Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Aquastill från vinsenteret

Allt om vattendestillatorn.
izack
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre maj 15, 2009 14:02
Ort: västerås

Aquastill från vinsenteret

Inlägg av izack »

Undrar om nån vet nåt om den, den är ju ställbar från 0-150 grader enligt dom så ställer man den på låg temperatur borde den väl ge ungefär samma produkt som en plastis eller tänker jag fel nu? lär ju självklart ta längre tid än de brukar göra med en vattendestillator men.

Nån som har nån ide om ifall jag tänker rätt nu eller är jag helt ute och cyklar?
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Aquastill från vinsenteret

Inlägg av Perry »

Ja, du tänker fel nu!

Det enda som händer om du sänker tempen är att det går långsammare.

Vill du ha bättre kvalitet på drickat så kolla på nån sorts kolonn, tex. en kolonnspiralis.
izack
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre maj 15, 2009 14:02
Ort: västerås

Aquastill från vinsenteret

Inlägg av izack »

Ok, är även en plastis bättre än vattendestillatorerna då lr?
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Aquastill från vinsenteret

Inlägg av savonit »

sänker du tempen kan du ev få högre % på slut produkten, beroende på hur apparaten är konstruerad, men vatten desten är tyvärr en skitig apparat ,liten praktisk men skitig sprit.
izack
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre maj 15, 2009 14:02
Ort: västerås

Aquastill från vinsenteret

Inlägg av izack »

Synd at den ska vara de, liten och verkar ju väldigt smidig annars
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Aquastill från vinsenteret

Inlägg av savonit »

Tror att spiralbrännaren är det bästa och smidigaste om man bor i lägenhet.
Själv använder jag ännu vattendesten.
izack
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre maj 15, 2009 14:02
Ort: västerås

Aquastill från vinsenteret

Inlägg av izack »

men för att återkomma till aquastillen så fins de ingen mening att köpa en sån istället för en från t.ex destvatten som man inte kan reglera värmen i?
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Aquastill från vinsenteret

Inlägg av savonit »

tja alltså det beror sig ju på, du kan ju få en trevligare slutprodukt med högre % och ev möjligen något renare sprit.

Men det beror sig ju helt på priset.
izack
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre maj 15, 2009 14:02
Ort: västerås

Aquastill från vinsenteret

Inlägg av izack »

skillnaden i pris ligger bara på 3-400:- så kanske är värt att testa om de nu inte blir nåt annat helt å hållet
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Aquastill från vinsenteret

Inlägg av Sylar »

Om du köper en sådan maskin som du kan ställa värmen på så kommer du bara bli av med dina pengar. Om den är konstruerad som jag tror att den är så ställer du bara värmen i kärlet och då blir det bara skit, för det första ska mäsken koka i en vattendestilator och vrider du ner värmen tillräckligt så kommer det sluta koka, och om det går att ställa värmen efter grader så är det garanterat en termostat som styr och den hinner aldrig reglera, så det kommer stötkoka komma ut sprit ojämt hela tiden.
Det är dimmer som gäller vid effektreglering.

Jag själv tycker vattendestillatorn är en superfin maskin, den kanske inte gör den bästa spriten men det är ingen som höjer ögonbrynen som ser den om dom inte vet vad det är och det blir skaplig sprit av den.

Spiralbrännaren funkar bra det kan jag hålla med om men det är alltid krångel med dom tycker jag, man får bända på spiralen osv... brännt mej på den har jag också gjort förövrigt :P

Mvh Sylar
izack
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre maj 15, 2009 14:02
Ort: västerås

Aquastill från vinsenteret

Inlägg av izack »

okay, då blir de väl ingen sån nu iaf, kanske blir nån nnan variant i framtiden men just nu har jag en annal lösning på g som ja tänkte testa, skulle iof va skönt me nåt litet och smidigt så, hört olika om kvalliteten som kommer ur dom, vissa säger att de måste kolas många gånger å vissa säger att de inte behövs kolas alls så antar de beror på hur välsmakande vara man vill ha
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Aquastill från vinsenteret

Inlägg av stillton »

izack skrev:okay, då blir de väl ingen sån nu iaf, kanske blir nån nnan variant i framtiden men just nu har jag en annal lösning på g som ja tänkte testa, skulle iof va skönt me nåt litet och smidigt så, hört olika om kvalliteten som kommer ur dom, vissa säger att de måste kolas många gånger å vissa säger att de inte behövs kolas alls så antar de beror på hur välsmakande vara man vill ha
det enda du behöver veta är att det är den absolut enklaste formen av destillation. du separerar bort en del tyngre alkoholer och vatten, men det blir i princip inte renare.
det går väl iof att ta cuts med den, men eftersom satserna är så små ser jag det i princip som lönlöst. vilken annan brännare du än väljer så kommer den kunna ge renare sprit.

med det sagt så säger jag inte att vattendestillatorn är värdelös, men man bör vara medveten om att det inte är nån mirakelmaskin.
izack
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre maj 15, 2009 14:02
Ort: västerås

Aquastill från vinsenteret

Inlägg av izack »

nej att de inte är nån mirakelmaskin vet ja redan men man kan inte komma ifrån att den är smidig på sitt sätt

men tack för alla svaren, e väl lite klockare på hur de ligger till nu iaf och lär säkerligen komma fler frågor vid nåt tillfälle
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster