Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

malolaktisk jäsning

Utrustning och teknik.
stickan
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: tis jul 07, 2009 10:39
Ort: Borlänge

malolaktisk jäsning

Inlägg av stickan »

vad tror ni om att göra en malolaktisk jäsning av cider?

är de ens möjligt?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

malolaktisk jäsning

Inlägg av Weinkeller »

Blev cidern för sur och sträv ?
Borde inte vara några problem.
/Weinkeller
stickan
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: tis jul 07, 2009 10:39
Ort: Borlänge

malolaktisk jäsning

Inlägg av stickan »

satte satsen med 17 liter must igår, musten var väl ganska sur och jag har ett paket med bakterier för malolaktisk jäsning så jag tänkte att jag skulle testa något nytt (för mig iaf) och försöka göra en cider med lite rundare smak och mindre syra och eventuellt söta upp den lite med xylitol.


Men jag läste nån stans att bakterierna inte gillar jäsningsmiljöer och att man därför inte kan köra både malolaktisk och vanlig jäsning samtidigt. hur blir de då med cider där man aldrig stoppar jäsningen, funkar de att jäsa med bakterier då eller döra dom av miljön?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

malolaktisk jäsning

Inlägg av Weinkeller »

Jag är ingen expert på det här ämnet. Men vad jag har förstått så tillsätter man bakterierna till en färdigjäst/nästan färdigjäst must. Oftast till alltför syrliga vin. Där önskar man ju inte en fortsatt kolsyrejäsning vilket alltså inte genererar några problem (för jag antar att det är där ditt problem ligger).

Mitt förslag är att du låter cidern jäsa ut helt, tillsätter bakterierna och låter cidern stå ett tag och klarna, säg en månad åtminstone. Därefter tillsätter du lite jäst som tål malolaktisk jäsning för kolsyrejäsningen. Förutsatt att den jäst du nu använder inte klarar malolaktisk konkurrens, om den gör det är det bara att fortsätta som vanligt och tillsätta dem mot slutet av jäsningen.
/Weinkeller
stickan
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: tis jul 07, 2009 10:39
Ort: Borlänge

malolaktisk jäsning

Inlägg av stickan »

tack för svaret, jag skulle ju kunna ta bort en del av satsen när de jäst färdigt och göra ett minitest och se hur de blir och dra lärdom av de till senare satser.

jag får återkomma med svar om hur resultatet blev
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

malolaktisk jäsning

Inlägg av dan610324 »

vad är en malolaktisk jäsning ??
hur fungrar det ??
vad gör den för skillnad ??

undrar endumen :oops:
stickan
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: tis jul 07, 2009 10:39
Ort: Borlänge

malolaktisk jäsning

Inlägg av stickan »

Malolaktisk jäsning är igentligen ingen jäsning utan man tillsätter en form av bakterie som bryter ner äppelsyra till mjölksyra och som gör viner rundare och minskar syran.

lite basic beskrivning
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst