Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk men kräver fläkt eller vattenkylning
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av attackbever »

Tankade upp lite bilder på min u böj plastis.
Plastisen som kanske inte är så populär pga att den blir ganska dyr att bygga.(peltier/nätagg kostar en del)
Men har trots allt fördelarna att du kan köra ca 22L mäsk åt gången och i rumstemp. Ger i genomsnitt 1L / dygn (vid ca 19*C kylvattentemp) om man kör tills uppsamlad sprit håller 40-45 % (Vid lägre kylvattentemp går det betydligt fortare)

https://bryggforum.nu/download/public/publi ... _Uplastis/


BildBildBildBildBildBildBildBild
001.JPG > 008.JPG
Byggbilder rörverket.

BildBildBildBildBildBild
009.JPG > 013.JPG
Bilder färdig kokare. Smältlim och akvariesilikon har använts för att sätta ihop, smältlim kommer inte i kontakt med sprit.

BildBildBild
014.JPG > 015.JPG, IMG_0027.jpg, 016 Pt100 Termostat .jpg
Bilder på min termostat till pt100 givaren. behövs inte men känns ju som en extra säkerhet. Reglering med enbart dimmer funkar fint de med men kan skena i temp vid felinställning.
(OBS: Skrotade termostaten, var inte någon höjdare. skaffa en från ebay i stället som är byggd för det.)

Bild
017.JPG
En termostat från kjell.com för den som inte har en pt100 givare, detta är en byggsats.

BildBild
IMG_0496.JPG, IMG_0498.JPG
Bild på ett kok, här ser du även kylanläggningen, finns fler bilder på den på forumet.
Både kylanläggning och pump har jag byggt om men inte testat.

Bild
nytyp3.jpg
En skiss på u böjs plastisen.

Bild
peltier.jpg
En variant som jag inte provat men som kan bli enklare att bygga då du slipper vattenburet kylsystem.

EDIT 2010-10-04
Länk till en tråd där en användare provat den här typen.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=14458

(Nu är de nya grejerna igång, funkar bra)
Bild

Peltier kostar en del men den går säkert att köra i rumstemp vilket är en fördel. Nätdel kan man hitta i gamla datorer.

Att bygga av rördelar är inget måste, det går säkert bra med ett helt rör som man värmer och böjer. Tejpa igen ena änden på ett 1m/40mm pp rör, fyll med socker, tejpa andra änden. Värm med värmluftpistol på den sida som går inåt böjen så att du inte töjer ut plasten för mycket, bättre att trycka ihop.

När det gäller tätning så kan jag rekommendera att man på utsidan tätar först med smältlimm, aplicera i omgångar så det stelar något. Lägg på en rejäl kaka (kanske 4 stänger på de två rören som går in) så får man bra stabilitet.
Från insidan tätade jag med akvariesilikon då det kommer i kontakt med spriten (bygger man i dunk kan det nog vara bra att försöka få dit silikonen först då det kan vara svårt att aplicera från insidan.)
Sen tätade jag även med akvariesilikon utanpå smältlimmet.
Detta har funkat kanon för mig och jag har inte upplevt det som rickigt eller att det skulle läcka.
Ett bra tipps är även att man ruggar upp plastytorna med sandpapper innan.

Bild

EDIT 2010-08-13

Ett bygge som ni måste kolla in är Tottis U-böj plastis, Ett fint bygge med biltemas 50mm pp rör och vattenkylning från kranen.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=14134


EDIT 2011-05-11

Användaren Bränna har byggt en plastis med U-böjs utseende. Plastisen kallar han för U-böj 2.0, kolla in hans tråd här:

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15414

Notera den genialiska lösningen han gjort med lockgenomförningarna/ kontramutter. Har för mig att de inte hade alla dessa delar på biltema då jag själv skissade upp originalet.

EDIT 2012-04-02

Här är en länk till lumi's bygge, funderingar och resultat.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16882
Senast redigerad av attackbever, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
civilpolisen
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis dec 15, 2009 18:23
Ort: Tekknoträsk

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av civilpolisen »

Jag har tagit mig tid att titta på alla bilderna. Det är ett imponerande arbete du har lagt ner, verkligen!

Men på vilket sätt skulle denna varianten klara processen bättre än de andra!? Kalla mig trög... men det fattar inte jag.

Alltså. Missuppfatta mig inte. Det är spännande med alternativ, absolut! Men jag har bara lite svårt att se de egentliga fördelarna. Men det kan också bero på min okunskap på området, absolut!
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av attackbever »

Grejen är att den är ju inte bättre än t.ex ingenjör etanols plastis (förutom ev att den är mer lämpad i rums temp)

Jag byggde den som ett test, som visade sig fungera ganska bra. Saken är ju den att man måste han kylning, kan man leda in vatten från kranen så hade det gått med, det behövs ett minimalt flöde av kallvatten för att den ska fungera.

Ju kallare vatten du har ju effektivare är plastisen. Det var därför jag la med bilen på en luftkyld variant men peltier.

Jag byggde plastisen för att jag ville ha en plastis som gick att köra i rumstemp (23*C) och att jag ville kunna köra en hel sats mäsk åt gången (22L efter omhävning)
hemkört
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: ons jul 29, 2009 15:18

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av hemkört »

Tycker verkligen det är ett grymt arbete och man ser att du lagt mycket tid på det.

Byggde du inte en likande för ganska längesen? Tycker jag känner igen den.

Körs den fortfarande? Ingen uppgradering?
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av attackbever »

Byggde väl den för ett år sedan. Själva kondenseringen, röret och värmaren är samma.

Det som jag ändrat på är vattenkylningen/ cirkulation samt att jag byggde en termostat som extra säkerhet.

Som jag skrivit på andra ställen så behöver det inte bli alls svårt om man ska bara bygga rör med kylspiral i. Det är vattenkylningen som är det knepiga/dyra. Hade man valt att använda kranvatten eller kyla det på annat sätt så blir det inget svårt alls.

Men det är troligtvis samma maskin som du sett tidigare.

Jo den används fortfarande, det är min enda maskin för framställning av ädla drycker =)

Blir väl 1- 2 kok / år =)
Lasse_M
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tis feb 10, 2009 14:07
Ort: Falun

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Lasse_M »

Vilken ultraseriös människa! Mycket imponerande.
Jag kommer själv att konvertera till termostatreglering. Dimmer var för osäkert att använda när apparaten står utomhus med varierande temp såhär års med -15 på morgonen och 0 på dagen.
Den som sig i köket ger, får köket skura
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av trippp »

Fy tusan vilken rigg! :)
J2tHl.jpg
Varför ska man göra det enkelt när man kan göra det komplicerat. Fantastiskt!
Zbrumpf
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: ons dec 30, 2009 20:57

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Zbrumpf »

Om man kopierar kylsystemet från en bil ???
Använder ett kyl typ från en mindre bil och kopplar din
termostat styrning till en kylfläkt (typ pc-fläkt kanske).
Som vattenpump kan man använda akvarie pump.

Då har du ett kylsystem som inte behöver vatten från
kranen eller passning.

Förövrigt vill jag sätta VG+ på din plastis ! :)
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av attackbever »

Finns säkert många sätt att lösa det med kylning, själva cirulationen är ju inte problemet, grejen är att plastisen är effektivare med kylning / kylvatten under 15 grader.

Nu löste jag kylningen med peltier, vilket kanske inte är det mest optimala :D

Men kul att ni gillade bygget. :wink:
Lövmeifter
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån mar 01, 2010 13:15

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Lövmeifter »

Funkar kannon, har testat de flesta "plastissorterna" men denna är den som funkar bäst, har byggt u-böjen med ett t-rör mellan 90gradarna funkar mkt bättre än att limma ihop något själv, fär ut ca 3l på dygn nu när den är tät //Lövmeifter
Det va inte jag, och föresten va ja inte ensam
Lövmeifter
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån mar 01, 2010 13:15

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Lövmeifter »

Glömde nämna att ja kör med slutet kylsystem med aqvariepump 10l tank,MC kyl och fläkt D.S
Det va inte jag, och föresten va ja inte ensam
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av attackbever »

Kul att någon annan byggt sig en u-böj med.


EDIT:
Nu har jag fått några bilder av Lövmeifter.
BildBildBild

Som ni ser så kör han med ett Y-rör mellan 90graders böjarna, för att det ska bli enklare att bygga och slipper på så sätt risken för lekgage.
Med en lite grövre avtappningsslang än den jag använde så slipper han även vattenlås / återcirkulation för att slippa stopp på avtappningen.

Jag väntar spännt på mer information då han får ut nästan 4L första dygnet och 3,5L andra. Mycket bra siffror enligt min mening.
Lövmeifter
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån mar 01, 2010 13:15

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Lövmeifter »

Tjenna lite fakta på begäran.... Ja kör alltså med 40mm rör med ett yrör mellan böjarna..på en isolerad vinhink med korkmatta ! vattenkokarelement med svebry regulator som värmekälla
Stigar röret ligger med 16cm till ök från locket och retur röret ligger 15cm, dvs att det blir fall igenom kylningen som resulterar att drickan rinner ut men en gång....
kör med 12mm mässingsnippel i änden vid y-röret med 12mm slang som ger ett skit bra flöde.... upp värmnigen tar typ 1,5 tim pga att ja fegar eftersom ett element på 2000w och svebry regulator har förmåga att skena i temp....
Kokarn har gått i ca 10+ kallt förråd
När ja är nöjd på ca 60 grader drar ja igång vattenkylningen med 10litersdunk och aqvariepump med ett mc kyl till kopplat +en enkel bordsfläkt på kylet så kommer det godsaker ur slangen och mycket!!!! :D
på ett dygn komm det 4L så ja bytte dunk och nästa dygn kom det 3,5L.
Tog sedan ut 2L dygnet efter.
Första skvätten höll 54% renat och klart och nästa höll ca 39%
Alltså med slutsattsen att på ca3-4 dygn så får man ut nästan 10 liter renat och klart som håller över 40% helt okey om du frågar mig.
Detta är världens bästa uppfinning tack attackbever //// Lövmeifter
:D
Det va inte jag, och föresten va ja inte ensam
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av attackbever »

Trevligt trevligt, kul att man kunde göra någon glad. Kan du beskriva hur rören ser ut på undersidan av locket, alltså de som är ner mot mäsken. Hur är höjdskillnaden där. Har du gjort något speciellt med returröret så som jag gjorde för att ångan inte ska gå in där?
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av attackbever »

Kollade runt på biltema idag och såg att de har lite grövre PP-rör/ böjar inne nu, både i 50 & 75 mm dim.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ror/Tillbehor/Avloppsror/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ror/Tillbehor/Avloppsboj/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ror/Tillb ... rening-45/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ror/Tillb ... minskning/

Lämpar sig säkert bättre till att bygga med då man kan få mer ånga att passera.
Senast redigerad av attackbever, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar

Återgå till "U-böj plastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster