Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mitt 2" Bokabob bygge.

Här diskuteras Liquid Management och Reversed Liquid Management
Användarvisningsbild
Homeburnt
Bryggare
Inlägg: 161
Blev medlem: mån aug 28, 2006 2:00

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av Homeburnt »

Caprimulgus skrev:Man ställer den under uttaget och mäter alkoholhalten kontinuerligt. Destillatet går ned i lilla bägaren, ner i det större röret underifrån där mätaren flyter och sen ut genom pipen på den större bägaren.

Finns fler här.
åå fan nu fattar jag principen .
// Bo Lagét ?! vem är det ? .
,.-([HomeBurnt 8)])-.,
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av Godot »

Det var nåt sånt jag misstänkte utifrån bilden... Och när jag googlade runt lite hittade jag även ditt bygge på Homedistiller. Vore ju trevligt med en liten resumé när man introducerar saker från ett annat forum här, så man slipper hela tiden fråga vad det är för något!
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av Caprimulgus »

Sorry, det var inte meningen att kollra bort någon. Inte trodde jag att jag som noob kunde "introducera" något nytt här bland alla gamla rävar :wink:
BatMan
Bryggmästare
Inlägg: 444
Blev medlem: sön jul 11, 2010 19:47
Ort: ..under the cabbage patch.

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av BatMan »

i wonder who really is the sly fox here..? in disguise perhaps...
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av Caprimulgus »

Baa-a-a-a?!
DollySheepR_468x336.jpg
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av m8e »

"Parrot" kommer från franskans Eprouvette, betyder provrör.

Undrar hur man kan felstava Eprouvette till parrot. :lol:
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av Caprimulgus »

Intressant! I folkmun heter det att dom liknar papegojor. Man lär sig något nytt varje dag.
BatMan
Bryggmästare
Inlägg: 444
Blev medlem: sön jul 11, 2010 19:47
Ort: ..under the cabbage patch.

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av BatMan »

Caprimulgus skrev:Baa-a-a-a?!
i gotta ask, plz dont think i have gone insane. sheep here have square eyes, does that one have square eyes? i didn believe it myself until i had a close up look,
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av Caprimulgus »

I only know about the caprine pupil being horizontal. Never looked a sheep in the eye up close myself.
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av Caprimulgus »

I väntan på en pump från Kina som dröjer, står det lite still här just nu. Men jag köpte just 2 meter 54 mm's Armaflex från England för 156.54 SEK inkl. porto. Tyckte jag var bra med tanke på att jag inte hittat 54mm's Armaflex över disk i en endaste affär. Gränsen för vad man har inne verkar gå vid 42 mm. Och på Rinkaby, kostar exakt samma vara 266 SEK, exklusive frakt.

Här har ni försäljaren.
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av Caprimulgus »

Leverantören av pumpen skickade en ny gratis som kompensation för den som kom bort. När den väl kom, så kom den första dagen efter. Så nu har jag en extra att byta med, gratis. Transformatorn jag hade var paj. Så nu väntar jag på en ny transformator istället. Fan vad det suger att vara insnöad!

Men det kom en annan liten leksak :) Köpte en liten billig USB termometer att leka med. Ger tempen som en kurva och man kan spara värdena i word eller excel, med egna anteckningar. Kan ju vara kul att notera cuts och annat i realtid tillsammans med temperatur mätningarna och jämföra mellan olika körningar. Så idag tog jag bort den första temp porten, borrade upp hålet lite och lödde dit en 8mm's rörstump istället, passande den nya givaren.

Min kyltank är en solid 240 liters isklump vid det här laget. Men en vänlig vattenfallssnubbe körde med bandvagn på skogsvägen, så jag tar mig lättare till brevlådan till fots i alla fall.

Inte fanken trodde jag detta skulle bli en evighetshistoria när jag satte igång. Men.....livet på landet. Aldrig långtråkigt! :roll:
Jussi

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av Jussi »

Caprimulgus skrev:Leverantören av pumpen skickade en ny gratis som kompensation för den som kom bort. När den väl kom, så kom den första dagen efter. Så nu har jag en extra att byta med, gratis. Transformatorn jag hade var paj. Så nu väntar jag på en ny transformator istället. Fan vad det suger att vara insnöad!

Men det kom en annan liten leksak :) Köpte en liten billig USB termometer att leka med. Ger tempen som en kurva och man kan spara värdena i word eller excel, med egna anteckningar. Kan ju vara kul att notera cuts och annat i realtid tillsammans med temperatur mätningarna och jämföra mellan olika körningar. Så idag tog jag bort den första temp porten, borrade upp hålet lite och lödde dit en 8mm's rörstump istället, passande den nya givaren.

Min kyltank är en solid 240 liters isklump vid det här laget. Men en vänlig vattenfallssnubbe körde med bandvagn på skogsvägen, så jag tar mig lättare till brevlådan till fots i alla fall.

Inte fanken trodde jag detta skulle bli en evighetshistoria när jag satte igång. Men.....livet på landet. Aldrig långtråkigt! :roll:
Låter bra "! vad för pump/givare beställde du? : )
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av Caprimulgus »

Sorry. Jo, en Temper1. Och en liten 12V pump för solpaneler. Den tutorial jag följde för kylspiralen föreskriver ett flöde på 1 liter per minut och det klarade den galant med sin pumphöjd på 5 meter. Båda på eBay.

BildBild
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av Caprimulgus »

Testkörde igår genom att bränna lite bränsle till min turkiska kaffekokare, trangiaköket och grillen i natt. Tog 9 liter tråkigt maskrosvin och en liter 39% brännvin och fick 1,8 liter 93% och kanske 2.5 dl äckepäck efter att jag slutade dra vid 90%.

Nu har jag inget att jämföra med då detta är min första och jag inte känner någon annan som har. Men, allt kändes ok och grejerna funka som det var tänkt och vad jag hade läst.

Jag är skitnöjd!
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Mitt 2" Bokabob bygge.

Inlägg av Caprimulgus »

Här är hon i potstill mode. Den isolerade kolumnen är avkortad till lite över en tredjedel. En rulle amphorakoppar mitt i bara, för att jag störde mig på droppetidroppandet. Men det gör varken till eller ifrån för smaken. Inte som jag känner i alla fall.

Bild

Och här är minileibigen med sin nålventil underst för kylvattnet. Den gör sitt jobb för en bokabob i alla fall och vattnet går vidare upp till kondensorn. Den övre nålventilen sitter på kondensordelen och reglerar uttaget. Delarna passar i varandra och hålls ihop av kopparkedjan. Jag har inte tätat emellan för att slippa siphoneffekt med ojämnt uttagstakt som följd.

Bild

Och så här ser det ut ifrån där jag sitter nu :-)

Bild
Skriv svar

Återgå till "Liquid Management (LM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster