Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nu är det kolsyra igen..... FAN! Ingen som vet varför?

Grundläggande utrustning och teknik.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Nu är det kolsyra igen..... FAN! Ingen som vet varför?

Inlägg av scaryeyes »

Ingen kolsyra alls.... Satte en svart öl på extrakt. Lät den jäsa i ca 5 dagar då jäsandet avtagit dramatiskt. Hällde över till sekundär å lät stå ca en vecka. Ville inte vänta för länge med kolsyran, för jag misstänker att den kolsyra som finns bidrar en del åxå. Tillsatte som ölsatserna säger: 140g till 20 liter. Men nu hade jag 22 liter så jag vägde upp 2 dl som nästan är 200g, ca 185g har jag fått det till ett antal ggr. Så jag tyckte det skulle vara tillräckligt. Men jävlar..... Ingen jäst kvar då verkar det som.... Nu efter i stort sett 2 veckor finns ingen kolsyra alls...... Så jävla tröttsamt att aldrig lyckas med kolsyran.
Ska man öppna 3 backar å hälla ihop, tillsätta jäst å buteljera igen??????

Ölen är lite söt nu faktiskt.... kan ju vara för att jag tillsatte för mycket socker så jästen dog???

Lite jobbigt att dricka 3 backar avslaget....... Smakar ju så jävla bra annars.....
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Nu är det kolsyra igen..... FAN! Ingen som vet varför?

Inlägg av scaryeyes »

Ingen som vet nåt? Kan det funka med mer jäst? Har kvar slurryn som jag matat 2 ggr å det har jäst bra båda ggr, nu har jag hällt av vätskan å den står i kylen. Ska jag hälla ihop alla ölen å tillsätta jäst å sen buteljera igen eller? Fattar inte varför jästen dog eller va som hände.....
Har inte noterat nån konstig smak eller nåt annat som skulle tyda på svininfluensan eller annan infektion. Men efter sockergivan smakar ölen väldigt sött.....
Det beror säkert till viss del av maltextraktet, att alla sockerarter inte är jäsmara. Det ska ju vara lite sött en sån här dunkel.

Men den var inte lika söt innan sockergivan.......

Exakt hur mycket socker ska man använda?????????
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Nu är det kolsyra igen..... FAN! Ingen som vet varför?

Inlägg av Weinkeller »

Jästen finns garanterat kvar om du inte jäst mycket starkt ca 9-12% då den kan ha avlidit av för hög promillehalt :P

Själv har jag haft problem en gång med en lager som jag lät stå mycket länge på jäsning. Så länge att all kolsyra som bildats vid jäsningen försvann. Resultatet blev en i minsta laget kolsyrad öl. Analyserade mitt beteénde och kom fram till att jag inte gett kolsyregivan tillräckligt lång tid att jäsa i flaskan innan jag kallagrade ölen i 6 veckor vid 2 grader. Tog fram den igen skakade om den lilla bottensatsen och lät den stå i halvjummen temperatur i tre veckor till. Voilá det blev mycket bättre kolsyrad öl.

Testa skaka upp bottensatsen och låt de stå i ca 20 grader i två veckor till. Händer det inget efter den tiden så måste det hänt något mycket underligt eftersom jästen då är död. Har du råkat få i syltsocker eller något annant som innehåller konserverande ämnen? Alternativt otät buteljering?
/Weinkeller
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Nu är det kolsyra igen..... FAN! Ingen som vet varför?

Inlägg av scaryeyes »

Nä alltså jag fattar inte detta. Testade en flaska förra helgen Å då hade den lite kolsyra.... tyckte ja mej kunna ana. Men ok... då hade den stått bara 1 vecka. Så då visste jag att den inte skulle ha nåt. Men nu är den klar å fin, men har inte blitt mer ändå. Men ska vänta tålmodigt 2 veckor till då.
Har kolsyrat 7-8 stycken i kväll med sodastream.... ste tar lååååång tid å är söligt som fan. Men satan va god den är.... kan ju inte vänta!
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Nu är det kolsyra igen..... FAN! Ingen som vet varför?

Inlägg av Lo »

Det där är alltid lite olika, ibland har man full kolsyra på 2 veckor men flera ggr har det tagit 6-7 veckor innan jag fått god volym.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Nu är det kolsyra igen..... FAN! Ingen som vet varför?

Inlägg av scaryeyes »

Kolsyreproblemet verkar tagit slut.... Otroligt egendomligt varför det var helt som förgjort innan. Nu börjar ölen vara kolsyrade igen. Dock med mycket mer socker per liter än vad som bör användas. Ca 10 g per liter i dom 3 senaste satserna. Men nu i den sista jag provade i dag som jag satte förra helgen på karbonering, så är det redan nästan för mycket kolsyra. Så dom lär man väl knappt få smaka annat än skummet över vasken. Lovande öl annars. Blir fler såna bock. Även den corona clone med cornflakes var kanon. Samma sockergiva men inte alls lika mycket kolsyra. Mycket skumt. Men helt kanon öl!
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Kabo
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 05, 2008 23:44
Ort: Hälsingland

Nu är det kolsyra igen..... FAN! Ingen som vet varför?

Inlägg av Kabo »

Jag var också bekymrad över en ale nyss. Inget hände trots nästan två veckor i rumstemperatur. Gav upp och ställde ner dom i källaren på grund av platsbrist och när jag testade en vecka senare var det hur fin kolsyra som helst.
Man får tydligen lära sig leva med ovissheten när det handlar om naturligt öl :D
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Nu är det kolsyra igen..... FAN! Ingen som vet varför?

Inlägg av Weinkeller »

Ofta blir det bra kolsyra om man har tid att vänta. Själv använder jag alltid bryggsocker vid karbonering, har inte klickat en enda gång. En parentes är att det motsvarar i princip exakt mängden av corn sugar i programmet Beersmith, mycket praktiskt

Vad beträffar riktigt starka öl tex belgare och imperial-öl på 10-12% så kan det behövas ny jäst. En hel del använder då champagnejäst som de häller i ett par dagar innan karboneringen för att säkerställa att man slipper flasksprängning pga kvarvarande restsocker i satsen. Även lager som varit länge på iskall sekundär kan behöva färsk jäst för att klara en karbonering.

Överkolsyrad öl och underkolsyrad dito är ett satans gissel, beskydda oss från detta! :D
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster