Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

vattendestillatorn liten Faq

Allt om vattendestillatorn.
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av Perry »

Jaha, varför?

Eller vaför inte bygga en egen?
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av 12345 »

Perry skrev:Jaha, varför?

Eller vaför inte bygga en egen?
jag förstår inte polska och beställer helldre på sidor man vet är seriösa dom är kanske det vet inte jag

och bygga en egen? tänkte du på en spiral då? jag har funderat på att bygga en på en 8 liter eller kanske 12 med kanske en 2,2k w värmare men vet inte exakt hur jag gör med spiralen eller kylningen då

sen luktar inte min vatten destillator lika mycket som min spiral gjorde då jag fick stänga av den för att grannarna inte skulle känna lukten :P
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av Perry »

Tänkte väl mer på att du kunde göra en "riktig" brännare om du har behov av att få mer sprit än du får med en vattendest.

Inte en spiralis, då lär det ju gå snabbare med den vattendest. som du har.

Sen är det ju så att man måste välja mellan kvalitet och kvantitet.
Har du en riktigt bra brännare tex. en VM så ligger uttaget på ca: 1L/tim. med riktigt bra kvalitet.

Medans med en potstill/stripper är det bara att ösa på med många L/tim. fast då blir det såklart skitsprit. (lika som ur en vattendest.)
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av 12345 »

Perry skrev:Tänkte väl mer på att du kunde göra en "riktig" brännare om du har behov av att få mer sprit än du får med en vattendest.

Inte en spiralis, då lär det ju gå snabbare med den vattendest. som du har.

Sen är det ju så att man måste välja mellan kvalitet och kvantitet.
Har du en riktigt bra brännare tex. en VM så ligger uttaget på ca: 1L/tim. med riktigt bra kvalitet.

Medans med en potstill/stripper är det bara att ösa på med många L/tim. fast då blir det såklart skitsprit. (lika som ur en vattendest.)
jag bryr mig mer om hastigheten och hur mycket man får ut gärna lite arbete med :P

har hittat en på ebay vatten destillator på 750w som kostar runt en tusenlapp verkar vara värt priset

vet inte vilken brännare man ska ha om det räcker med 2st v destillatorer eller om man ska skaffa en potstill eller liknande
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av Perry »

Kör du med 2st. destillatorer samtidigt, så lär du få sprit så du klarar dej... å lite till :wink:
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av 12345 »

Perry skrev:Kör du med 2st. destillatorer samtidigt, så lär du få sprit så du klarar dej... å lite till :wink:
är väl inte bara till mig jag är dock ingen som säljer en massa sprit men dom närmaste ska ju ochså ha och det är det som är problemet

då det inte räcker till för tillfället har jag en vatten destillator men ska nog köpa en sådan på ebay så jag kör med 2st samtidigt
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av 12345 »

har gjort om tråden lite
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av 12345 »

har bilder på när jag moddade min med kemisk metall slänger upp dom efter helgen då när jag är hemma igen
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av savonit »

vad är det du moddat?
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av Perry »

Antar att han menar att han har satt igen hålet i spiralen (eller var det sitter)

Det är tydligen såna (vent.hål) på vissa destillatorer.
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av 12345 »

ja det är "hålet" annars kommer jag troligen itne göra så mkt mer kanske köpa en till apparat får se
Tobbe888
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör okt 24, 2020 0:01
Utrustning: Megahome

Re: vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av Tobbe888 »

Har läst att man inte ska behöva köra med kol när man kör i sån maskin. Min megahome för sprit sätter man en påse kol i tipen där spriten kommer ut. Räcker det eller. Gjorde min första liter nu på 4 liter mäsk. Vart 47%.
Så jävla cool maskin
Ha en bra kväll
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av Andy »

Tobbe888 skrev: lör okt 24, 2020 0:25 Har läst att man inte ska behöva köra med kol när man kör i sån maskin. Min megahome för sprit sätter man en påse kol i tipen där spriten kommer ut. Räcker det eller. Gjorde min första liter nu på 4 liter mäsk. Vart 47%.
Så jävla cool maskin
Ha en bra kväll
Nej, det räcker ej. Skippa att ha kol vid uttaget och rena sedan i ett rör med aktivt kol istället.
Tobbe888
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör okt 24, 2020 0:01
Utrustning: Megahome

Re: vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av Tobbe888 »

andy skrev: lör okt 24, 2020 11:04
Tobbe888 skrev: lör okt 24, 2020 0:25 Har läst att man inte ska behöva köra med kol när man kör i sån maskin. Min megahome för sprit sätter man en påse kol i tipen där spriten kommer ut. Räcker det eller. Gjorde min första liter nu på 4 liter mäsk. Vart 47%.
Så jävla cool maskin
Ha en bra kväll
Nej, det räcker ej. Skippa att ha kol vid uttaget och rena sedan i ett rör med aktivt kol istället.

Okok. Hur gör jag då. Tänkte glra en tråd på min model sen
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: vattendestillatorn liten Faq

Inlägg av Andy »

Sida 16 här tar snabbt upp hur du kan göra:
https://bryggforum.nu/download/public/Plastbrannaren.pdf

Om du vill fördjupa dig så rekommenderar jag att du läser denna:
https://bryggforum.nu/download/upload/uplo ... vt_kol.pdf
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster