Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rena brännvin genom limpa

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Plaguetongue
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: tor okt 07, 2010 5:39

Rena brännvin genom limpa

Inlägg av Plaguetongue »

Har testat att rena genom en skogaholms limpa

funkar inte alls.

smakar skit.

ska testa en raggsocka när jag tvättat dom =)
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Rena brännvin genom limpa

Inlägg av Godot »

Tror inte skillnaden blir så stor om du låter bli att tvätta raggsockorna.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Rena brännvin genom limpa

Inlägg av Blådåren »

Tror "plaguetounge" visar prov på humor och ironi !!

(iaf hoppas jag det..) :lol:
Sprit löser mycket, men inte problem..
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Rena brännvin genom limpa

Inlägg av Caprimulgus »

Möjligtvis om man fyller raggsockan med kol och stoppar in den i limpan :)

Humor är bra. En bristvara rent av.
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Rena brännvin genom limpa

Inlägg av m8e »

Annars kanske det ger lite spannmålskaraktär. :lol:
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Rena brännvin genom limpa

Inlägg av aqua vitae »

Men passa dig för att låta spriten komma i kontakt med träprodukter, då kan träenzymerna omvandla spriten till träsprit.
Därför avträar systemet all sprit som lagras i ekfat samtidigt som de öppnar flaskorna för att tillsätta kräkmedel.
Det är därifrån uttrycket avträde kommer.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Rena brännvin genom limpa

Inlägg av Godot »

Raggsockor i sin tur resulterar väl i tåbira, vilket i sig är ett misslyckande då meningen var att rena sprit.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Rena brännvin genom limpa

Inlägg av latmasken »

Jag känner en segelmakare som köpte en båt som han skulle döpa till Taubebira. Gissa vem som hade ägt den båten?
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Rena brännvin genom limpa

Inlägg av Odqvist »

Haha, borde sammanfatta denna tråden till en bok :D
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Fraams Palsing
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons okt 24, 2012 8:31

Re: Rena brännvin genom limpa

Inlägg av Fraams Palsing »

Hej!
Måtte allt vara vääääl!
På 1950-talet gjordes det försök att rena den av staten förstörda sprit som gick under namnet ”rödsprit!” Man (törstiga varelser) silade den genom brödlimpor, med resultat att färgämnet (fuchsin) försvann, men det huvudsakliga denatureringsmedlet var 3-8 % metanol, och den försvann inte! Personligen såg jag förtäring av silad sprit, men som det också hände att limpan senare på dagen åts upp, kan man ju undra hur förnuftigt det hela var! Men herrarna( det var alltid herrar ; vad säger feministerna om detta, skulle det inte varit könskvotering?) mådde inte sämre än vanligt!
Ett annat alternativ var den då förekommande ”blåspriten!” Blåspriten var denaturerad med pyridin, och det klarade ”gubbarna” av, det också! Ibland förekom ordet ”snickarkonjak” såsom benämning på blåsprit! Stenhuggaren Rickard Hallgren i Påskallavik kunde förtära det mesta, och blev så förtjust i ”snickarekonjak” att han vid åtminstone ETT tillfälle var inne på Systembolaget i Oskarshamn och efterfrågade ” den där goe blå konjaken!” Förmodar att Rickard fick reda på det rätta förhållandet.
I kokpunkt skiljer det ju c:a 14 grader emellan etanol och metanol, så vid försiktig destillation kunde vi skilja det tämligen bra. Något annat som kunde göras var att blanda blåsprit med kaustik soda ; det rätta namnet är väl natriumhydroxid, och sedan destillera det !
Jag arbetade under någon tid på ett laboratorium, och den dryck-intresserade ingenjören var för övrigt den man som tidigare upplyst mig om konsten att rena blåsprit medelst natriumhydroxid.
Litet längre fram skulle vi tillsammans på arbetstid köra en ”laddning”, men det hela misslyckade, och när vi sniffade på resultatet förstod vi varför! Det doftade bensol, som det hette DÅ ; nu heter det bensen. Den elaka staten hade bytt denatureringsmedel ; ersatt pyridin med bensol, och eftersom det bara skiljer 2 grader i kokpunktshänseende emellan etanol och bensol var det inte lätta att rena det gonom vanlig destillation.
Blåsprit finns inte längre, och jag tror staten saboterat rödspriten, som nu kallas något annat och är denaturerad med allsköns svåreliminerade elakheter!
Mig veterligt har det bara förekommit ETT dokumenterat fall då någon dött av att förtära rödsprit!
Hälsningar!

Fraams Palsing
Senast redigerad av Fraams Palsing, redigerad totalt 1 gång.
All sprit är god!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Rena brännvin genom limpa

Inlägg av stillton »

det var intressanta anekdoter Fraams, jag har läst mig till att metanol används och har använts i många länder för att denaturera etanol, men aldrig hört talas om hur det har fungerat i sverige.
att denaturera med metanol var verkligen ett stort misstag (särskilt i förbudstidens USA, även om man då naturligtvis skyllde alla förgiftningsfall på svartspriten och inte tog något eget ansvar). dom som drack det kände inte att det var något fel på spriten, men riskerade allvarliga biverkningar.

metanol är svårare än vad man kan tro att destillera bort från etanol, även om kokpunkten skiljer sig markant. på samma vis är det väldigt svårt att destillera bort allt vatten från etanol, trots att kokpunkterna skiljer sig väldigt mycket. lyckligtvis behöver vi inte bekymra oss om det när vi kokar från vanlig mäsk.

det du säger om kaustiksoda tyder på att det antagligen användes stora mängder etylacetat för att denaturera spriten (det används även idag, men antagligen i mindre mängd än då).

idag används främst bitrex för att få till en så otrevlig smak som möjligt. övrig denaturering görs i tillräckligt små doser för att det inte ska vara allt för skadligt att dricka spriten. i motsats till metanol, som väl var tänkt som avskräckande, men inte smakar så illa. så metanolen har nog tagits bort av samma anledning som metanol. det är bättre att dom dricker oskattad sprit som smakar skit, än att staten ska ta livet av folk som försöker få bort gifterna men misslyckas.

jag tror ingen har dött av dagens rödsprit annat än av alkoholförgiftning då. däremot har det förekommit att denaturerad sprit har förgiftats med metanol oavsiktligt. http://www.expressen.se/nyheter/biltema ... -rodsprit/

man hör ofta rapporter om att "hembrännare" i indonesien förgiftar turister med sin sprit. jag har funderat en del på hur det kan komma sig att det finns metanol i den spriten. för mig känns det troligast att dom använder etanol som denaturerats med metanol.
om artikelförfattarna hade riktat lyktan mot det istället för att skylla på elaka hembrännare som försöker förgifta turister så hade problemet kanske varit löst för länge sedan.. åtminstone till samma utsträckning som det gjort i västvärlden..
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Rena brännvin genom limpa

Inlägg av Blådåren »

vaddå "blåsprit" ;-)
Sprit löser mycket, men inte problem..
Fraams Palsing
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons okt 24, 2012 8:31

Re: Rena brännvin genom limpa

Inlägg av Fraams Palsing »

Hej!
"Blådåren!"

Ja, jag och blåspriten tillhör det förgångna! På 1950-talet fanns i varje fall i huvudsak två sorters denaturerad sprit! Rödsprit / blåsprit! Jo, det fanns kanske flera, men dessa torde vara de mest kända i allmänt bruk! Denna sprit gick bra att exempelvis späda ut tjära med, och det fanns de som hade den i kylaren såsom frostskyddsvätska i bilen vintertid. Nu minns jag inte utspädningsproportionerna, men det finns uppgifter om det någostans. Säkert kan man få vet mera om detta, kanske på "Google?"
Jag undrar om inte blåsprit användes inom trä-behandling eller likanade, kanske därför den fick smeknamnet "snickarekonjak?" Är osäker!
På blåspritflaskorna minns jag att det stod :"Rödsprit är brännsprit. Om blåsprit likväl användes...! Där slutar "minnet!"
Det där om att det bara fanns ETT dokumenterat dödsfall till följd av rödspritförtäring tror jag fanns att läsa i en bok som hette ” Farligt att förtära, inandas och beröra.” av Matts Bergmark.

Hälsning! Fraams.
All sprit är god!
Fraams Palsing
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons okt 24, 2012 8:31

Re: Rena brännvin genom limpa

Inlägg av Fraams Palsing »

Hej!
"Stillton!"
Glömde nämna ingenjörens kommentar när vi fann att det var bensol/bensen som denatureringsmedel i blåspriten , istället för pyridin :
"ALLT ska dom förstöra!"

Du nämner etylacetat. Var det inte etylacetat (ättiketer) och natriumhydroxid som blandades och sedan skulle destilleras under omrörning eller efter omrörnig? Proportionerna minns jag inte , bara att det inte blev för mycket av det ena! Sysslade inte med det, men en målare jag berättade detta för kom med både förslag och etylacetat till mig!
Så minns jag, och detta är nog minst 20-30 år sedan, att polisen sprängt en alkoholfabrik ; kan det ha varit i Göteborg?
Det var så att etylacetat inte försåldes till privatpersoner, inte i större mängd i alla fall, och de ”fasttagna ” herrarna hade av det skälet startat målarfirma för att kunna inhandla det som behövdes. I stället för att röra om blandningen hade de placerat stora fat med densamma i koffertarna på sina bilar, och kört i skogen, eller i guppig terräng, och sedan destillerat! Det rörde sig om minst ett tusental liter färdig sprit, och efter det att de åkt fast lät polisen kontrollera produkten, och det var verkligt fin och ren alkohol, fullständigt fri från finkel!
Beträffande mig och målaren blev det intet av med fabrikationen ; det lilla vi drack tillverkade vi på samma sätt som de flesta av oss på detta forum!

Hälsningar!
Fraams
All sprit är god!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Rena brännvin genom limpa

Inlägg av stillton »

jo, det ska gå att tillverka etanol genom att blanda ut det med valfri rejält basisk produkt (finns nog någon tråd om det på forumet). reaktionen kan dock bli våldsam, och i värsta fall självantända. därtill blir det antagligen en hel del etylacetat kvar (och antagligen andra biprodukter) som ändå måste destilleras bort.
men dåliga idéer har ju inte direkt varit ett hinder för hembrännarna i sverige historiskt sett..
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster