Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

rening med kol direkt i dunken

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Användarvisningsbild
suomiläsk
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: mån nov 02, 2009 18:14

rening med kol direkt i dunken

Inlägg av suomiläsk »

läste nånstans att man rena spriten något genom att hälla kol direkt i dunken efter man har blandat ut det till 40%. jag har provat det nu och jag är imponerad!
under kokning hamnar min sprit i 3 dunkar ( bäst, bra, bjudsprit )
jag hällde bara lite kol i "bjud spriten" som jag fick ut från min labmaster. och har skakat den dunken nu i 5 dar bra ofta och den smakar och luktar mycket bättre än det första som jag fick ut! ska köra allt genom ett kolrör sen men det verkar vara ganska effektivt med kol direkt i dunken.
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

rening med kol direkt i dunken

Inlägg av jimmy.f »

Jag har hört talas om detta men aldrig nån som testat!
Kul att det funkar!
Det skall ju vara så att kolet obserberar finkeloljan även om det bara ligger i spriten!
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Re: rening med kol direkt i dunken

Inlägg av Perry »

suomiläsk skrev:under kokning hamnar min sprit i 3 dunkar ( bäst, bra, bjudsprit )
hehe, själv väljer jag att bjuda på den bästa, och att hälla kol direkt i dunken har testats... tycker det är betydligt bättre att använda kolrör.
Användarvisningsbild
jeja2000
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: lör jan 06, 2007 1:00

rening med kol direkt i dunken

Inlägg av jeja2000 »

Stationär kolning brukar det kallas och rekommenderas även om man ska ha starkare sprit. Funkar ju ganska bra :P
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

rening med kol direkt i dunken

Inlägg av bonkeman »

Blir inte spriten spriten lite grå och grumlig till färgen om man häller kol direkt i dunken? Eller det lägger sig på botten?
Användarvisningsbild
flutmyrg
Bryggmästare
Inlägg: 274
Blev medlem: ons feb 18, 2009 20:38
Ort: ginnugagap

rening med kol direkt i dunken

Inlägg av flutmyrg »

jeja2000 skrev:Stationär kolning brukar det kallas och rekommenderas även om man ska ha starkare sprit. Funkar ju ganska bra :P
innebär detta att om jag vill kola, säg 70-procentig sprit kan jag göra detta såhär? läste någonstans att kolet funkar kasst över 55% eller nått....
på gång :

Husförsäljning!!!
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

rening med kol direkt i dunken

Inlägg av Tokke2 »

med stationär kolning kan man kola spriten direkt från apparaten, låt den bara stå i en dunk med kol i o skaka den ett par gånger om dan i nå vecka så har du ren 80+%
Användarvisningsbild
suomiläsk
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: mån nov 02, 2009 18:14

rening med kol direkt i dunken

Inlägg av suomiläsk »

bonkeman skrev:Blir inte spriten spriten lite grå och grumlig till färgen om man häller kol direkt i dunken? Eller det lägger sig på botten?
jo det blir grått. sila det genom ett kaffefilter så det bli klart igen.
ps. har bara provat några centiliter men flera liter borde inte vara nåt problem?
Användarvisningsbild
suomiläsk
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: mån nov 02, 2009 18:14

rening med kol direkt i dunken

Inlägg av suomiläsk »

Tokke2 skrev:med stationär kolning kan man kola spriten direkt från apparaten, låt den bara stå i en dunk med kol i o skaka den ett par gånger om dan i nå vecka så har du ren 80+%
isf skulle detta vara en bra metod innan man kör allt genom ett kolrör. få renare sprit och kanske rena hela 8 liter genom kolröret på en gång. slippa kola om det sista som kommer ut alltså
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster