Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bassprit

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
hobbymeck
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån nov 29, 2010 3:48

Bassprit

Inlägg av hobbymeck »

Jag har lite funderingar angående bassprit när man ska göra en likör.
Spelar det stor roll vilken typ av bassprit man använder?
Vilka basspriter lämpar sig för likör, och har någon några bra riktlinjer på vilken bassprit som skulle tänkas passa bra till vilket "smakomfång"?

Övriga nybörjartips är också välkomna, planerar att påbörja mitt första experiment i veckan :D
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Bassprit

Inlägg av Mooki »

Antar att det är köpe-sprit som avses.
För likörer där mycket socker tillsätts bör man (enligt min mening) inte använda sig av för klen bassprit, nån neutral och trevlig vodka funkar bra.
Personligen körde jag ofta med Wyborowa eller Zubrowka, även ljus rom kan funka i en del lägen. Får man tag på export-styrka kan ju Absolut röd och Finlandia röd vara alternativ, 50% - så kan man sedan justera styrkan efter tycke och smak.
För snaps finns det en del som fördedrar en alkoholsvagare sprit, 32-38%, annars kan man förstås använda sig av samma bassprit som för likör och spä med lite destillerat vatten om man tycker det blir för rivigt.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Bassprit

Inlägg av Godot »

Utlandssprit skulle kunna vara också förslagsvis:
http://www.liviko.ee/?id=822

Där får man in många ppm smakämnen per %!
(Med reservation för enheterna;))

Och dessutom en härlig kryssning från Stockholm till det underbara Tallinn kan jag varmt rekommendera! Staden är bland mina topp 5 i Europa och då har jag ändå besökt mängder av städer i världsdelen.... (Nu fick jag det sagt också...)
hobbymeck
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån nov 29, 2010 3:48

Bassprit

Inlägg av hobbymeck »

Det är alltså bara vodka som gäller? Jag funderade lite i banorna att unyttja basspritens karaktär för att häva fram vissa smaker, tillexempel göra nått kahlua-aktigt med Captain Morgan som bas. Men där kanske jag är ute och cyklar?
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Bassprit

Inlägg av Mooki »

Jag tytcker du tänker helt rätt, finns ju inga "måsten" - tycker absolut du ska testa lite olika basspriter, i mitt inlägg var jag lite insnöad på frukt- och bärlikörer och vad jag testat. Rom är enligt min mening en allmänt trevlig spritsort som absolut kan lämpa sig väl när man gör lite intressantare likörer (och även snapsar för den delen).
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Bassprit

Inlägg av m8e »

Om man gör frukt/bär-likörer så passar rom förmodligen jättebra. Fast i och med att frukt och bär innehåller en del vätska så ska man helst börja med något starkare än 40%. "caskstrength"(ca 60%?) rom skulle nog vara perfekt.

När man tex gör romtopf med vanlig rom så finns det risk att det börjar jäsa. Man måste antingen begränsa mängden frukt/bär, döda jästen med ett högt sockerinnehåll eller fuska med någon nyare metod.

Rom passar kanske även till chokladlikör?

Om man gör örtlikörer så passar det nog bäst med vanlig 37,5-40%:ig sprit. Fast om man vill ha lite mer grön färg från örterna så kan man använda starkare sprit. Absint är ett exempel...som kanske inte är en likör :wink:
hobbymeck
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån nov 29, 2010 3:48

Bassprit

Inlägg av hobbymeck »

Tack för hjälpen, nu har jag fått lite uppslag att jobba med: )
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster