Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Calvados på G!

Allt om calvados
Användarvisningsbild
Bubbel
Bryggare
Inlägg: 185
Blev medlem: mån jun 21, 2010 21:03
Ort: Malmö
Kontakt:

Calvados på G!

Inlägg av Bubbel »

Så då var det snart dax att bränna ut sitt äppelvin i potstillen
för att förhoppningsvis få fram drickbar calvados :)

Äppelvinet är framställt av äppeljuice på tetra från lidl.
OG uppjusterat till 85 med socker (oxo från lidl hehe)
Vilket bör ha jäst ut till cirka 11%


Bild

Jästen jag avnände var gamle trotjänaren Monty från Lalvin.

Bild

Äppelvinet har klarnat fint, nästan synd att bränna det :P

Bild

Förhoppningsvis kommer det bli lite vaniljtoner av det här


Återkommer nästa helg med lite bilder på bränningen :)
Lagom är alldeles för lite!

PÅ GÅNG
Cascachi bärs på lagring.
Amarillo single hop ale på lagring.
Ipa med nb, ekg, och uppodlad fullers jäst på lagring.
20 liter lager med NB och saaz jäser med 2 olika jäst sorter
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Calvados på G!

Inlägg av aqua vitae »

Blev det bränning av?
Användarvisningsbild
Bubbel
Bryggare
Inlägg: 185
Blev medlem: mån jun 21, 2010 21:03
Ort: Malmö
Kontakt:

Calvados på G!

Inlägg av Bubbel »

Jo visst blev det bränning av! :)

Kokade 2x4 liter äppelvin, blev cirka 1 liter 60% produkt.
Skall spädas till 40% om ett par veckor.

Redan nu har det råa skarpa i drycken försvunnit och en tydlig ton av
äpple och ek har tagit vid, luktar väldigt likt whiskey konstigt nog :?


Nu kokar det!
Bild


Dropp dropp
Bild


6 cl of goodness
Bild


Redo för blending! Och jo, jag gillar e-kolvar :wink:
Bild


5 gram ekspån tillsatt och 1 veckas lagring
Bild


Snart 2 veckors lagring, ekspånen har sjunkit till botten.
Färgen något mörkare
Bild


Skall ge det 1 vecka till, sen blir det provsmakning :)

kommer uppdatera med intryck, smak och lukt
Lagom är alldeles för lite!

PÅ GÅNG
Cascachi bärs på lagring.
Amarillo single hop ale på lagring.
Ipa med nb, ekg, och uppodlad fullers jäst på lagring.
20 liter lager med NB och saaz jäser med 2 olika jäst sorter
Användarvisningsbild
Cubus
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön dec 19, 2010 22:33

Calvados på G!

Inlägg av Cubus »

Vilket märke på juicen köpte du och vilket förhållande hade du på vatten/juice?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Calvados på G!

Inlägg av latmasken »

Om jag inte minns fel har han skrivit i en annan tråd om juicen och det var "ren" äppelmust (inget koncentrat alltså utan 100% must).

Hittar tyvärr inte den tråden (vet inte om det var egen tråd eller en kommentar i nån annan tråd).
Användarvisningsbild
HerrLarsson
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: mån nov 08, 2010 8:44

Calvados på G!

Inlägg av HerrLarsson »

Följer denna tråd med spänning! Om det bli bra Calvados genom Lidls äppeljuice kommer det definitivt användas som bas i nästa sats :).
Funderar dock på att musta några få kilo äpplen och russin, sedan koka bort vätskan till hälften och blanda i för att få upp smaken lite.

Det är verkligen en härlig färg den fått genom lagringen!
Användarvisningsbild
Bubbel
Bryggare
Inlägg: 185
Blev medlem: mån jun 21, 2010 21:03
Ort: Malmö
Kontakt:

Calvados på G!

Inlägg av Bubbel »

latmasken skrev:Om jag inte minns fel har han skrivit i en annan tråd om juicen och det var "ren" äppelmust (inget koncentrat alltså utan 100% must).

Hittar tyvärr inte den tråden (vet inte om det var egen tråd eller en kommentar i nån annan tråd).

Alltså, det är vanlig färdigblandad äppeljuice i 1 liters förpackning :)

Jag har alltså inte tillsatt något vatten i juicen, bara socker.

vidare tror jag inte inte att det har någon som helst betydelse om man använder lidl,s juice eller ica,s eller coop,s
Jag köpte lidls för att den är billig :wink:

Absolut bäst måste ju vara att plocka äpplena själv
musta dom och jäsa musten.
Lagom är alldeles för lite!

PÅ GÅNG
Cascachi bärs på lagring.
Amarillo single hop ale på lagring.
Ipa med nb, ekg, och uppodlad fullers jäst på lagring.
20 liter lager med NB och saaz jäser med 2 olika jäst sorter
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

Calvados på G!

Inlägg av vinifera »

vidare tror jag inte inte att det har någon som helst betydelse om man använder lidl,s juice eller ica,s eller coop,s
Jag köpte lidls för att den är billig Wink

Absolut bäst måste ju vara att plocka äpplena själv
musta dom och jäsa musten.
Jo jag tror det senare blir mer likt en riktig calvados även om vi inte har de äppelsorter som behövs. För ett par år sedan mustade jag ca 200-300 kg höst/vinteräpplen och fick ut ca 70-75% i en egntillverkad äppelpress av ett par tjocka plåtbitar med åtta hål, fyra gängade stänger, 12 muttrar, fem restaurangbrickor och ett sönderrivet, vävt duschdraperi+en gammal köttkvarn med grövsta skivan.

Ett par månader senare efter ett tiotal plasthinkar med ca 4,5% + strippning och andradestillation i potstill fick jag ca 20-25% heads, 10-12 % som ev skulle blandas in i slutprodukten, 55-65%% body och nu började jag sätta in lite reflux. Ut kommer ett ytterst fylligt elexir ca 5-10%. Efter att ha sugit ut allt göttigt lagrade jag 3 flaskor med de olika delarna en varierande tid. Jag hade rostat ekpinnar av pekfingerstorlek och slängde i ett tiotal i den ca 65% vätskan.

Som den var, men utsädd till ca 38% blev det tre olika smaker. Headsen var mycket fruktig läs etylacetat, acetaldehyd estrar och grejer. En inte helt oangenäm doft -fruktig, smaken var lite headsig och inte god.

Sedan kom bodyn som är väldigt äpplig och god även om en vanlig standardcalva som t ex Père Magloire Fine Calvados, spelar skiten ur min produkt, än så länge. Den är fylligare, med lite mognadstoner som behagligt oxiderat äpple, lite sötma i doften. svårt att beskriva.

But now we're gonna talk serious business! Pretailsen, om man ska kalla den så eftersom det är det allra sista goa innan tailsen attackerar med full kraft med en doft, som vissa beskriver som vedervärdig, men som jag lite blygsammare skulle benämna som obehaglig, smaken besk i kubik. Iaf är doften på pretailsen söt, riktigt fyllig, nästan oljig om man kan beskriva en doft så och med en klar gulröd äppleton, inte grön som en Sourz Apple. Smaken liknande och lång med en liten, inte obehaglig beska. En yngre doft/smak än referenscalvan ovan men klart godare. Tyvärr blev det ju bara två till tre liter av detta elixir. Efter 250 kg äpplen!! Men tycker man som jag om doft och smak på olika sätt så var det definitivt värt det.

Ett år senare, efter daglig luftning alltmellan 10 min till 20 timmar (glömde), de första 1,5-2 månaderna, mer sällan därefter, med tillsats av dubbelt så mycket ek till var och en av delarna, så var det av förklarliga skäl inte så mycket kvar i flaskorna. Något hade nallat sin andel.

Luftningen är viktig för att emulera ekfatslagring. En akvariepump som inte luktar gummi är bra+ akvariesten i keramik som inte löses upp av spriten. Vad som händer i ett ekfat är en ytterst långsam oxidering av spriten vilket gör att smakerna förändras till det bättre. Samtidigt gör eken att vinet kryddas med vanillin och annat. Tre års ekfatslagring går på bra mindre än ett år med denna metod, skulle jag tro.

Iaf så hade doften/smaken djupnat. mjuknat och blivit godare än innan. Jag hade under året blandat delarna i olika proportioner och kommit fram till att man kunde få en helt ok calva om man blandade allt till en enda dryck, till o m headsen hade blivit helt ok. Kanske skulle jag tagit mer heads?

Två år senare drack jag upp de sista skvättarna och konstaterade att nästa äppelår ska jag pressa 500 kg. Skitjobbigt, men kul. Kanske kan jag lagra den lite mer och se vad som händer.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Calvados på G!

Inlägg av stillton »

vinifera skrev:
Jo jag tror det senare blir mer likt en riktig calvados även om vi inte har de äppelsorter som behövs. För ett par år sedan mustade jag ca 200-300 kg höst/vinteräpplen och fick ut ca 70-75% i en egntillverkad äppelpress av ett par tjocka plåtbitar med åtta hål, fyra gängade stänger, 12 muttrar, fem restaurangbrickor och ett sönderrivet, vävt duschdraperi+en gammal köttkvarn med grövsta skivan.
vilket projekt!
att skapa neutral etanol är ju löjligt enkelt jämfört med den kreativitet och hantverk som krävs för dylika skapelser.

kanske borde du lufta dina cuts under några dagar (istället för lagring) innan du gör din "blend"?
fundera även över hur smaken skulle påverkas om du blandar ut det med en del ren etanol innan lagring. kanske skulle du kunna tillsätta mer av luftad pretails till lagringen då?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Calvados på G!

Inlägg av aqua vitae »

stillton skrev:fundera även över hur smaken skulle påverkas om du blandar ut det med en del ren etanol innan lagring.
Det skulle smaka mindre?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Calvados på G!

Inlägg av stillton »

aqua vitae skrev:
stillton skrev:fundera även över hur smaken skulle påverkas om du blandar ut det med en del ren etanol innan lagring.
Det skulle smaka mindre?
inte nödvändigtvis. det finns en gräns när bodyn i sig ger för mycket smak. det kan då vara vettigt att späda ut bodyn med ren sprit för att framhäva en större proportion av heads och/eller tails.
Användarvisningsbild
Bubbel
Bryggare
Inlägg: 185
Blev medlem: mån jun 21, 2010 21:03
Ort: Malmö
Kontakt:

Calvados på G!

Inlägg av Bubbel »

Värsta trådkapningen detta året? :wink:

Skämt o sido,
Grymt med engagerade killar som du vinifera :)
Lagom är alldeles för lite!

PÅ GÅNG
Cascachi bärs på lagring.
Amarillo single hop ale på lagring.
Ipa med nb, ekg, och uppodlad fullers jäst på lagring.
20 liter lager med NB och saaz jäser med 2 olika jäst sorter
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

Calvados på G!

Inlägg av vinifera »

kanske borde du lufta dina cuts under några dagar (istället för lagring) innan du gör din "blend"?
Klart jag luftat allt, såväl body som heads o tails innan jag gjorde min blend. Sedan vill jag göra äkta vara dvs inget socker till mäsken eller etanol till slutprodukten. Då smakar det mindre!

I vissa fall såsom när man destillerar örter kan smaken bli för intensiv och behöver spädas men icke när man gör calvados, whisky mm. Bättre då att spara faints till ett senare tillfälle. Inget fusk inte! :)
Användarvisningsbild
HerrLarsson
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: mån nov 08, 2010 8:44

Calvados på G!

Inlägg av HerrLarsson »

Haha, ja du Bubbel :lol:

Hur går det för dig? Jag väntar fortfarande med spänning över resultatet! Mer bilder och en rapport över läget vore helt i sin ordning :)
Skriv svar

Återgå till "Calvados"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst