner men...
Bild
Bild

Hur många har ni?
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Damejeanner

Inlägg av TorstenStenmark »

Ajaj, Alf! Jag har slagit sönder 3 damejeanner, varav en hade innehåll vid tillfället, men jag räddade majoriteten av innehållet... det ser inte ut som att du gjorde det! xD

Jag har 2 st 10-liters drickaflaskor (Ser ut som att du också har två av dessa sällsynta flaskor), 7 st 5-liters och 3 st 2,5-liters.

Så jag har ett jämnt dussin drickaflaskor iaf! :D

Praktiska för allehanda lagring, då dom har tätslutande patentkorkar och rymmer ganska lagom mycket av vad som helst.
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Damejeanner

Inlägg av nils-alf »

jag har fått tre damejaner av dan som jag alldeles nyligen har vågat börja använda. Sen har jag tre 5liters drickaflasker, fyra 10liters och 3 eller 4 två och halv liters. Nä det vart inget kvar av vinet. Förutom fläckarna som fortfarande sitter på tapeten då. Hahaha.
Skriv svar

Återgå till "Bilder och filmer mm"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst