Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

SRM hur funkar det?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

SRM hur funkar det?

Inlägg av scaryeyes »

Hur funkar färgkoden SRM och även bitter toningen IBU?

Vad är PLATO????
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

SRM hur funkar det?

Inlägg av Weinkeller »

Hur funkar färgkoden SRM
Det är en färgskala för vörten och står för "standard reference method". Ju högre värde desto mörkare. Här kan du läsa mer om färgskalor:
http://www.beersmith.com/blog/2008/04/2 ... d-and-ebc/

IBU= International bitter units. Alltså hur mycket iso-alpha syror som är lösta i vörten. Högt nr = bittert. Det finns många olika algoritmer för att räkna ut IBU. Här är en:
http://www.beersmith.com/blog/2008/04/2 ... ps-to-use/

Plato är ett densitetsmått, 5% socker i en vört ger 5 plato. Ett av många sätt att räkna ut alkohol, utjäsningsgrad, sockermängd osv. Har inte satt mig in i det eftersom jag brukar köra på oechsle och det funkar bra. Här kan du läsa mer om du finner det intressant:
http://www.fermentarium.com/content/view/307/58/
/Weinkeller
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

SRM hur funkar det?

Inlägg av scaryeyes »

Jo sitter och leker med beertools.com. Men när jag försöker göra nåt i beersmith, så kommer jag ingenstans. Krävs ju att man vet alla uppgifter om alla malter för att man ska kunna sätta in dom i programmet.
Så färst måste jag då plugga in hur allt funkar, sen ta reda på alla specar om alla olika typer av alla tillverkare av malt man kan tänkas behöva använda. Sen kommer man till humlen. Det är ju en djungel. Går fortare att prova sej fram än att använda beersmith ju....
I beertools finns ju i alla fall en hel del typer av malt och humle man känner igen
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

SRM hur funkar det?

Inlägg av Weinkeller »

Givetvis så behöver man mycket förkunskaper för att förstå på vilket sätt man kan ha nytta av datorprogrammen. De är ett bra hjälpmedel på många sätt men de brygger inte ölen åt oss, det gör vi själva.

Själv fastnade jag för beersmith. Det finns "maltpaket" och receptförslag att ladda hem från deras hemsida. Det som inte finns får man knåpa dit själv. Vilket är lärorikt i sig, men kanske en aning tradigt.

Främst tycker jag att programmen är bra att ha vid skalningar av recept, att hålla reda på ingredienslagret och beräkning av OG, FG, IBU, primningsmängd osv
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster