Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

jäsrör på när man bränner?

Världens enklaste brännare.
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av 12345 »

ska man ha jäsröret på när man bränner har det på hembryggning.com med aktivt kol när man jäser har man det på men sen med?
Användarvisningsbild
pontikkapoikka
Bryggmästare
Inlägg: 228
Blev medlem: fre jan 23, 2009 19:12

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av pontikkapoikka »

Svar nej, då far ju alla ångor ut i luften
Hembakning
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av 12345 »

hum hur gör jag med hålet där ;<

här använder han väl jäsröret när han bränner https://bryggforum.nu/download/public/Plastbrannaren.pdf

eller?
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av Brännaren »

Jag kör oftast med jäsrör fyllt med vatten. Det fungerar bra. Det som eventuellt kommer ut är i sån liten mängd att det inte märks. Det är ju INTE som när man jäser mäsk!. Jag har även kört utan och då täckt hålet med eltejp eller en rund kulspetspenna! Men som sagt,vattenfyllt jäsrör fungerar bra för mig.
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av 12345 »

Brännaren skrev:Jag kör oftast med jäsrör fyllt med vatten. Det fungerar bra. Det som eventuellt kommer ut är i sån liten mängd att det inte märks. Det är ju INTE som när man jäser mäsk!. Jag har även kört utan och då täckt hålet med eltejp eller en rund kulspetspenna! Men som sagt,vattenfyllt jäsrör fungerar bra för mig.
luften går ut ganska lätt från min men kolen ändrar väl det men ska man inte ha ett lock till jäsröret heller?
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av Brännaren »

Något lock skall du inte ha då försvinner hela idén med att låta överskottsluften passera!. Den lilla det nu handlar om.
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av 12345 »

Brännaren skrev:Något lock skall du inte ha då försvinner hela idén med att låta överskottsluften passera!. Den lilla det nu handlar om.
på mitt jässrör åker vatten rätt igenom bara kolet fasnat i det men jag får väl köpa ett vanligt med vatten då och bränna med
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av Brännaren »

Åker vattnet rakt igenom??? DET har jag aldrig hört talas om!. Om du fyller till hälften så MÅSTE det ju stanna på den nivån. I varje fall inte åka igenom!.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av savonit »

det är inte ett sådant för kol då?
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av Brännaren »

:idea: Aha,dom ser tydligen helt olika ut!. I så fall kan det kanske förklara,att vattnet rinner rakt igenom!. Jag har själv aldrig sett jäsrören för kol.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av savonit »

http://hembryggning.com/butik/startpake ... -1033.html

Här har du ett sådant, men jag kan han ha helt fel
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av Brännaren »

Jaha,där ser man!. Då är förklaringen,att han får vattnet att rinna rakt igenom!. Denna typ av rör har inget vattenlås,i motsats till den andra typen av jäsrör för c:a 10:-.
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av 12345 »

Brännaren skrev:Jaha,där ser man!. Då är förklaringen,att han får vattnet att rinna rakt igenom!. Denna typ av rör har inget vattenlås,i motsats till den andra typen av jäsrör för c:a 10:-.
varför jag köpte den det rinner rakt genom är att den är luktfri när det jäser men jag vet inte hur jag gör när jag ska bränna om man kan täppa igen hålet helt eller om den kan sitta där men då bör ju ångorna åka ut där

man kanske får köpa vattenlås jäsningrör och bränna med eller?

eller ska jag skita i att ha något jäsrör alls när man bränner?
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av Perry »

Ja, det tycker jag.
Sätt en tejpbit över hålet bara.

Eller köp ett jäsrör med vattenlås, kostar inte mycket och kan vara
bra att ha senare.
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

jäsrör på när man bränner?

Inlägg av Brännaren »

:D Jag kör alltid med den klassiska modellen med vattenlås,som dessutom är användbart vid mäskjäsning i slutskedet av jäsningen. Perfekt för mig!.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster