Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Superplastis by IngenjörEtanol

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
Twp111
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 23, 2019 19:37

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Twp111 »

rull_bull skrev:
Twp111 skrev:Helt ny och ska bygga min första plastis. Blev rekommenderad denna och blev nyfiken.

Kan någon tipsa med länk om vilka skålar som är bra som toppen på locket? Hittar ingen rostfri på Ikea så var handlar man något liknande nu för tiden?

Tänkte köpa denna doppisen då den är reglerbar och tycks klara rätt temperatur:
https://hembryggning.se/heater-doppvarm ... -240v.html
Är den tillräckligt stark för den här typen av plastis, med så mycket vätska, eller finns det bättre alternativ?
Kom igen nu... ansträng dig lite.
Ingen orkar hjälpa nån som vill ha allt serverat på silverfat och ärligt, klarar du inte att skriva in skål i sökrutan på Ikeas sida och bläddra bland sökresultaten så betvivlar jag att du klarar att få ihop en superplastis..
Skålen finns där...
Likadant med doppvärmaren, finns massor av trådar där folk skriver om den. Bara börja läsa..
Tack du:)

Hittade skålen igår men har inte hunnit uppdatera inlägget så för alla andra latmaskar kommer länken här:
https://m2.ikea.com/se/sv/p/blanda-blan ... -50057254/
Dock skulle jag uppskatta tips om andra skålar eller liknande som kanske kan vara ännu bättre. Vore bra men en ännu något större skål samt eventuellt lite mindre brant lutning. Min teori är att det skulle ge starkare slutprodukt fast ta lite längre tid vilket med denna lösning inte känns som något problem då den i princip sköter sig själv.
dilettanten
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: mån feb 26, 2018 11:22

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av dilettanten »

Skålen du hittat funkar perfekt. Behöver du starkare produkt kör du om en gång till med det det du fick ut i 1:a omgången.
Doppisen borde räcka till om du har lite isolering på kärlet.
Den Sista Snusen
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 10, 2019 20:47

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Den Sista Snusen »

En sak jag undré med plastisbrännaren är varför ni använder rostfritt stål? Är det bara för att skålen är så billig och lätt att få tag på?
Det leder ju värme dåligt och kylningan som behövs måste ju bli mycket sämre.

Jag sitter och fundere på om man kan bygge en kupol av aluminiumfolie och använda istället för skåla?
Tänker om man har folie och viker ihop skarvarna och plattar till dom så att det blir tätt och sedan formar man den efter en skål´n eller botten på jäshinken till önskvärd form.
Kanske stötte upp lite med ´n slaktad plastskål undertill om det behövs.

Det är billigt och aluminiumet leder bort värme bra vilket borde hjälpa kondenseringan. Vill man så kan man även bygge kylflänsar som sticker upp på utsidan med folien så ytan som leder bort värme till luften blir större och så tänker jag att man riktar en fläkt mot kupolan för bättre kylning.

Vad tror ni om det? :mrgreen:


Angående kolning av spriten så är jag lat som fan och vet inte om jag har lust att bygga långa rör och skit som ska hänge i taket upp och ner.
Kan man fylla en 5l dunk till 2/3 med kol, fylla upp med sprit, ruska runt och sedan ställa den på tvättmaskinen och låta den guppa på i några timmar för att sedan hälla ur spriten genom ett kaffefilter?
Måste man verkligen pressa spriten genom flera meter kol för att den ska bli riktigt ren?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av latmasken »

Den rostfria skålen är väl för att det är enklast att hitta, och man riskerar inte att få några otrevliga föroreningar i spriten.

Att göra nåt av aluminiumfolie tror jag inte på, du måste ju ha en slät insida för att spriten ska rinna ner. Har du en massa veck sugs spriten in i veckan av kapillärkraften.
Den Sista Snusen
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 10, 2019 20:47

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Den Sista Snusen »

Skulle en större behållare av rostfritt fungera effektivare än ikea skålen?
Det finns 12L hinkar i rostfritt som har nästan samma diameter som ikeaskålen.
Den bör väl öka kondenseringen eftersom att det blir mycket mer yta som ansamlar ångorna och leder bort värme.
Vad tror ni om det? Eller är ikeaskålen redan optimal och större ger inte mer?

"Livsmedelsgodkänd hink av högblankpolerat rostfritt stål" :D
Rymd 12,3 L
Diamter 27 cm invändig
Höjd 26 cm
https://www.granngarden.se/hink-rostfri ... /p/1205768

latmasken skrev:Den rostfria skålen är väl för att det är enklast att hitta, och man riskerar inte att få några otrevliga föroreningar i spriten.

Att göra nåt av aluminiumfolie tror jag inte på, du måste ju ha en slät insida för att spriten ska rinna ner. Har du en massa veck sugs spriten in i veckan av kapillärkraften.
Jag tror att man kan göra aluminiumfolien slät.

Om man formar den med ikeaskålen som mall och kavlar, putsar, värmer, bankar ut, mortlar alla veck mot skålen med något verktyg så det i slutändan är en hyffsat slät kupol.

Eventuella hål och bristningar kan nog förebyggas genom att man använder flera lager av aluminiumfolie.

Det kanske fastnar några droppar sammanlagt men det måste ju rinna ner ändå när det blir tillräckligt mycket.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av latmasken »

En hink är ju plan i bottnen, den sprit som kondenserar där kommer inte att rinna ner längs väggarna utan droppa tillbaka ner i mäsken.

Ska du ha nåt annat än en kupol så ska det i såna fall vara en kon, så spriten som kondenserar rinner längs väggarna ner och samlas upp där den ska.
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av rull_bull »

När man bygger den billigaste ”brännaren” och ändå försöker ta genvägar samt snåla istället för att använda beprövade saker :screwy:

Och gällandes kolningen, självklart så slabbar folk med rör m.m för att de tycker det är kul.
Det är aldrig någon förut som tänkt på statisk kolning :lol: :roll:
Den Sista Snusen
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 10, 2019 20:47

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Den Sista Snusen »

latmasken skrev:En hink är ju plan i bottnen, den sprit som kondenserar där kommer inte att rinna ner längs väggarna utan droppa tillbaka ner i mäsken.

Ska du ha nåt annat än en kupol så ska det i såna fall vara en kon, så spriten som kondenserar rinner längs väggarna ner och samlas upp där den ska.
Jag hade tänkt att plastisen ska luta litegrann åt sidan vilket ska hjälpa att leda ut spriten genom ett hål sedan.
Det borde väl också lösa problemet med att taket inte blir för platt, eller kommer det att droppa ändå för att lutningen blir för svag?
Den Sista Snusen
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 10, 2019 20:47

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Den Sista Snusen »

rull_bull skrev:När man bygger den billigaste ”brännaren” och ändå försöker ta genvägar samt snåla istället för att använda beprövade saker :screwy:

Och gällandes kolningen, självklart så slabbar folk med rör m.m för att de tycker det är kul.
Det är aldrig någon förut som tänkt på statisk kolning :lol: :roll:
Tråkig attityd! :thumbdown:

Vi försöker ju uppfinna förbättringar till plastisen här!
Kan man göra en både billigare och effektivare kylningskupol så varför inte?
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av rull_bull »

Den Sista Snusen skrev:
rull_bull skrev:När man bygger den billigaste ”brännaren” och ändå försöker ta genvägar samt snåla istället för att använda beprövade saker :screwy:

Och gällandes kolningen, självklart så slabbar folk med rör m.m för att de tycker det är kul.
Det är aldrig någon förut som tänkt på statisk kolning :lol: :roll:
Tråkig attityd! :thumbdown:

Vi försöker ju uppfinna förbättringar till plastisen här!
Kan man göra en både billigare och effektivare kylningskupol så varför inte?
Tråkigt när nån som inte läst på öht tror han ska revolutionera hembryggning.

Läs på om varm alkohol och aluminium, finns en anledning till att varken hemmabryggare eller proffesionella destillerier använder aluminium.. än mindre aluminiumfolie :screwy:
Läs på hur egentligen plastbrännaren funkar.
Läs på hur kolning funkar.

Sen kan du återkomma när du skaffat dig lite kunskap vilket du visat på dina fåtal inlägg att du saknar.
Den Sista Snusen
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 10, 2019 20:47

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Den Sista Snusen »

rull_bull skrev:
Den Sista Snusen skrev:
rull_bull skrev:När man bygger den billigaste ”brännaren” och ändå försöker ta genvägar samt snåla istället för att använda beprövade saker :screwy:

Och gällandes kolningen, självklart så slabbar folk med rör m.m för att de tycker det är kul.
Det är aldrig någon förut som tänkt på statisk kolning :lol: :roll:
Tråkig attityd! :thumbdown:

Vi försöker ju uppfinna förbättringar till plastisen här!
Kan man göra en både billigare och effektivare kylningskupol så varför inte?
Tråkigt när nån som inte läst på öht tror han ska revolutionera hembryggning.

Läs på om varm alkohol och aluminium, finns en anledning till att varken hemmabryggare eller proffesionella destillerier använder aluminium.. än mindre aluminiumfolie :screwy:
Läs på hur egentligen plastbrännaren funkar.
Läs på hur kolning funkar.

Sen kan du återkomma när du skaffat dig lite kunskap vilket du visat på dina fåtal inlägg att du saknar.
Forumet är till för att diskutera och dela information. Inte för att du ska sitta och avreagera dig från dina personliga tillkortakommanden på andra med dryga kommentarer.
Säger det för att du är runt i andra trådar och spelar allan ballan också.

Din dryga attityd är ungefär lika givande för forumet som att be någon gå till bolaget istället för att göra eget.
Du kunde ha kläckt ur dig dom tre näst sista raderna på en gång istället för att vara dryg mot dom som är nya här.

Det kommer alltid att komma nybörjarfrågor om och om igen och ideer som redan har tänkts.
Svara med något givande nästa gång eller logga ut, tack!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av latmasken »

Den Sista Snusen skrev: Vi försöker ju uppfinna förbättringar till plastisen här!
Då är det betydligt bättre att uppgradera den till en spiralbrännare.

Bättre sprit, snabbare uttag och troligen även mindre jobb. Enda nackdelen är väl att kopparrör är dyrare än en rostfri skål.


Sen vill jag ju inflika att de som sitter och svarar på frågor på ett forum gör det på sin egen fritid. För att nån ska vilja ge ett ordentligt svar måste man se till att fråga på ett sånt sätt att nån faktiskt vill hjälpa till. Om den som ställer en fråga visar att denne inte ens har försökt att läsa på lite så brukar i alla fall jag inte känna mig särskilt lockad att svara, eftersom det är stor risk att det bara kommer en massa följdfrågor som frågeställaren hade kunna leta sig fram till svaret på själv.

Det finns massor av klistrade trådar där i forumet om destillationsteori och om hur plastisen och superplastisen fungerar (och deras fördelar och nackdelar). Och det finns massor med information om vilka material som är bra att använda och inte. Jag kom till det här forumet för att jag var intresserad av vinbryggning, och har läst mig till allt jag vet om destillation genom att läsa på forumet (och utan att ställa en massa frågor om destillation). Kan jag så borde du kunna.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av AirQ »

Lugn och fin nu båda två :)

Båda har bra poänger men håll en bra attityd på samtalet.

Är bra att läsa på hur det fungerar innan man börjar experimentera, men samtidigt om man inte provar helt dåraktiga idéer så hade nog inte mkt avden här hobbyn funnits idag

Ta bara hur de kom på att det gick att det går jätte bra att rena mäsk med kattsand....
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av latmasken »

Det är väl inget konstigt alls? Bentonitlera har ju länge använts som klarningsmedel, och att det finns kattsand som är gjord av bentonitlera är lika känt det. Det används inte bara för att klarna mäsk utan det används även för att t.ex. göra egen gjutsand för att gjuta metall (man köper blästersand på Biltema och kattsand på ICA och så blandar man det). Inga konstigheter alls, bara rent logiskt resonemang.

Att göra en kupol av folie känns inget logiskt alls. Varför inte istället göra den av aluminiumplåt i såna fall? På samma sätt som de rostfria skålarna tillverkas av rostfri plåt?

Annars om man får idén att göra en kupol av annat material så är väl första logiska steget att ta reda på hur skålar och kupoler normalt tillverkas?

Men sen är ju som sagt var problemet att man inte gärna vill ha aluminium i kontakt med varma spritångor...
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av rull_bull »

Den Sista Snusen skrev: Forumet är till för att diskutera och dela information. Inte för att du ska sitta och avreagera dig från dina personliga tillkortakommanden på andra med dryga kommentarer.
Säger det för att du är runt i andra trådar och spelar allan ballan också.

Din dryga attityd är ungefär lika givande för forumet som att be någon gå till bolaget istället för att göra eget.
Du kunde ha kläckt ur dig dom tre näst sista raderna på en gång istället för att vara dryg mot dom som är nya här.

Det kommer alltid att komma nybörjarfrågor om och om igen och ideer som redan har tänkts.
Svara med något givande nästa gång eller logga ut, tack!
:lol: :lol: :lol:
Ställ en givande och påläst fråga nästa gång eller logga ut, tack!!

Du är välkommen att visa mig en enda tråd där jag inte gett korrekt svar på en korrekt påläst fråga.
Annars brukar detta stämma väl på de flesta forum:
Skit in, skit ut
Ställ en fråga som besvarats 10 000 gånger eller en icke påläst fråga så får du ett svar därefter.
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster