Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Julsnapsen 2010

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Julsnapsen 2010

Inlägg av Odqvist »

Hej go vänner. Det är dags att sätta julens snapsar, även om det redan är sent ute. Är dålig på detta med kryddning men fruktansvärt intresserad. Rippade några recept från en site:

Kryddsnaps till julen

En smakrik julsnaps som min hustru tackar ja till två gånger.
35 cl brännvin special
1 liten kanelstång
1 liten bit torka ingefära som krossas
10 kryddnejlikor
10 kardemummakärnor
2-3 stjärnanis beroende på storlek
1 msk socker
1 sträng avskalad apelsinskal. Obs inget vitt får komma med.
Lägg alla kryddorna i en glasburk och slå på brännvinet. Sätt på ett lock och låt den stå ett par dagar men skaka den lite då och då så att kryddorna kommer i rörelse. Efter två dagar tillsätts apelsinskalet och glasburken får stå i ytterligare två dagar och provsmaka. Om den är till belåtenhet så sila ifrån kryddorna genom ett kaffefilter. Serveras rumstempererad.

Edsbacka krogs julsnaps

Med ett äldre modifierat recept har Christer Lingström på Edsbacka krog blandat ihop en snaps som dricks till den kokta julskinkan.

70 cl 32-38 % okryddat brännvin
8 bittermandlar
5 sötmandlar
5 hela nejlikor
10 svartpepparkorn
10 kryddpepparkorn
1 msk rivet grapefruktskal
Låt blandningen stå i tre dagar, sila av kryddorna och servera. Men den vinner på att lagras. Efter lagring bör den provsmakas för eventuell spädning innan den serveras rumstempererad.

Julsnaps för den
som är sent ute


Ingredienser:
75 cl sprit
0,5 dl russin
2 kanelstänger
1 bit ingefära
1 bit pomeransskal
8 skållade mandlar
4 kryddnejlikor
Så här gör du:
Stoppa kryddorna i en flaska. Häll på spriten och låt dra minst 4 timmar.(Helst längre)
Serveras 16 –18 grder

Kronobergaren

"En redig kronobergare" är smeknamnet på denna snaps. Det är ett gammalt familjerecept från Per Blomqvists hemsida. Essensen skall dra i högst 24 timmar och räcker till ca tre helflaskor brännvin special eller vodka beroende vilken på vilken alkoholstyrka man vill ha. Kryddsmaken kommer fram bättre med svagare brännvin.

Detta behövs:
1 liten flaska vodka, ca 35 cl
1/2 dl torkade enbär
3/4 msk anis
1 msk fänkål
1 1/2 msk kummin
3 g angelikarot (finns i hälsokostaffärer)
1/2 msk rivet citronskal

Krossa enbären väl. Häll dem och de övriga kryddorna samt citronskalet i vodkan. Låt dra tills önskad smak uppnås, dock högst 24 timmar. Sila av och slå upp på ny flaska. Tillsätt ca 8 cl essens till en hel flaska vodka.

---

Vad tror ni om dessa?
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Julsnapsen 2010

Inlägg av Mooki »

Tycker de ser rätt smarriga ut allihop, men...
Skulle jag välja två (vaför jag nu skulle göra det kan man iofs undra) så tycker jag "Kryddsnaps till Julen" och "Kronobergaren" låter vassast - blir dessutom lite varierat.
Annars kunde det vara kul att sätta flera och rösta bort en på julafton, så kör man det varje jul - då borde man ha ett riktigt schysst snapsbord så småningom :)
Tycker du kan filma utröstningen och sälja konceptet till SVT sedan :twisted:
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Julsnapsen 2010

Inlägg av Odqvist »

Så, jag och "Bagar´n" satte ihop en variant på det första receptet, därav blev det "Smedsängens Bagarsnaps". Återkommer med exakt recept och resultat.

Sätter nu 25cl flaskor på prov. Satte julsnaps, pors och kräftsnaps idag.

Funderar på att sätta Edsbacka också, verkar mycket intressant med mandel och peppar.

Mooki, bra idé. En slags snapsevolution, där bara "den godaste överlever", eller som Darwin sa i Finland: "Bara den starkaste överlever." :lol:
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
BatMan
Bryggmästare
Inlägg: 444
Blev medlem: sön jul 11, 2010 19:47
Ort: ..under the cabbage patch.

Julsnapsen 2010

Inlägg av BatMan »

Odqvist skrev: Sätter nu 25cl flaskor på prov. Satte julsnaps, pors och kräftsnaps idag.
crayfish schanps? how in gods name do you fit the crayfish into the bottle? and what does it taste like?? :wink: :wink:
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Julsnapsen 2010

Inlägg av Odqvist »

Honestly, you don´t really wanna know, do ye? :lol:
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Julsnapsen 2010

Inlägg av Odqvist »

Satte precis 25cl "Edsbacka" dock med citronskal ist för grape, pga brist i skafferiet ;)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Badman
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 28, 2005 2:00

Julsnapsen 2010

Inlägg av Badman »

Ja, det är i sista minuten. Jag inhandlade mina kryddor så sent som idag, så jag hoppas att det ska hinna bli färdigt. Det där med att krydda sin egen snaps är hursomhelst ett gammalt kulturarv som jag tycker att vi ska ta noga vara på. Hur trevligt är det inte att kunna ställa fram ett vackert och välsmakande brännvin som man har tillverkat ! Jag har intresserat mig för detta i en hel del år och har hunnit göra både välsmakande och fullständigt vedervärdiga snapsar.

Jag använder numera nästan bara torkade kryddor från snabbköpets hylla och jag sätter snapsen på följande vis:

Jag lägger kryddorna (hela, ej malda) i en glasburk (typ sylt-) och slår några deciliter sprit över. I någon vecka eller så skakar jag om burken lite när jag går förbi. Sedan får burken stå stilla, djävligt stilla i ett par månader (bråttom med julsnapsen nu). Under denna tid sjunker smolket till botten och smaken mognar. När man anser sig ha väntat tillräckligt länge dekanterar man försiktigt över sin essens i något annat kärl. Denna essens spädes sedan efter tycke och smak till en drickfärdig snaps. Det där med att låta essensen stå och klarna är viktigt ! Jag vill ha min snaps kristallklar och detta kan ej åstadkommas med exempelvis kaffefilter.

Till jul tänker jag sätta tre olika snapsar:

Kummin. Denna ska jag ha till sillen

Anis, fänkål, kummin och pommerans
. En härlig akvavit som passar till all mat. Några centiliter sherry i brännvinskruset lyfter snapsen ytterligare. Tips: Kockens (hela) brödkryddor i påse har en perfekt balans mellan anis, fänkål och kummin.

Kanel och pommerans. En mumsig smuttesnaps som sitter som en smäck till risgrynsgröten. Ett snapsglas congac i en karaff med detta brännvin rundar av fint. Denna snaps passar dock inte alls till mat, till sillen är den en katastrof !

Det är lätt och roligt att göra egen snaps. Köpeessens på små flaskor är en styggelse !

Skål !

(Edit)
Odqvist:
Jag glömde ju att kommentera dina snapsar :oops:
Av recepten att döma så borde det bli fantasktiskt goda brännvin ! Speciellt kardemumma och ingefära som ingridiens väcker min nyfikenhet. Använd den bästa sprit du kan uppbringa/åstadkomma och låt essensen klarna ordentligt så ska du se att du har några riktigt vackra gomkittlare på ditt julbord.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Julsnapsen 2010

Inlägg av Odqvist »

Tackartackar! :)

Tänkte på detta med essens: När du sedan blandat ut essensen med ren sprit, ska den då få lagra vidare ett tag innan servering? Vilken procenthalt brukar du landa på? Har satt mina essenser på 40% bra sprit, men de känns för starka. Tycker du ja ska blanda ut med destillerat vatten till ca 36%

Har nu färdiga essenser på Bagarsnaps (variant på 1a receptet), Edsbacka krog, Kräftsnaps (dill, dillfrö, anis, fänkål) och Porsbrännvin. Alla ganska vackra men för starka för att drickas utan spädning så de får vara essenser.

Hur får man vacker färg på den färdiga snapsen utan att få för stark krydda? Har läst att färsk johannesört ger blodröd färg, låter intressant, men hur smakar detta?

Har du någon erfarenhet av bärsnapsar, typ lingon ;) verkar intressant.

Tack.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Badman
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 28, 2005 2:00

Julsnapsen 2010

Inlägg av Badman »

När essensen är färdig (klar och mogen) så är det bara att spä med sprit och avnjuta. Ingen lagring behövs.

Det där med färgen är ju egentligen en bonus, det är smaken som skall styra. Men, visst är det kul när snapsen är grann ! Det där med att lägga i någon enkom för färgens skull har faktiskt aldrig slagit mig, men jag gillar tanken. Jag sitter just nu och studerar mina glasburkar med essens och de är väldigt kraftigt röda och gyllenbruna i färgen (inte kumminspriten förståss) och kommer att bli snygga snapsar. Hur det ser ut i glaset beror såklart på hur mycket stark kryddsmak man ger den färdiga snapsen.

Bärsnapsar har jag inte mycket erfarenhet av och de få jag har är inga goda sådana. Att bara lägga bären (hallon och vinbär) i sprit resulterade i att spriten tog åt sig en massa av bärens syra och det var inte gott. Dessutom tyckte jag att det var hopplöst att få essensen någorlunda klar, grumset ville liksom aldrig lägga sig. Förmodligen var det mitt tillvägagångssätt som var dåligt. Vidare upplevde jag samma fenomen som med flädersnapsen (som jag skrev om i nån tråd), nämligen att den karakteristiska smaken jag ville åt dog bort på bara ett par månader.
Tråkigt som fan - Tänk att ta fram en klarröd jordgubbssnaps till julgröten !
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Julsnapsen 2010

Inlägg av Odqvist »

Det lät inget vidare ang bärsnapsarna :(

Men ska försöka med lite Lingonsnaps, rundad med kanel.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Badman
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 28, 2005 2:00

Julsnapsen 2010

Inlägg av Badman »

Låt dig inte nedslås av mina misslyckade bärsnapsar ! Laborera och mixtra så ska du säkert kunna hitta en bra metod. Lingonen är ju inte alls lika vattniga som de bär jag testade, så det funkar kanske bättre. Du kan prova att torka lingonen innan du lägger dem i sprit eller låta dem dra i riktigt stark (>90%) sprit. Glöm inte att presentera dina resultat här på forumet !!!
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Julsnapsen 2010

Inlägg av Mooki »

Rönnbär fungerar rätt bra, ger en ganska intressant smak.
Rent generellt håller jag dock med Badman, det brukar vara svårt att få snapsen klara och fin - men om man kör den genom en potstill får man en färglös och fin bärsnaps (har endast testa med Svarta vinbär - men det bör fungera även för andra bärsnapsar, tex hallon är ju en klassiker)
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Julsnapsen 2010

Inlägg av Odqvist »

Var skulle man kunna få tag på en Potstill, eller går den att bygga?

Ska späda mitt porsbrännvin och kräftsnapsen idag. Se om ja får lagom styrka i krydda och alkohol.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Julsnapsen 2010

Inlägg av aqua vitae »

Det billigaste är nog att bygga en potstill själv. http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=3703

Lingonsnaps har jag goda erfarenheter av. Gott utan andra tillsatser än en flaska fylld med lingon och sen på med sprit tills falskan är full. Låt stå några månader och späd sen ut efter tycke och smak.
Har provat många andra bär men blir inte riktigt bra som snaps, funkar dock med de flesta bär som likör.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Julsnapsen 2010

Inlägg av Odqvist »

Mycket sugen på lingon :) Men den säsongen är väl över nu :(

Har spätt mina snapsar nu, får se på kräfskivan på fredag vad de går för ;)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster