Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

kola smaksat sprit

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Toad85
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 17, 2009 21:49

kola smaksat sprit

Inlägg av Toad85 »

tjennare har en liten fråga

har massor med bär ute i trädgården som ja funderar på att smaksätta sprit med

svartvinbär krusbär körsbär osv
har en tanke på att lagra upp lite burkar med frukt och 96% sprit
frågan lyder då såhär
kan ja smaksätta spriten direkt ur maskinen och kola sen när den blivit lagrad lr kommer smaken försvinna i kolen??

tar gärna imot lite recept på smaksättningar ni provat
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

kola smaksat sprit

Inlägg av Tokke2 »

om du smaksätter spriten sen kolar så försvinner smaken

bästa e o skaffa en potstill, då kan du bränna med smak direkt, sen lagra på ekfat eller i en 25 liters glasbunke

lycka till
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

men...

Inlägg av Dupont »

om du smaksätter spriten sen kolar så försvinner smaken
Nja... all smak försvinner ju inte! I så fall skulle man ju kunna kola bort smaken ur T-röd... :lol: :lol: (inte för jag vet nått om det förövrigt).

Jag har kolat min "melass-sprit" 2 ggr men fortfarande så känner man melass-smaken! Jag har också kolat min egen tillverkade gin eftersom den är gul av enbären men den blev ej vit av kolning. Smaken blev dock svagare!

I Övrigt sammtycker jag med föregående talare! (SEMESTER!)
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

kola smaksat sprit

Inlägg av aqua vitae »

Det bästa vore nog att låta bären macerera en eller två veckor i 95% ren sprit, sen köra det i en essensbrännare för att inte förlora allt för mycket smak men få det helt rent från fruktbös.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster