Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolning max %

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Användarvisningsbild
LoneWolf43
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 09, 2010 6:10

Kolning max %

Inlägg av LoneWolf43 »

I hembränningsboken står det att man kan kola så högt som 96% med gott resultat, o läste nyss någonstans här på forumet att man inte kan kola över 50% för att kolet "bränns?". Om man rent teoretiskt skulle ha 52% o kola detta underifrån o upp skulle det bli dålig rening alt. rentutav förstöra alltihop??
Vad vet du om det du från bolaget får?
Jag vet att den snapsen är färsk som jag får.
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Kolning max %

Inlägg av Perry »

Jag har provat, det funkar... fast sämre.

Det rekomenderande är ändå att kola vid lägre %, å sedan koka om det.

Efter det spär du till önskad procent.
Användarvisningsbild
LoneWolf43
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 09, 2010 6:10

Kolning max %

Inlägg av LoneWolf43 »

Skulle det funka om ja spädde ner till 45-48% tror du? För vad jag förstått så sjunker %-halten genom kolningen med nån %, eller?

Tack på förhand
Vad vet du om det du från bolaget får?
Jag vet att den snapsen är färsk som jag får.
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Kolning max %

Inlägg av Perry »

Funkar bra, själv brukar jag kola strippad skitsprit på 45%. efter kolning hamnar den på ca: 40

Så det är skapligt med "skit" i den :)
Men efter kolning 2ggr så makar den suvve :wink:
Användarvisningsbild
LoneWolf43
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 09, 2010 6:10

Kolning max %

Inlägg av LoneWolf43 »

För att avsluta tråden kom jag på att jag kanske ska "posta" mitt resultat :).
Hade 10L 46% maskrossaft som jag körde med ca. 0,5l/h genom PGW's Stenkol. Maskrossaften kom från en spiral. Innan kolning tror jag ingen vettig människa (inte ens en parkbänksalkos) hade druckit skiten, efter kolning så smakade det bättre än det mesta på bolaget och hade en styrka på 45% maskrossaft.
Var dock noga med att aktivera och väta kolet före.

Teoretiskt borde röret vara 145-150cm långt, 40mm PPrör, med ca35mm innerdiameter.

BTW, Fan va gött det e med Norrlands Dynamit :P , när man vill va själv för en stund :lol:
Vad vet du om det du från bolaget får?
Jag vet att den snapsen är färsk som jag får.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster