Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Att uppvigla till brott är förbjudet.

Saker som rör driften av forumet.
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Att uppvigla till brott är förbjudet.

Inlägg av TorstenStenmark »

Jag vill bara påminna er om regel #5
Att uppvigla till brott är förbjudet.

Detta betyder att uppmana till brott inte är tillåtet. Att diskutera hur man bygger hembränningsmaskiner är tillåtet, men uppmana aldrig någon att göra det. Om du hittar något inlägg som kan vara uppvigling, kontakta moderator eller maila till info snabela bryggforum.nu.
1 a § Den som tillverkar, överlåter eller innehar
destillationsapparat eller apparatdel i strid med 2 kap. 1 § andra
stycket döms till böter eller fängelse i högst ett år.
Lag (1996:940).
Att prata i teoretiska termer är helt okej.
Men om man ska hårddra det, så får man inte säga "kör med silverlod istället" eller "använd mejerikoppling!", när det är uppenbart att det är fråga om tillverkning av "apparatdelar". Då har du (tekniskt och ytterst nitiskt sett) uppmanat någon att utföra ett brott (vilket i sig är ett brott. Men jag kan inte tänka mig att en åklagare skulle dömma någon för något så litet)

Det var extrema exempel, men ni förstår nog principen. Allt prat ska vara teoretiskt, eller om era egna erfarenheter. Men uppmana aldrig någon att göra nånting alls. Det i sig är ett brott. Och skulle någon blårock få för sig att göra något åt saken, så är det Admino och forumet som får lida.

Så tänk på hur ni formulerar er.

//Torsten
- Nybliven moderator
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Att uppvigla till brott är förbjudet.

Inlägg av Mooki »

Håller inte riktigt med där.

Som jag tolkar lagtexten och regel #5 är det endast förbjudet att uppmana någon att bygga apparaten eller på övrigt sätt initera byggandet.
Att däremot under en pågående byggnation komma med rekommendationer om materialval, dimensioner etc är inte en uppmaning till brott då brottet redan är begånget iom att byggandet är påbörjat (alltså tillverkning).
Man kan inte uppmana till ett brott som redan är begånget med mindre att man rekommenderar att han bygger en ny apparat från grunden - och då är det ett nytt brott.
Intressant blir om man återanvänder delar, tex kokkärl, faller det då inom det första brottet eller räknas det som en ny apparat och blir följdaktligen ett nytt brott och kan räknas som uppmaning om nån säger "bygg en E-ARC"...?

Dock håller jag med i sak, man skall alltid vara aktsam med hur man formulerar sig :)
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Att uppvigla till brott är förbjudet.

Inlägg av m8e »

Det var ett tag sen jag kollade lagen men jag vill minnas att det krävs att apparaten är uppenbarligen ämnad för tillverkning av spritdryck eller i alla fall någon liknande formulering för att det ska vara ett brott.

Alltså man får ha/bygga apparater för att destillera vatten göra tändvätska/bränsle m.m.

Då borde även generella tips som "kör med silverlod istället" inte vara uppmaning till brott då samma tips gäller för destillation av vatten(inte använda blylod eller annat som är farligt). Sen så tipsar man inte för uppmana till brott, utan för att ingen ska få blyförgiftning.
Skriv svar

Återgå till "Om forumet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster