Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Satsbryggning

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Satsbryggning

Inlägg av scaryeyes »

Undvik att syresätta grönölet vid omtappningen då det annars ger upphov till acetaldehyd (smak och doft av gröna äpplen) i det färdiga ölet.


Hur i helvete ska man undvika att syresätta ölet vid omtappning??? Arbeta i vacuum????

Jag ser det som omöjligt
Användarvisningsbild
kvm3
Bryggare
Inlägg: 149
Blev medlem: lör jan 03, 2009 2:25

Satsbryggning

Inlägg av kvm3 »

Nu tolkar du rådet alldeles för hårt. Det betyder att du ska undvika att få i onödiga mängder syre utöver vad som krävs, alltså att du inte ska skaka om grönölet eller hälla snabbt från hög höjd.

Kör lugnt med en vanlig hävert bara så ska du se att det går bra ;)
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Satsbryggning

Inlägg av scaryeyes »

annars kan det ju vara bra.... Heineken är ju en fruktig öl. Kan väl få en liknande öl om man syresätter en lager??? he he
Användarvisningsbild
kvm3
Bryggare
Inlägg: 149
Blev medlem: lör jan 03, 2009 2:25

Satsbryggning

Inlägg av kvm3 »

scaryeyes skrev:annars kan det ju vara bra.... Heineken är ju en fruktig öl. Kan väl få en liknande öl om man syresätter en lager??? he he
Jag skulle inte kalla Heineken fruktig överhuvudtaget, men om det är vad du söker så ska du nog experimentera med annat än att få i syre vid omtappningar :P
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Satsbryggning

Inlägg av scaryeyes »

Njaa... jag tycker nog den har en ganska frisk smak med lite karaktär av äpple. Men nu var det mest ett skämt

Men jag tänkte på en annan sak. När man tappar om så kanske kolsyran skyddar en del, trots att den är lättflyktig. Så efter man tappat om bör man sluta tätt så fort som möjligt igen.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster