Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nya strippade plastisen.

Världens enklaste brännare.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Nya strippade plastisen.

Inlägg av Andy »

Den första brännaren jag hade bestod av en kastrull, en mugg, ett kastrulllock och ståltråd. Sedan dess har man gått vidare till plastisen och sedan till spiralisen. Dock så saknar man nu simpelheten i den första brännaren. Inte bara att det gick fort att bygga den utan även för att den var så liten.

Har ni någonsin tänkt på vilken onödigt stor plats plastisen tar upp egentligen?
Den enda volymen som tas upp inuti den är de 10liter mäsk som skall kokas ur. Det är altså 20liter ledigt utrymme i den. För fan då skulle ju brännaren kunna vara tre gånger mindre om man bara kom på ett litet bättre sätt att använda den tekniken på!!!
Även spiralen tar väldigt mycket plats, inte bara ett 30liters kärl krävs utan även ett kopparrör på fem meter ihoprullat som tar lika stor plats som bara hinken.

Nåväl, Tillbaks till kastrullkokaren. Den fungerade i princip som en plastis bara att man använde hinkarna till motsatta saken. Den stora, som i det här fallet var kastrullen, fyllde man med mäsk och den lilla som vanligt vis andvänds för att ha mäsken i blev nu uppsamlingskärlet.

Jag har nu spenderat några minuters tänkande och redan lyckats klura ut hur en ny version av plastisen skulle kunna vara som inte bara skulle vara mindre utan den skulle även kunna plocka ut lika mycket sprit.

Det den består av är
1 30liters hink nerskuren till 15literssträcket
1 uppsammlingskärl på ca 3liter (måste vara högt och någorlunda smalt)
1 doppvärmare av något slag (med dimmer om den är stark)
Som lock används plastfolie som hålls ner med en tyngd så spriten lättare rinner ner i uppsamlingskärlet. Tex en liten sten. Plastfolien kan sedan tejpas fast runt den den större hinken hinken.


Här har jag nu ritat ihop en bild på hur den skulle kunna se ut. Det är tänkt att uppsamlingskärlet ska vara fäst i den stora hinken annars skulle det bara flyta iväg.


Bild

Vad tror ni om denna ideé?

Tror ni den fortfarande kommer vara effektiv?
Eller kommer den lilla fria volymen i kärlet hindra den från att kylas ned?


Sedan några utvecklingsfrågor;

Vad tror ni skulle fungera bra som lock istället för plastfolien?
Har ni någon koll på något kärl med 3liters volym som är någorlunda högt som skulle kunna användas som det i ritningen?
Hur tycker ni att man ska fästa uppsamlingskärlet?
Det hade varit effektivt om man både kunde lossa på det och sätta dit det för att underlätta tömmningar av brännaren.

Spriten kommer även ligga en vägg från den dunstande mäsken på 50grader, hur tycker ni man ska lösa det, kanske ännu en liten hink som är en cm större på diametern som kan skilja dem ifrån varandra?


Det är bara att börja diskutera och säga vad ni tycker!!
Jag har ju som sagt börjat på ideén den senaste timman och redan kommit den här biten. Så med alla andras hjälp kanske vi kan få ihop en väldigt stealth och effektiv liten brännare.
/Andy
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Nya strippade plastisen.

Inlägg av Andy »

Om man nu skulle lägga till ännu en hink för att inte spriten ska komma i väggkontakt med mäsken så är även problemet med att tömma den löst.

Om man fäster den lite större hinken i kärlet så kan man sedan placera ner hinken som ska samla upp spriten i den fästa hinken. Då kan man lätt tömma ur den efter varje körning.
Användarvisningsbild
swestlin
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons nov 04, 2009 16:45

Re: Nya strippade plastisen.

Inlägg av swestlin »

Det kommer bli för varmt i uppsamligskärlet så spriten kommer förångas igen.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Nya strippade plastisen.

Inlägg av Andy »

även om man gör som jag skrev i mitt andra inlägg?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Nya strippade plastisen.

Inlägg av aqua vitae »

Istället för hinken i mitten kan du ha en tratt och ett rör som leder kondensatet ut till en helt fristående hink, då slipper du helt bekymret med en andra förångning. Sen om det fungerar i praktiken har jag ingen aning om, dessutom blir den ju mer klumpig än orginalplastisen då...
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Nya strippade plastisen.

Inlägg av Andy »

Tackar för ideén och smart var den.
Att den blir klumpigare har du rätt i, men borde det inte fungera bra med en extra innerhink som gör så att spriten inte hettas upp av mäsken när den hamnar i insammlingskärlet?
Altså:
Bild

Man kan på så sätt hindra spriten från att bli varm och även tömma den utan några problem och hinken kommer inte kunna flyta iväg på något sätt.
Det kommer ju inte att vara svalt för den men mäsken kommer ju inte kokas utan bara dunstas.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Nya strippade plastisen.

Inlägg av savonit »

Frågan är bara värför?
Ideer är altid kul, så vad tror du fördelen med din upptäckt är?
Användarvisningsbild
IngenjörEtanol
Föredetta moderator
Inlägg: 151
Blev medlem: tis okt 13, 2009 8:20

min är bättre och enklare

Inlägg av IngenjörEtanol »

Hej.

Ska precis till och bygga min nya plastis nu som kan ta en hel sats mäsk, har snabb kondensering, är enkel att bygga och är enkel att drifta.
plastis_v_21-329.jpg
Jag återkommer med resultat när jag kört igenom min första sats. Lägger då även upp riktiga bilder på bygget.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Nya strippade plastisen.

Inlägg av Andy »

En intressant maskin du har där, väntar ivrigt på svar!!
Det som ska vara speciellt med min ska vara att den ska vara hälften så stor som en vanlig plastis men fortfarande plocka ut ungefär lika mycket sprit.
verrox
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön maj 10, 2009 17:34

Re: min är bättre och enklare

Inlägg av verrox »

IngenjörEtanol skrev:Hej.

Ska precis till och bygga min nya plastis nu som kan ta en hel sats mäsk, har snabb kondensering, är enkel att bygga och är enkel att drifta.

plastis_v_21-329.jpg

Jag återkommer med resultat när jag kört igenom min första sats. Lägger då även upp riktiga bilder på bygget.
Du kan ju kolla om du kan fästa isklammrar på locket, borde ju kyla ner det hela en aning :)

andy: väntar på svar hur det blev :)
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Nya strippade plastisen.

Inlägg av Andy »

haha, jag har ingen plan att bygga den de närmaste veckorna men undrar mest om ni tror du skulle fungera bra att ha den konstruktion jag har på den senaste bilden? Sedan om någon har nån aning om vad man kan ersätta locket med skulle det vara fint!
kungjussi
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis okt 27, 2009 21:25

Nya strippade plastisen.

Inlägg av kungjussi »

Det kan funka, jag skulle personligen göra såhär:

lägg en mindre hink i i uppsamlings hinken så det blir en isolerande luftspalt i mellan hinkarna, det eller bordsgenomföring igenom botten på båda hinkarna med slanganslutning för att enkelt ta ut spriten innan den förångas.

Skippa allt krångel med stenar & folie, ta istället en varmlufts pistol och hetta upp locket på vinhinken och tryck till det lite. PP är formbart som fan med hjälp av varmluftspistol. (Stannar där man böjt det när plasten svalnar)

Men.... Den "onödiga" ytan i en plastis gör att finns plats för mer ångor, och därför bildas mer kondens i en 2,0 jämfört med din version. Men tanken är god.
Användarvisningsbild
civilpolisen
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis dec 15, 2009 18:23
Ort: Tekknoträsk

Nya strippade plastisen.

Inlägg av civilpolisen »

Jag ser några problem med denna modell. Tanken är god. Men du måste få ut spriten UTANFÖR tunnan. Den kommer dunsta annars. Kanske inte allt, men väldigt mycket. Det spelar ingen roll hur mycket du isolerar... det funkar inte.

Samma sak om du ska ha två hinkar eller isolering, hur du nu tänker dig det. Det blir ENORMT kladdigt!!

En variant kan vara att du har en tratt, någon typ, som du sen leder spriten i för att sen, via en slang, leda ut spriten utanför vintunnan. Man sågar av tratten och sen skruvar på nån nippel (eller vad de heter) och sen trär på slangen.

Sen ska du få tratten att vara i mitten, och hur det ska gå till vet jag inte!

Samma med locket. Ska du ha vanlig folie är det skapligt vingligt... Du måste kyla med något, men där funkar en fläkt... Men en fläkt som blåser på folie blir inte direkt stealth...!! :-) Det kommer låta en hel del.

Det finns väldigt många problem med denna variant, men jag är positiv till själva idén. Kan man lösa detta kan man göra en sniffig variant som är ett kvalificerat alternativ till de andra lösningarna. Dock blir den snarlig den variant som IngenjörEtanol har gjort, som i skrivande stund omnämns som super plastis. En riktigt najs skapelse!
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster