Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Koriander - behöver hjälp.

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
SirSatan
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör aug 29, 2009 14:43

Koriander - behöver hjälp.

Inlägg av SirSatan »

Hej.

Har tänkt göra en snaps liknande Aalborg Jubileum. Ska använda mig av dill, koriander, fänkål och anis. Jag antar att jag kan använda färsk dill. När det kommer till koriander så är jag osäker. Ska man använda färsk? Eller är det fröna man ska använda? Är även lite osäker på fänkål och anis. Om det är någon som vet något om detta så är jag mycket tacksam för lite hjälp. Hur mycket av varje krydda jag ska använda mig av och hur länge respektive krydda ska dra. Kan jag helt enkelt använda mig av torkade grovmalda kryddor?
Bred
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jul 20, 2009 22:18

Koriander - behöver hjälp.

Inlägg av Bred »

När jag gör nubbe så brukar jag göra extrakt på de olika kryddorna för att sedan hälla samman smaka av och spä ut med renat (försök komma ihåg ungefärlig docering, vilket kan bli lite jobbit om man smakar av för mycket)

Extrakten gör du genom att låta kryddorna dra i renat under ett par dagar upp till en vecka för att sedan sila av.

Fördelen blir att det är lättare att prova sig fram till den rätta smaken då vissa kryddor blir mycket mycket mera dominanta.

Det ska gå att använda sig av både torkade och färska örtter och kryddor så på den fronten är det bara att ta det som du kommer över.
Under bryggning
svartvinbärs vin
vitt vin

Klarning
Städ mjöd, Varm o kall.

Nyligen tappat
Ingefärsbrus
Ale
Blåbär/Lime vin
SirSatan
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör aug 29, 2009 14:43

Koriander - behöver hjälp.

Inlägg av SirSatan »

Tack för tipsen. Ska sätta igång nu i helgen.
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster