Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandling

Bli av med finkel med hjälp av kaliumpermanganat & pH behandling
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av vinifera »

Du fick förmodligen mäsk upp i kolonnen som reagerar med kopparn och ger blå sprit.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av aqua vitae »

vinifera skrev:Du fick förmodligen mäsk upp i kolonnen som reagerar med kopparn och ger blå sprit.
Just i det här fallet blev inte low wines blå, utan produkten från spirit run efter att low wines alkaliniserats.

Hinkel Hill, hade du sköljt igenom apparaten nånting efter strippningen? Finns det risk att det låg mäsk kvar i nån packning eller så när du körde andra koket?
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Kabben »

trippp skrev:Som alltid när det är svårt att få tag på grejer: eBay!

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0372989013
25g KMnO4 för under 40kr, inklusive frakt. Samma säljare har även större kvantiteter till bättre jämförspris, men 25g borde vara lagom för den som vill testa ett par satser.
Jag beställde från Ebay idag.

http://cgi.ebay.com/1LB-440g-fine-Potas ... cb5ee0c2cc
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Hinken Hill »

aqua vitae skrev:
vinifera skrev:Du fick förmodligen mäsk upp i kolonnen som reagerar med kopparn och ger blå sprit.
Just i det här fallet blev inte low wines blå, utan produkten från spirit run efter att low wines alkaliniserats.

Hinkel Hill, hade du sköljt igenom apparaten nånting efter strippningen? Finns det risk att det låg mäsk kvar i nån packning eller så när du körde andra koket?
Jo jag lät den stå 10min med citronsyra sen sköljde jag ordentligt. Men jag tror fortfarande att det var bikarbonaten som jag behandlade low winet med som gjorde att spriten vart blå. 1 Har inte hänt innan. 2 Har redan högt ph. 3 Det vart bra när jag kastade i en påse citronsyra.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av aqua vitae »

Det vore intressant om du kunde testa igen. Inte för att jag inte tror dig men du är den första jag läst om som fått denna reaktion efter pH behandling av low wines, och då följer jag även flera internationella forum i ämnet och läser all litteratur jag kommer över.
Om det nu inte är så att du redan hade ammoniak i low wines, vilket det kan ha bildats en hel del av om du har så basiskt vatten som ph 8 till mäsken. Ett annat alternativ är att mäsk har skvättat med över i low wines eller om du hade mäsk kvar någonstans i kokaren.
Eller så kanske det blå beror på något annat än ammoniak?
Löste du upp bikarbonaten helt i low wines innan du kokade? Det brukar vara svårt att få det att lösa sig direkt i low wines så lös det i varmt vatten och tippa i. Vet inte men oupplösta kristaller kanske kan brännas?
Justera även mäskens pH till 5 eller 6 nästa gång för att undvika onödig ammoniakbildning.
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Hinken Hill »

aqua vitae skrev:Det vore intressant om du kunde testa igen. Inte för att jag inte tror dig men du är den första jag läst om som fått denna reaktion efter pH behandling av low wines, och då följer jag även flera internationella forum i ämnet och läser all litteratur jag kommer över.
Om det nu inte är så att du redan hade ammoniak i low wines, vilket det kan ha bildats en hel del av om du har så basiskt vatten som ph 8 till mäsken. Ett annat alternativ är att mäsk har skvättat med över i low wines eller om du hade mäsk kvar någonstans i kokaren.
Eller så kanske det blå beror på något annat än ammoniak?
Löste du upp bikarbonaten helt i low wines innan du kokade? Det brukar vara svårt att få det att lösa sig direkt i low wines så lös det i varmt vatten och tippa i. Vet inte men oupplösta kristaller kanske kan brännas?
Justera även mäskens pH till 5 eller 6 nästa gång för att undvika onödig ammoniakbildning.
Det där med kristallerna kan ju vara ett alternativ eftersom att jag såg att dom inte löst sig helt när jag fyllde på kokaren. Jag tänkte att det skulle nog lösa upp sig när det vart varmt, kanske brände mot elementet eller nåt. Tyvärr blir det inget nog ingen liknande bränning inom snar framtid då jag nu har en whisky mäsk står på klarning och inte är speciellt intresserad av att bränna ren sprit.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Godot »

Här är ett dilemma jag ställts inför som jag gärna vill ha hjälp med svar till:

En inte helt och hållet klarnad sats mäsk strippades med en stripper, som det har strippats med utan problem tidigare.

Denna gång gick det också finfint, förutom att de tre sista litrarna, av totalt åtta, blev grumliga! Det följde med nån slags slem och spriten var lite mjölkaktig. Antar att det kan ha berott på något slags skummande i kärlet som sedan följde med genom strippern. Konstigt dock att det endast var de tre sista litrarna som blev förorenade.

Dessa tre liter filtrerades genom kaffefilter för att få bort gojset. Efter filtreringen var spriten mindre grumlig, men fortfarande lite mjölkvit, lite som vatten med luft i ur en kran.

Nu till det intressanta och varför frågan finns i denna tråd:
De första fem klara litrarna (75%-65%), ph-behandlades med 2msk bikarbonat och ställdes på luftning. De resterande tre litrarna (65%-10%) behandlades med 1msk bikarbonat.

Morgonen efter är bägge delarna klara, alltså varken grumliga eller mjölkaktiga, men de tre litrarna har antagit en lätt ljusblå färg!

Mitt förslag till lösning är att findestillera de två satserna separat och hälla i en skvätt citronsyra i bägge först. Sedan är det förhoppningsvis drickbart!

Vad har ni för synpunkter och hur kan det ha kunnat bli som det blev?
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Kabben »

Ingen aning, men när jag strippar inte helt klarnad mäsk så kan sista litern bli lite lätt grummlig som det blir för dig.

Det är väll nå "finkel"

I alla fall så brukar jag bara slå ihop allt å finköra.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Godot »

Det märkliga är att efter en findestillering följde den blå färgen med, aningen uttunnad. Men det har också bildats någon slags fällning på botten av flaskan med destillatet. Den ofärgade delen som findestillerades först verkar helt felfri och njutbar även innan kolning. Den färgade med fällning får bli lösningsmedel, tändvätska eller varför inte spolarvätska, blå som den är!
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Tokke2 »

när man behandlat råspriten med bikarbonat, ska man då använda hävert från kärlet med råspriten (undrar ifall det blir nån bottensats?) eller går det bra att bara hälla över det
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av aqua vitae »

Något sent svar, men det är bara att hälla över. Det bildas ingen bottensats, bara en sorts salt som löser sig helt men som stannar i "dranken" vid kokning.
sheriffen i ryd
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:19

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av sheriffen i ryd »

Hm, beställde KMnO4 från England på ebay för tre veckor sedan, dessvärre har inget paket dykt upp ännu.. måste ha blivit stoppat i tullen. Någon som vet om det är förbjudet att importera?
sheriffen i ryd
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:19

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av sheriffen i ryd »

Hm, beställde KMnO4 från England på ebay för tre veckor sedan, dessvärre har inget paket dykt upp ännu.. måste ha blivit stoppat i tullen. Någon som vet om det är förbjudet att importera?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av stillton »

sheriffen i ryd skrev:Hm, beställde KMnO4 från England på ebay för tre veckor sedan, dessvärre har inget paket dykt upp ännu.. måste ha blivit stoppat i tullen. Någon som vet om det är förbjudet att importera?
kan inte tänka mig att det skulle vara olagligt. möjligtvis måste det förpackas på visst vis för att få skickas med post.
men tullen hör av sig om det fastnat där.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av latmasken »

Är inte kaliumpermanganat sånt som det är restriktioner kring numera eftersom man kan göra sprängämnen av det?
Skriv svar

Återgå till "Kemisk finkelbekämpning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster