Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Behöver tips. Brygga hemma utan föräldrarnas vetskap.

Världens enklaste brännare.
dennya
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: fre okt 16, 2009 17:33

Behöver tips. Brygga hemma utan föräldrarnas vetskap.

Inlägg av dennya »

Tjenare

Nu har jag fått nog av lägga mina pengar på dyr sprit när jag kan brygga min egna för 20kr/L.
Det enda som står i vägen är att jag fortfarande bor hemma. Och som alla vet så är HB djävulens påhitt. Så jag måste göra detta i smyg.

Jag har en garderob som jag planerar att ha brännaren i. Har funderar på att köpa ett sånt där magnetiskt lås som inte syns på utsidan. Så kan jag hålla nyfikna utanför garderoben.

Sen kan det också bli lite jobbigt att få hem en 25L hink utan att någon märker det. Har nämligen inget körkort. Resten av sakerna man behöver är mindre och lätta att dölja.

Här är en lista på det jag tänker köpa. Hade varit bra om någon dubbelkollar den.

1st Turbo Pure 48 timmar/18%
- 6/13/40/Pack
1st Doppvärmare 100 W 42-56C, ställbar.
1st Lockgenomföring för doppvärmare
1st Jäsrör, luktfritt med aktivt kolfilter
1st Alkoholmätare, 30 cm, Widder, 0-100%
1st Filtreringsanläggning UNO, till 220 mm tratt
1st Tratt, diameter 220 mm, 3,8 liter
1st Mätglas 100 ml, hög modell
1st Aktivt stenkol 0,4 - 0,85 mm, Hur mycket kol får man?
1st Digital termometer för vinberedning
2st Vinhink 10 liter inkl. lock - Alkotålig
1st Jäshink 30 liter, komplett med lock

Det var en lista jag slängde ihop snabbt. Har jag missat något?
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

Behöver tips. Brygga hemma utan föräldrarnas vetskap.

Inlägg av Tokke2 »

ser ut att vara allt som du behöver, fast köp 2 st vinhinkar om du skall bygga en plastis, en att jäsa i och en att bränna med

angående kolen så e ju det vanligaste att man får 1,7L kol som räcker i en kolanläggning, fast sen kan man från pgw beställa upp till 20L kol
dennya
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: fre okt 16, 2009 17:33

Behöver tips. Brygga hemma utan föräldrarnas vetskap.

Inlägg av dennya »

Tokke2 skrev:ser ut att vara allt som du behöver, fast köp 2 st vinhinkar om du skall bygga en plastis, en att jäsa i och en att bränna med

angående kolen så e ju det vanligaste att man får 1,7L kol som räcker i en kolanläggning, fast sen kan man från pgw beställa upp till 20L kol
Hur mycket kol går åt per 2,5L eller vad det nu är man kör i taget. Hur snabbt borde spriten gå genom kolen?
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

Behöver tips. Brygga hemma utan föräldrarnas vetskap.

Inlägg av Tokke2 »

det bästa du kan göra är att bränna igenom hele 25L mäsken så du får ca 7L 40-50% sen kolar du den, om du kolar för lite åt gången så förlorar du många %

så bästa e o kola 5L 45%, fast en hel påse kol, bör räcka till 10-15L
fast under koldelen kan du läsa mer om detta
dennya
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: fre okt 16, 2009 17:33

Behöver tips. Brygga hemma utan föräldrarnas vetskap.

Inlägg av dennya »

Jag kom att tänka på en till sak nu. Det kan väll inte vara lagligt att beställa hem allt som jag tänker göra samtidigt. Klassas det inte som förberedelser för brott då?

Eller hur ligger det till?
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

Behöver tips. Brygga hemma utan föräldrarnas vetskap.

Inlägg av Tokke2 »

nädå det e ingen fara, det e ju ändå bara du o stället du beställer från som vet vad du köper

men som sagt köp 2 st jästunner
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Lagen...

Inlägg av Dupont »

dennya Postat: fre okt 16, 2009 23:35 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Jag kom att tänka på en till sak nu. Det kan väll inte vara lagligt att beställa hem allt som jag tänker göra samtidigt. Klassas det inte som förberedelser för brott då?

Eller hur ligger det till?
Dom grejorna som du räknar upp skulle lika väl kunna användas till vintillverkning! Så det är lungt! Haha :lol: ! förberedelse till sprittillverkning den var bra! Har inte stött på något sådant rättsfall ännu! Bevisläget för åklagaren skulle nog milt sagt vara svårt i sånt fall!
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Behöver tips. Brygga hemma utan föräldrarnas vetskap.

Inlägg av trippp »

Hur gammal är du, dennya?
dennya
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: fre okt 16, 2009 17:33

Behöver tips. Brygga hemma utan föräldrarnas vetskap.

Inlägg av dennya »

trippp skrev:Hur gammal är du, dennya?
Jag är 19, vadå då?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Behöver tips. Brygga hemma utan föräldrarnas vetskap.

Inlägg av stillton »

jag skulle rekommendera att du börjar med ett par seriösa vin eller ölbrygder. när du övertygat dina nära och kära om att "hemkört" inte behöver betyda bäska eller sura miner är inte steget långt till att acceptera tillverkning av sprit.
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Behöver tips. Brygga hemma utan föräldrarnas vetskap.

Inlägg av trippp »

dennya skrev:Jag är 19, vadå då?
Jo, jag fick en känsla av att du snarare var 17. Forumet har 18-årsgräns.

Brygg vin, gör det bra och bjud dina föräldrar. Vänta med spriten tills du hittat en egen lya.
dennya
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: fre okt 16, 2009 17:33

Behöver tips. Brygga hemma utan föräldrarnas vetskap.

Inlägg av dennya »

Ni har nog rätt ändå. Lika bra att börja lugnt för att sedan trappa upp det.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Behöver tips. Brygga hemma utan föräldrarnas vetskap.

Inlägg av bonkeman »

Japp. Det är nog inte så lätt att helt dölja dofter och utrustning. Då är det nog vettigare att göra vin om dina föräldrar har inställningen att hembränd sprit är farlig.
Användarvisningsbild
nisseinorr
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: mån apr 03, 2006 2:00

Behöver tips. Brygga hemma utan föräldrarnas vetskap.

Inlägg av nisseinorr »

Ja har du tänkt hålla på inne i ditt eget rum i garderoben att jäsa mäsk och köra en plastis så lär dina föräldrar märka det rätt fort, eftersom jäsningen har en tendens att lukta lite..

Nää som de andra säger, börja med något som är lagligt. vin eller öl.
För om de då kommer på dig och inte gillar det så gör det ju ändå inte så mycket, du har ju i alla fall inte gjort något olagligt.

Sedan när du har egen lya, då blir de genast enklare. Smidigt är ju också att skaffa sig ett körkort..så du slipper konka hem 12 kg socker på cykeln.
kungjussi
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis okt 27, 2009 21:25

Har du inte råd att köpa sprit prioriterar du fel !

Inlägg av kungjussi »

Snacka med dina föräldrar, dom kanske inte har något emot att du gör en starkvin sats eller så.

Jag tycker inte att du ska gå bakom ryggen på dina föräldrar. Du har inget att vinna på det.

Men ett bra tips skall du få:
Jag tycker inte att det är god doft i vin ens när den jäser, därför är det en bra idé att använda en 1/2 Liters PET fylld till ½ med aktivt kol som är kopplad på med slang ifrån jäsrörs infästningen på vinhinken. Luktar noll då.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster