Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Damejeanner

Egna uppladdade bilder och annat (de flesta format är tillåtna).
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Damejeanner

Inlägg av Olofss0n »

Plaguetongue skrev:har 2 st 25-30 liters bruna och en massa mindre flaskor i allt från 15 liter ner till 1 liters bruna och gröna :) vad använder ni dom till? jag tycker plastdunkar e bättre dom går inte sönder lika lätt :P
Plasthinkar är lättare att hålla på med, men fula att kolla på :)
Och dom flesta använder nog dom till jäsning av olika drycker och en del kanske har dom som prydnad.
Och en del har dom som prydnader medans dom jäser drycker i dom :D
Plaguetongue
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: tor okt 07, 2010 5:39

Damejeanner

Inlägg av Plaguetongue »

hehe jao jag brukar själv göra vin i mina, men till mäsk använder jag defenetivt plasthinkar :)
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Damejeanner

Inlägg av TorstenStenmark »

Senaste fyndet.

Jag hittade 3 damejeanner på myrorna. Dom två första har jag redan haft 4 av (två just nu). Nya med gänga på flaskhalsen. Dom var jag ointresserad av. Så hittade jag den här skönheten!

Komplett med rottingkorg och korgstoppning av halm(?), för 65 spänn. Taget!

Nu fylld med björksavsvin/citronvin. Själva flaskan är blåaktig, så det ser grönt ut där nere.

Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Damejeanner

Inlägg av m8e »

Härligt grön färg. :)
Även kul med riktig rottingkorg. Såna där "plankkorgar" blir ju sne(d)a/vridna och så kryper spiken/nubben.
Användarvisningsbild
hoffmeyer
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis mar 29, 2011 12:56
Ort: Skåne

Damejeanner

Inlägg av hoffmeyer »

Hej :wink:
Her är mitt bidrag till ämnet.

Ett bild från vinden :D
Bild

Och sen lite mjödstämning:
Bild

Hittade dom på ett musteri som skulle läggas ner.
Mvh
Ole :-)
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Damejeanner

Inlägg av TorstenStenmark »

m8e skrev:Såna där "plankkorgar" blir ju sne(d)a/vridna och så kryper spiken/nubben.
Det var två sånna som fanns på Myrorna när jag var dit. 90 spänn för dom och 65 för den bättre och finare :roll:

Hoffmeyer: Jag känner mig lite avundsjuk. Men har inte den där första bilden dykt upp någonstans på forumet redan?
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
hoffmeyer
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis mar 29, 2011 12:56
Ort: Skåne

Damejeanner

Inlägg av hoffmeyer »

Hej Torsten.
TorstenStenmark skrev: Hoffmeyer: Jag känner mig lite avundsjuk. Men har inte den där första bilden dykt upp någonstans på forumet redan?
Ju, men det var innan jag hade läst reglerna :oops:
tänkte bare at de inte skulle försvinna!
Mvh
Ole :-)
jastor
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: sön jun 19, 2011 17:23

Damejeanner

Inlägg av jastor »

Fick tag i två 25liters och en 15liters idag. Ingen ide att slänga upp bilder förrns jag rengjort dom.
jastor
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: sön jun 19, 2011 17:23

Damejeanner

Inlägg av jastor »

Bild

Bild

Wasabryggeriet står det på flaskan. Har en 10liters flaska och en 15 liters damejeanne till.
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Damejeanner

Inlägg av TorstenStenmark »

Stiligt! Hoppas du använder dom.

Själv har jag nu 8st 5-liters drickaflaskor, 4st 10-liters och 5st 2,5-liters svagdricksflaskor. 10-litersflaskorna ska jag använda som ölfat - göra specialkorkar och koppla till vanlig fatanläggning. Och dom små går ju att tömma under en kväll. Men vad ska man med 5-liters till? Lol
För stora att ha färdig öl i och för små för att jäsa i, imo.
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Damejeanner

Inlägg av nils-alf »

nu vart det jävligt spännande torsten. Du måste berätta hur du gör när du bygger en fatölsanläggning av flaskerna.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Damejeanner

Inlägg av stillton »

TorstenStenmark skrev: Men vad ska man med 5-liters till? Lol
perfekt för lagring av sprit!
jastor
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: sön jun 19, 2011 17:23

Damejeanner

Inlägg av jastor »

Nu är jag bara en nybörjare som inte ens hunnit starta, tänkte börja med en batch med mjöd inom 2-3 veckor (ska ändå förbi sthlm då och bo i närheten av humlegården, så slipper jag betala frakt för den utrustning jag saknar). Vad är ett vetyigt alternativ för förslutning på damejeannerna? Tänkte för lagringen innan man tappar upp i flaskor och att fortsätta med gummihätta med jäsrör känns inte som nån höjdare.
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Damejeanner

Inlägg av Sezzi »

5-liters är ju perfekta för kryddexperiment tex! Sen så märker jag att det fanken aldrig finns en damejeanne som passar perfekt för hela vinsatsen jag gör... Det brukar alltid bli c:a 23-24 liter vin, och i alla 25-litersdamejeanner som jag testat går det i över 26 liter. Känns inte bra att hälla upp några liter för lite i en sån så det blir en massa luft kvar.

Därför har jag egentligen på senare tid bara köpt 11-litersdamejeanner/drickaflaskor med patentkork. Märkte att då kan man hälla över vinet i 2 såna, och köra nått kryddexperiment i en miniflaska på 2-5 liter. Fördelen med det är även att de är mycket lättare att bära runt på än de stora!
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Damejeanner

Inlägg av Odqvist »

Var på dödsboauktion idag, stod hela dagen och väntade...

Tre st svagdricksflaskor med ställ, två på 5 L och en på 10 L. Så tog det fyra timmar innan de ropades upp, och då visade sig att dessa använts för att inhysa diesel, fotogen och smörjolja :x :(

Surt sa räven...

Det fanns dock flertalet fina gamla ölbackar (kvadratiska för 25 st 33 cl flaskor) från Sandwallsbryggeriet i Borås och några andra. Då det fanns svinrika samlare och dylikt, fick jag inte tag i dessa :( MEN, snöt fanimej till mig en back i bra skick från "Falken", dvs Falcon innan Carlsberg köpte upp bryggeriet. Så, denna eminenta del inhyser nu mitt öl :) Fick punga upp 350:- för att bjuda ut dessa professionella konkurrenter. Dyrt? Ja. Värt det? Kanske. Men jag ville ha en back, och den VAR finast ;) Återkommer med bilder.

På tal om damejanner... Vart hittar man dem egentligen? Fick tag i min fina 25 L med korg, mycket bra skick och knappt använd för 120:- i en tidningsannons.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Skriv svar

Återgå till "Bilder och filmer mm"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster